Bokomara, Luboš Javůrek & Milan Jablonský: Cenathálie

27. listopadu 2005 Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

O tom, že má skupina Bokomara zálibu v monotematických projektech, jsem už psal v recenzi minulého alba Miláček. Už tehdy jsem naznačil, že kapela "cosi" připravuje s textařem Milanem Jablonským a že se to "cosi" má týkat divadla. Album Cenathálie je přede mnou, skutečně obsahuje písně inspirované slavnými divadelními hrami a já musím uznale podotknout, že se - i když na něm není úplně všechno podle mého vkusu - povedlo.

Rok vydání: 2005
Vydavatel: BMG Czech Republic
Žánr: folkrock
Celkový čas: 46:33

O tom, že má skupina Bokomara zálibu v monotematických projektech, jsem už psal v recenzi minulého alba Miláček. Už tehdy jsem naznačil, že kapela "cosi" připravuje s textařem Milanem Jablonským a že se to "cosi" má týkat divadla. Album Cenathálie je přede mnou, skutečně obsahuje písně inspirované slavnými divadelními hrami a já musím uznale podotknout, že se - i když na něm není úplně všechno podle mého vkusu - povedlo.

V první řadě je nutné říct, že Jablonský nezveršoval obsahy her. Ve většině případů jde o pouhou inspiraci tématem (Kdo mi co dá podle Molierova Lakomce), známou drobnou epizodou (Dál si svou kuličku válet podle Ze života hmyzu bratří Čapků) nebo ústředním sloganem (Tento způsob léta podle Rozmarného léta). Pouze v některých skladbách textař zachoval alespoň část příběhové linie (dialog Romea a Julie v Naše láska je kýč, do současného hospodského prostředí přenesená Maryša - Káva je po lógr dopitá, hod širákem pod balkónem v Leonardo a DiCaprio). Inspirace slavnými dramaty má však ještě jednu důležitou rovinu, na kterou mě upozornil Luboš Javůrek a kterou bych - přiznávám - možná sám nepostřehl. Milan Jablonský se při psaní některých textů snažil zachovat formu originálu - délku veršů, metrum, systém rýmování. Když si s tímto vědomím přečtete text Leonardo DiCaprio na motivy Cyrana pěkně nahlas jako báseň, nezbývá než smeknout (širák).

Luboš Javůrek je silný melodik (hodně se mi líbí napříiklad Tento způsob léta nebo Dál si svou kuličku válet), avšak nevyhne se opakování. Bonusový Andrt mi - přes hutnější zvuk - připomene starší bokomaří píseň Lustr nebo můra, jednoznačně hitová Kdo mi co dá zase nejen mně (soudě podle několika na sobě nezávislých ohlasů v hitparádě Proglasu) stále oživuje vzpomínky na píseň Richarda Müllera Srdce jako kníže Rohan.

I když je současná sestava Bokomary (uvedená v bookletu) folková (dvě kytary, basa), zásluhou početných hostů album folkové není. Najdeme na něm hutný rokenrol (Andrt), pohodový pop (Dál si svou kuličku válet, Leonardo a DiCaprio, Nekonečný kruh), folkrock... Víc než slovíčka označující žánry a styly je však důležitý fakt, že Bokomara může svým novým albem oslovit i posluchače, kterým by jednoduché folkové aranže nevoněly. A mám dokonce pocit, že novinka je svým zvukem zatím nejlepší album Bokomary. Vedle dalších detailů mě například velmi příjemně překvapil elektronický doprovod Kulisáckého requiem se smyčkami bicích.

A co mi naopak příliš po chuti není? Zbytečné mi v kontextu alba připadají oba bonusy, pro forma (či pro pobavení) jakoby inspirované vybranými literárními díly (Andrt podle Lovců mamutů, Žena přes palubu - mimochodem píseň, kterou kapela zařazuje do svých koncertních playlistů už hezkých pár let - podle Malé mořské víly). Vztah ke zmíněným knihám je v tomto případě velmi volný a i když mi hned bylo jasné, že jde o odlehčení jinak vcelku vážného alba, působí na mě oba bonusy spíše rušivě. Stejně tak mi úplně nesedl jiný pokus o vtip: Jana Radová v závěru Káva je po lógr dopita nehraje hostinskou Maryšu příliš přesvědčivě a to mi na albu inspirovaném divadlem vadí poměrně dost.

Ale pozitivní dojmy převládají a - což je možná nejdůležitější - s rostoucím počtem poslechů jich přibývá. Milan Jablonský, jemuž divadlo "bylo, je a bude životní milenkou", do svých textů ukryl spoustu fines, které neodhalíte po jednom posluochání. Dovolte proto závěrem pár mých oblíbených hlášek, ke kterým si postupně můžete přidávat další: "Lidstvo je velké až až / jenom my lidi jsme malí" (Dál si svou kuličku válet); "Rozteklé deo spreje / lechtají v podpaždí / slunce jak kamna hřeje / i vrazi nevraždí" (Tento způsob léta); "Jako dvě veliké a modré oči / vlévá se do sebe Svratka a nebe" (Kouzelná noc).

NyníRanní proud
Píseň: Jednoduché rovnice (2016); Interpret: Exfónia; Album: Maxián Juraj & Exfónia: Mozgoland
09:00GenZ
09:46Písně
10:00Zprávy ČRo Plus
10:05Dopolední proud
10:15Uši k duši (Rádio 7)
10:30Dopolední proud - Folklor

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!