JazzFestBrno 09: profily interpretů I.
Mezinárodní festival JazzFestBrno bude letos jedenáctidenní. Bude probíhat na různých místech v Brně od 20. do 30. dubna. Přinášíme vám první profily účinkujících.
JazzFestBrno 09 (profily vybraných interpretů – převzato z www.jazzfestbrno.cz)
Points Quartet_cz (21. 4., bar U Kouřícího králíka)
Luboš Soukup – saxofony, klarinet, Miroslav Hloucal – trubka, křídlovka, Tomáš Liška – kontrabas, Tomáš Hobzek – bicí
Kapela Points vznikla na jaře roku 2007. Jejími členy jsou absolventi Vyšší odborné školy při Konzervatoři
Jaroslava Ježka v Praze. Ačkoliv je kvarteto složené z poměrně mladých hráčů, každý z jeho členů je výraznou hudební individualitou, která přináší do společného hraní osobitost a entuziasmus pro hledání vlastního hudebního jazyka. Svůj vlastní způsob vyjadřování si kapela již vytvořila – promlouvá k posluchačům nenapodobitelnou vlastní tvorbou. Podílejí se na ní všichni členové kapely a jejich kompozice zaujmou nejen svou dramatičností a dynamickými, někdy až eruptivními změnami nálady, ale také svým charakteristickým zvukem. Ten je velkou měrou určen nástrojovým obsazením kapely – Points hrají ve složení trubka, saxofon, kontrabas a bicí, tedy bez harmonického nástroje. Formát známý už z padesátých let minulého století, inspirativní a nikdy nevyčerpaný, nabízí širší prostor pro hudební komunikaci mezi hudebníky.
Mihály Borbély Quartet_hun (21. 4., Stará Pekárna)
Mihály Borbély – saxofony a dechové nástroje, Dániel Szabó – piano, Balázs Horváth – kontrabas, István Baló – bicí, perkuse
Kvarteto maďarské saxofonové etnojazzové legendy Mihály Borbélyho hraje fúzi avantgardní hudby s hlubokými kořeny jak v jazzové tradici, tak v maďarské etnické hudbě, která vytváří jakýsi kulturní most mezi Amerikou a Střední Evropou. Most založený na talentu, respektu a přátelství je tvořen společným jazykem jazzu, folklóru a improvizované hudby obecně. Kapela reflektuje názvuky hudby karpatského oblouku včetně výrazných balkánských vlivů (zajímavé melodické variace, liché či jinak dominantní rytmy apod.). Borbélyho kvarteto vyhrálo anketu o nejlepší maďarskou jazzovou skupinu roku 2004 a o rok později získalo jeho album Meselia Hill titul Jazz Album of the Year 2005.
Les Yeux de la Téte_fra (23. 4., Stará Pekárna)
Samuel Frin – saxofon, Luc Muteau – baskytara, Ivan Guerrand – bicí
Skupina vznikla v roce 1999 v normandském Caen. V roce 2007, po řadě CD vydaných vlastními silami (hnutí DIY – Do It Yourself), konečně vychází oficiální debut L'Oeuf du Cyclone. Free-rock jazzové trio hraje v obsazení saxofon, baskytara a bicí a hodně se svou hudbou přibližuje tvorbě rakouských Tres Hombres, ale je jazzovější a hudebně mnohem nápaditější. Repertoár je směsí vlastních a šílených coververzí či předělávek, stylový záběr sahá od F. Zappy a I. Stravinského až k A. Piazzolovi a J. Hendrixovi. Hudba Les Yeux de la Tete se líbila mimo jiné v le BBC v Hérouville, l'Olympic Café v Paříži a na festivalu Chauffer dans la Noirceur.
Peter Lipa Band_cz,sk (24. 4., Bobycentrum)
Peter Lipa – zpěv, Michal Žáček – saxofony, Peter Lipa jr. – piano, keyboard, Michal Šimko – basa, Robo Rist - bicí
Přestože se vokální fenomén Peter Lipa nechá ovlivňovat navýsost vkusnou a inspirativní hudbou v podání celé šíře světových pěveckých osobností sahající od Jimmy Rushinga a Al Jarreaua až k Ray Charlesovi, Bobby McFerrinovi či Joe Cockerovi, zůstává osobností s výrazně vyprofilovaným názorem na hudební tvorbu. Právě po takových osobnostech dnešní kulturní scéna lační a není divu, že Peter Lipa oslovuje tak rozsáhlou a zároveň rozmanitou skupinu hudbymilovných.
Elizabeth Lohninger + Fishbacher Trio_usa,aut (25. 4., divadlo Husa na provázku)
Elisabeth Lohninger – zpěv, Walter Fischbacher – klávesy, Petr Dvorský – kontrabas, Otto Hejnic – bicí
„Nesčetně barev a možností“ – to vám možná přijde na mysl, pokud se budete snažit popsat hlasové umění zpěvačky Elisabeth Lohninger. Zapůsobila na publikum a kritiky svými groovy na míru ušitými vlastním kompozicím a její bezmeznou radostí ze zpívání a dělání muziky. Její texty jsou hluboké a optimistické, berou posluchače na cestu do míst mimo čas a prostor.
Ulf Wakenius and AMC Trio_sk,swe (26. 4., divadlo Husa na provázku)
Ulf Wakenius – kytara, Peter Adamkovič – piano, Martin Marinčák – kontrabas, Stanislav Cvanciger – bicí
Termín stálá fungující kapela je v jazzu poměrně vzácný termín, hudební promiskuita je v žánru jazzu všudypřítomná a kapely většinou nemají dlouhého trvání. Výjimky potvrzují pravidlo a jednou z nich je už dvanáct let i slovenské AMC trio. Respekt doma i v zahraničí získává AMC triu nejen solidní hudebnické řemeslo, ale i důraz na vlastní tvorbu a svojský zvuk. S takovým základem potom není problém oslovit špičkové světové sólisty, mezi něž se bezpochyby řadí i Ulf Wakenius. Výsledkem spolupráce severského kytaristy a slovenského klavírního tria je pak poutavý mix hudebních vlivů, kterými se proplétá jazz jako zlatá nit držící vše pohromadě.
Spolupráce s Wakeniusem se už dokonce zhmotnila do povedeného alba Soul of the Mountain, jež vydalo slovenské vydavatelství Hevhetia v loňském roce. Jestliže pro AMC trio je tento společný projekt dosavadním vyvrcholením tvorby, pro švédského kytaristu znamená další příležitost přesvědčit o své hudební přizpůsobivosti a neskutečném sólistickém nadhledu.
Lenny White and Present Tense_usa (27. 4., Semilasso)
Lenny White – bicí, George Colligan – piano, keyboards, Tom Guarna – kytara, Richie Goods – kontrabas, baskytara
Doby, kdy byl Lenny White jen vynikajícím bubeníkem na telefonu, jsou už pryč. Tenkrát sice přijímal hovory od nejlepších leaderů té doby včetně Milese Davise či Chicka Corey, dnes však především vede vlastní kapelu Present Tense. Pravda, nějaký ten melouch si i dnes Lenny střihne, jeho rozhodující podíl třeba na atmosféře alba Geri Allen Gathering je neoddiskutovatelný. Jeho muzikální nápaditá a dynamická hra je nápadným rozlišovacím znakem od mnoha bubeníků, kteří jen bubnují.
B Side Band (CZ)_cz (29. 4., Semilasso)
Josef Buchta – band leader, Matuš Bagár – zpěv, Richard Mlynář – piano, Jiří Kučerovský – kytara, Tomáš Koudelka – baskytara, Jan Dvořák – bicí, Petr Toman – perkuse, Vojtěch Novotný, Josef Buchta, František Kříž, Hubert Ratschker – trubky, Antonín Mühlhansl, Petr Kovařík, Petr Herzán, Pavol Hoďa, Lubor Pokluda – saxofony, Petr Hnětkovský, Pavel Semek, Martin Henek, Pavel Debef – trombony
Pokud se má Brno něčím v oblasti hudby chlubit, jsou to beze sporu také big bandy. Historie orchestru Gustava Broma je dostatečně známa a je lemována úsěchy na mezinárodních festivalech i umístěními v anketách Rolls Royce mezi jazzovými časopisy, magazínu Down Beat. V posledních letech legendární bigband působí spíše na Slovensku, v Německu či Polsku a veze se na vlně reputace vybudované za minulého režimu. I díky tomu se v Brně vytvořil prostor pro nové profesionální těleso a bylo jen otázkou času, kdo jej využije, kdo přijde s ucelenou koncepcí, dostatečnou dávkou entuziasmu, nadáním kočírovat chod tak velkého tělesa a zároveň schopností mu zajistit práci. Trumpetista a impresário Josef Buchta na jaře roku 2006 v sobě ono nadšení a odvahu nalezl a inicioval vznik kapely B Side Band.