Profil Jaroslava Hutky ve Slyšte, lidé!

5. července 2011 Folk, Aktuality Autor: Milan Tesař

V příštím vydání pořadu Slyšte, lidé! se budeme věnovat písničkáři Jaroslavu Hutkovi. Zaměříme se především na jeho první autorské album Pravděpodobné vzdálenosti, které nedávno vyšlo v reedici, a dále na nejnovější písničkářovo CD Koncert v barvách Světlé. Budeme listovat Hutkovými sebranými spisy a uslyšíte i jednu píseň v nizozemštině. Poslouchejte v sobotu 9. července od 19.15 nebo v úterý 12. července v 16.55.

Olomoucký rodák a signatář Charty 77 Jaroslav Hutka studoval na pražské uměleckoprůmyslové škole a na konci 60. let vystupoval se svými přáteli Vladimírem Vietem a Hvězdoněm Cígnerem. Hutka vzpomíná: „Já jsem původně nechtěl ani hrát, ani zpívat. Veit a Cígner to byli, kteří mě přinutili. Původně jsem si myslel, že jim budu jenom psát texty.“ Od počátku byl Hutka zvyklý hrát s někým, původně chtěl bubnovat v rockové kapele. Ale Bob Dylan mu ukázal, že dostatečně energická muzika se dá dělat i s pouhou akustickou kytarou. „No a Dylan bylo také určení, jak zpívat a jak psát písně, a vlastně taky o čem,“ říká Jaroslav Hutka.

Jeho první dvě desky Stůj břízo zelená Vandrovali hudci obsahovaly úpravy moravských lidových písní ze Sušilovy sbírky, protože ty mu tehdejší režim povolil vydat. Hutka byl zakládajícím členem písničkářského sdružení Šafrán a v 70. letech ve svých písních vykresloval Československo jako vězení, z kterého sám později z donucení utekl do emigrace do Nizozemska.

Zatímco další klíčoví písničkáři té doby Vladimír MertaVlastimil Třešňák svá první autorská alba nahráli ve studiu, respektive v bytě Robina Hájka, Hutkova první autorská deska Pravděpodobné vzdálenosti (která vyšla v exilu ve Švédsku) přináší záznam z malostranské Baráčnické rychty včetně reakcí publika. Hutka, který byl navzdory vážným tématům některých svých písní, do značné míry bavičem, tak nabízí ukázku dobové interakce s posluchači, která posiluje dokumentární význam alba. „Hráli jsme každé úterý, aby si lidé zvykli na pravidelný den,“ vzpomíná písničkář v bookletu. Pravděpodobné vzdálenosti tedy nejsou nahrávkou výjimečného, měsíce připravovaného koncertu – jak to známe z aktuálních živých desek –, ale autentickým – a o to cennějším – vhledem do písničkářovy každotýdennosti.

Ve zprávě tajné policie z února 1979, tedy několik měsíců po písničkářově emigraci, se psalo: „Hutka přiznal, že některé jeho texty mohou být publikem chápány jako současná kritika proti politickému zřízení v ČSSR. Dne 10. května 1978 podal žádost o povolení vystěhování do Nizozemí společně s manželkou Danielou. Jako důvod k vystěhování uvedl uměleckou a osobní diskriminaci. Žádosti Jaroslava Hutky a jeho manželky bylo vyhověno a oba vycestovali dne 18. října 1978 v 15 hodin přes Rozvadov do Nizozemí. Současná činnost Jaroslava Hutky v zahraničí je sledována.“

Po návratu z emigrace Jaroslav Hutka delší dobu nepsal nové písně, až v posledních asi třech letech se ke psaní zvláště textů vrátil. Jeho novou tvorbu shrnuje mimo jiné album Koncert v barvách Světlé, natočené ve Světlé nad Sázavou v roce 2009.

Za hudbou Kurdů

PolatMeral_Respect-festival-Praha2023_fotoMilanTesarPoslechněte si pořad o současné hudbě Kurdů. 

Regiony

Regiony

Radical Polish Ansambel

radical-polish-ansambel_Filipczuk-maciej_fotoMilanTesarPoslechněte si rozhovor s polskou skupinou Radical Polish Ansambel. 

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Darujte Proglas!