Profil Radůzy ve Slyšte, lidé!
Profil písničkářky Radůzy poslouchejte v pořadu Slyšte, lidé! v sobotu 24. ledna od 19.15 nebo v úterý 27. ledna v 16.55. Těšit se můžete na ukázky z pohádkového projektu O Mourince a Lojzíkovi, na písně z alba V salonu barokních dam i na starší nahrávky.
Radůza začínala jako pouliční zpěvačka v Praze, kde ji objevila a kde jí první cenné rady poskytla Zuzana Navarová. Právě na její doporučení se Radůza přihlásila na Pražskou konzervatoř a i když napoprvé neudělala přijímací zkoušky z teorie – uměla sice číst noty, ale nevěděla nic o harmonii nebo teorii intonace –, napodruhé už to vyšlo. Radůza se tedy může chlubit tím, že na konzervatoři vystudovala zpěv a také skladbu.
Její písně nejsou jednoduché. Písničkářka zvláště ve své novější tvorbě využívá například kompozičních postupů barokní hudby a vůbec se snaží zúročit teoretické hudební vzdělání z Pražské konzervatoře. Na druhou stranu to dokáže udělat tak dobře, že si její písně bez problémů může prozpěvovat i laik. „Několikrát jsem slyšela své písničky zpívat,“ říká v rozhovoru s Jiřím moravským Brabcem, „ať už v nějaké soutěži pro talenty, nebo jen tak v hospodě. Je to hezké, písničky začínají žít svým vlastním životem. Lidé si je upravují pro své hlasy, nálady, nástroje…“
Když ještě Radůza nebyla příliš známá, zaznívaly hlasy, že jde pouze o ženskou variantu písničkáře-akordeonisty Václava Koubka. Radůza na to v roce 2001 reagovala slovy, že samotnou by ji podobné srovnání ani nenapadlo. Dnes už se zdaleka nedoprovází pouze na tahací harmoniku. Vrací se ke kytaře, se kterou vlastně začínala, a na albu V salonu barokních dam hraje především na klavír a vůbec na klávesové nástroje. Kromě toho na albu účinkuje řada hostů, což autorka vysvětluje slovy: „Když jsem odešla ze školy, přestala jsem skládat v notách, jelikož nebyl důvod. Tak jsem si je teď napsala. Velice mě to bavilo a bylo to úžasně inspirující i proto, že jsem si pozvala muzikanty, s nimiž jsem ještě nehrála.“
Radůza má ráda i zcela jednoduché hudební postupy. Líbí se jí například meditativní hudba manželů Ireny a Vojtěcha Havlových, ve které se „jednoduchost opakuje pořád dokola“. Mezi svými oblíbenými hudebníky dále uvádí Johanna Sebastiana Bacha, Oldřicha Janotu, Igora Stravinského, sibiřskou skupinu Huun-Huur-Tu nebo Scholu gregorianu pragensis.
Hodinu plnou Radůziných písní poslouchejte v sobotu 24. ledna od 19.15 nebo v úterý 27. ledna v 16.55.