Čaj do páté - Křižovatky: S Radimem Hanouskem o FAUN Festivalu

Čaj do páté - Křižovatky: S Radimem Hanouskem o FAUN Festivalu

Pořad v souvislostech


Křižovatky/Crossroads
Budeme vysílat

Křižovatky/Crossroads
Křižovatky/Crossroads
Vlak v 16:01
Vysílali jsme


Křižovatky/Crossroads

Křižovatky/Crossroads

Křižovatky/Crossroads
Audioarchiv

V dalším dílu nepravidelného občasníku Křižovatky-Crossroads redaktorka Helena Bretfeldová společně se svým hostem, jazzovým saxofonistou a basklarinetistou, vedoucím projektu Dust in the Groove a hudebním dramaturgem Radimem Hanouskem, slovem i hudebními ukázkami  představí hlavní hvězdy nadcházejícího nadžánrového FAUN Festivalu, který 21.-22.dubna vyplní prostory divadla Husa na provázku. Poslechněte si v premiéře ve čtvrtek 13. dubna od 16.00 hodin nebo kdykoliv v audioarchivu.

Tisková zpráva festivalu jej charakterizuje takto: "FAUN Festival je dobrodružný hudební projekt, který hledá průniky mezi hudebními žánry jako je ambient, drone music, noise, live electronics, experimentální jazz, avant-pop a improvizovaná hudba – to vše třetí dubnový víkend obsadí velkou a malou scénu brněnského divadla Husa na provázku. Dramaturgie festivalu nestaví jen na žánrové pestrosti, ale i pestrosti hudebních přístupů. Těšit se můžete na bohatou hudební paletu od přísně mikrotonálních hudebních experimentů, přes elektronické a elektroakustické kompozice až po strukturálně bohatý zvuk živých kapel. FAUN staví na originalitě, progresivitě, vysoké umělecké hodnotě, technické vytříbenosti a zvukové virtuozitě."

Dvojice dramaturgů svůj přínos do programu charakterizuje takto:                                

JAN LICHÝ:  “FAUN pro mě představuje ohromnou dramaturgickou výzvu. Program festivalu sestavujeme společně s Radimem Hanouskem, a i když nás oba spojuje zápal pro nekonvenční hudbu a zvuk, každý pocházíme z výrazně odlišného hudebního prostředí a máme jiné hudební preference. Dramaturgie festivalu proto byla složitým a časově náročným procesem, který spočíval hlavně v hledání průsečíků našich hudebních světů ve snaze sestavit lineup, který bude i přes žánrovou roztříštěnost dostatečně soudržný a bude dávat smysl nejen nám, ale i festivalovým návštěvníkům. Tomu odpovídá i pestrý výběr interpretů. Festival mimo jiné uvede v Berlíně usazeného íránského perkusionistu Mohammada Rezu Mortazaviho, který předvede svou jedinečnou hráčskou virtuozitu na tradiční íránský buben tonbak a českému publiku se představí po téměř deseti letech. Dále kolumbijskou skladatelku a vzděláním geoložku Lucrecii Dalt, která do Brna dorazí ve tříčlenném složení a zahraje skladby ze své loňské avant-popové desky ¡Ay! nebo norského zvukového umělce Deathproda, legendu drone a dark ambient scény, která představí své zbrusu nové album Compositions.

Věřím, že právě tato žánrová rozkročenost je největší předností FAUNa. Předpokládám totiž, že fanoušek experimentální hudby, který si na festival najde cestu, bude natolik otevřený, aby si užil drone elektroniku stejně jako vystoupení noisové improvizační kapely. V tomto ohledu má festival velký potenciál obohatit hudební svět těch, kteří za námi třetí dubnový víkend do Husy dorazí.“ Festival FAUN se zaměřuje na umělce, pro které je zvuková kvalita a originalita stěžejní, bez ohledu na žánry a komerční úspěšnost."

RADIM HANOUSEK: “Role dramaturga festivalu FAUN mi byla nabídnuta coby jazzovému znalci a aktivnímu jazzovému hudebníkovi. Ovšem definovat jazz v dnešní crossoverové době není snadné. Stále existuje silný proud vycházející z americké tradice, ale dnešní jazzová scéna také nabízí obrovské množství hudby postavené na zcela jiných principech. Jazz se rozpustil v hudebním vesmíru, spojil se přirozeně se soudobou vážnou hudbou, elektronikou, tradiční a etnickou hudbou, taneční hudbou, minimalismem. Zcela výjimečný a proslulý svým specifickým zvukem je skandinávský a především norský jazz. Na festivalu FAUN, který má v hlavičce Explorations in Sound, tedy v žádném případě nečekejte jazzový mainstream, ale skutečnou originalitu na hony vzdálenou běžným představám o jazzu.

Zvukovou lahůdkou z norských zástupců je hudba ansámblu jednoho z nejvýznamnějších norských hudebníků mladší norské generace Christiana Wallumrøda či spojení velmi osobitého saxofonového virtuosa Rolfa-Erika Nystrøma se zpěvačkou Julianou Venter pocházející z jižní Afriky, jejíž žánrové rozpětí sahá od barokní hudby přes africkou a východní hudbu až po noise. Zástupcem nastupující norské jazzové generace je Andreas Røysum, který se představí se svým rezidenčním  festivalovým projektem, zahrnujícím norské a české hudebníky. To nejlepší z avantgardy, noise, feedback music a nekompromisního přívalu hudební energie nabídnou americký supersaxofonista Ulrich Krieger, rakouské trio M. A. D. a francouzsko-italské trio ABACAXI. Je skutečně na co se těšit!”

Link pro hudební pozvánku na festival s ukázkami tvorby jednotlivých festivalových hvězd:

https://open.spotify.com/playlist/1TQK9z53Wx34bLyFRxWCM8?si=8f05e8ca6e8f41b4

Festival navíc nabídne vlastní  česko-norský rezidenční projekt, který je jedinečnou příležitostí pro vybrané norské a české umělce vytvořit pro festival FAUN zcela nové a originální dílo. Autory kompozice jsou Andreas Røysum a Radim Hanousek. Oba do ansámblu vybrali hudebníky, se kterými dlouhodobě spolupracují. Program bude připraven a nazkoušen k festivalovému provedení v rámci brněnské FAUN residence. Provedení tohoto díla zazní vedle faunovské premiéry i v norském Oslu.Do FAUN Ensemble pozval Andreas Røysum tři významné představitele progresivní skandinávské scény: Naprosto originální saxofonistka a skladatelka Signe Emmeluth vede vlastní projekty Amoeba a Owl, skládá hudbu pro věhlasný Trondheim Jazz Orchestra a aktivně spolupracuje s takovými jmény jako Paal Nilssen-Love, Ole Morten Vågan, Han Bennink, Paul Lytton a Tony Buck.Kontrabasista a výtvarník Christian Meaas Svendsen vede vlastní kvintet Nakama a je klíčovým hráčem v mnoha souborech, které vede skandinávská bubenická hvězda Paal Nilssen-Love.Perkusista a skladatel Jan Martin Gismervik je pověstný svou kreativitou a hudební empatií. Působí v kapelách Monkey Plot, Torg, Oker, O, PGA.Klarinetista, skladatel a hudební organizátor Andreas Røysum ve své hudbě mísí jazz, soudobou hudbu i znalosti ze studia indické klasické hudby, marocké súfi trance hudby a lidových hudebních stylů z Řecka, Turecka a Skotska. Kromě svých projektů - 13členného ansámblu, Marthe Lea Band, Miman nebo Nakama spolupracuje s hudebníky jako Alexander Von Schlippenbach, Mats Gustafsson, Tristan Honsinger a Paal Nilssen-Love. Pro rezidenční Faun Ensemble napsal Røysum skladbu Tell, která je inspirována norským akrobatem Tellem Teigenem, pro něhož Røysumův dědeček pracoval. Dílo zkoumá pohyb a rovnováhu skrz harmonický prostor, melodické figury a variace textur.

Radim Hanousek vybral do rezidenčního ansámblu hudebníky ze svého projektu Dust in the Groove, který zcela otevřeně mísí soudobou hudbu, experimentální jazz a improvizaci.Hanousek pracuje ve své skladbě FAUN s tématem bytosti Fauna, jeho bájnými fyzickými i povahovými vlastnostmi a historickou spojitostí s řeckým Satyrem a dalšími mytologickými bytostmi. Kompozice využívá zkušeností všech residenčních hudebníků se soudobou hudbou, jazzem i improvizovanou hudbou, interpretům ponechává velkou odpovědnost za zvukovou kreativitu.Operní sopranistka Jana Vondrů se v současné době pohybuje především na poli soudobé a experimentální hudby. Spolupracuje například s Filharmonií Brno, Brno Contemporary Orchestra, Ensemble Opera Diversa.Akordeonistka Žaneta Vítová tvoří s Janou Vondrů pilíř tria CONTriology, působí v experimentálním duu se zpěvačkou a hlasovou performerkou Annou Matvia, spolupracuje s Pražským improvizačním orchestrem, Operou Národního divadla Brno, Operou Diversa a Hausoperou. Trumpetista Jan Přibil hraje jak soudobou hudbu (ansámbl Lichtzwang), tak i moderní jazz (Concept Art Orchestra, Cotatcha Orchestra). Radim Hanousek se hudebně zaměřuje na různé podoby improvizace, intermedialitu a projekty na pomezí jazzu a soudobé vážné hudby a to jako interpret (saxofonista a basklarinetista) i jako autor a pedagog. Jako improvizátor spolupracuje s mnoha umělci z celé Evropy.  Již 10 let vede vlastní projekt Dust in the Groove a je aktivním členem mezinárodních ansámblů NOCZ a Prague Music Performance Orchestra.

FAUN ENSEMBLE:
Andreas Røysum – klarinety, flétny, kompozice
Signe Emmeluth – alt saxofon
Christian Meaas Svendsen – kontrabas
Jan Martin Gismervik – perkuse
Radim Hanousek – basklarinet, saxofon, kompozice
Jana Vondrů – zpěv
Jan Přibil – trubka
Žaneta Vítová – akordeon
https://open.spotify.com/album/1I7xrRhRd7f7exNp5wlBlo
https://open.spotify.com/album/6irJafEa8HS4k3KBn8rjDg

Podrobnou charakteristiku jednotlivých účastníků FAUN festivalu včetně hudebních ukázek nám dramaturgové Radim Hanousek a Honza Lichý nabídli zde:

Deathprod: Norská legenda temného ambientu a dron-noisové scény Helge Sten systematicky zkoumá krajní polohy zvuku a možnosti, které toto médium nabízí – především to, jak dokáže zvuk ovlivnit místo, ve kterém vzniká a ve kterém se šíří. Poslech Deathprodovy hudby ve vhodném prostředí a vhodné intenzitě hraničí téměř s fyzickým prožitkem. Jeho hudba se jako hustý těžký olej pomalu rozpíná v prostoru, ohýbá ho a její částice nezadržitelně prostupují tělem posluchače. Nezáleží přitom na tom, zda jde o drtivý elektronický sound z alb OCCULTING DISK (2019, Smalltown Supersound) či Morals and Dogma (2004, Runne Gramofon) nebo mnohem intimnější, téměř mikrotonální zvukové studie z letošního novinky Compositions (2023, Smalltown Supersound). Propojení zvuku a prostředí je v Deathprodově formě natolik ústřední, že umělec v minulosti zrušil několik koncertů právě kvůli nevyhovujícím akustickým vlastnostem místa. O to víc nás těší, že máme možnost představit Deathprodovu zvukovou magii na festivalu FAUN a zprostředkovat tento mimořádný zážitek českému publiku. https://deathprod.bandcamp.com/track/composition-5

Mohammad Reza Mortazavi: V Íránu narozený hudebník Mohammad Reza Mortazavi zasvětil svou hudební praxi hře na bubny tombak a daf. V Jeho hra na tyto íránské perkusní nástroje ale dalece překračuje tradiční pojetí a je zbavená jakýchkoliv folklórních narativů. Naopak, Mortazavi hledá nové hráčské techniky, které posouvají zvukovou škálu těchto nástrojů na jinou úroveň. Při hře zapojuje dlaně, bříška prstů, klouby i nehty, používá všechny prsty najednou i jednotlivě, bubnuje uprostřed blány, na jejich okrajích i na dřevěné tělo bubnu a neustále mění tempo. Při svých vystoupeních se dostává do jakéhosi stavu transu, který, jak sám říká, stírá hranice mezi tělem a myslí. V současné době v Berlíně žijící umělec vystoupil na mnoha významných hudebních festivalech – německém Atonalu, holandském Rewire či švédském Intonalu a svou virtuozitu předvedl divákům v prestižních hudebních síních včetně opery v Sydney nebo Berlínské filharmonie. Jeho album Ritme Jaavdanegi (2019, Latency) zařadil hudební server Pitchfork mezi nejlepší experimentální nahrávky roku.  https://mohammadmortazavi.bandcamp.com/album/ritme-jaavdanegi

9T Antiope: Pro íránské experimentální duo 9T Antiope jsou charakteristické mnohovrstvé kompozice ve kterých jemné zvukové plochy střídá drtivá power elektronika Nimy Aghianiho a nad ní se vznáší naléhavý zpěv Sary Bigdeli Shamloo. 9T Antiope se naplno věnují hudební tvorbě od roku 2014, kdy vydali debutové LP Syzgys (2015, Unperceived Records). Od té doby mají na svém kontě další čtyři LP včetně tří hudebními kritiky oceňovaných alb vydaných v rozpětí devíti měsíců v roce 2019. Duo představilo svou tvorbu na festivalech experimentální hudby jako jsou amsterodamský Sonic Acts, berlínký CTM nebo barcelonský Mutek a kromě volné tvorby se věnují i skládání filmové a divadelní hudby. V Brně 9T Antiope zahrají hudbu z poslední desky Placebo (2020, PTP). https://9tantiope.bandcamp.com/album/placebo

Lucrecia Dalt: Kolumbijské hudebnice a skladatelka má za sebou více než 15 let bohaté hudební kariéry. Zatímco její první nahrávky nesly patrné vlivy berlínské techno scény, pozdější studiové desky vydané u newyorského experimentálního labelu RVNG Intl. (Anticlines a No Era Sólida) jsou zvukově mnohem dobrodružnější – Dalt na nich do posledního detailu vypointované mikrotonální kompozice doplňuje terénními nahrávkami a vlastním charismatickým hlasem. O to větším překvapením je poslední album Dalt ¡Ay!. Na něm se v Berlíně žijící hudebnice a vzděláním geotechnička drasticky odklání od experimentálního soundu k mnohem přístupnějším, melodickým, chvílemi až popově znějícím nahrávkám. Syntetizátory a field recordings nahradily kontrabas, flétna, conga (syntetické zvuky zde slouží spíše jen ke zvýraznění akustické složky) a mluvené slovo zpěv. Na albu Dalt zkoumá filozofické kategorie dočasnosti a pomíjivosti optikou fiktivní mimozemské bytosti Prety a zároveň rytmy tradičních latinskoamerických hudebních forem jako je mambo, salsa nebo merengue. Výsledkem je neodolatelný retro-futuristický zvuk, který si podmanil hudební publikum i kritiky, a to i mimo experimentální hudební scénu. Na festivalu vystoupí Lucrecia Dalt společně s Alexem Lázarem, perkusistou a spoluautorem alba ¡Ay!  https://lucreciadalt.bandcamp.com/album/ay

Rian Treanor je jednou nejzajímavějších postav současné britské postklubové scény. Jeho debutové album Ataxia (2019, Planet Mu), které vyvolalo na scéně experimentální elektroniky pořádný rozruch, sice obsahuje důvěrně známé beaty typické pro breakcore, UK garage nebo footwork, ale v natolik zakřivené a zahuštěné formě, že těžko snese srovnání s čímkoliv jiným. Superrychlé perkusní sekvence, které se na posluchače valí jak palba z kulometu v tempu 180 bpm, se nepředvídaně rozpadají do frenetické kakofonie zvuků, aby se následně opět poskládaly v prapodivně rytmické celky. S ohledem na kompoziční techniky, které jsou mu vlastní, není nijak překvapující, že Rian Treanor má velice blízko k ugandskému hudebnímu kolektivu a stejnojmennému labelu Nyege Nyege Tapes a východoafrickému hudebnímu stylu singeli – extrémně rychlé elektronické hudbě s tempem až 300 bpm, která v nulté dekádě vznikla v ulicích a slumech tanzanského Dar es Salaamu. Výsledkem spolupráce s ugandským labelem je Treanorovo druhé studiové album File Under UK Metaplasm (2020, Planet Mu) a letošní novinka Saccades (2023, Nyege Nyege Tapes), kterou britský hudebník nahrál během umělecké rezidence v Kampale společně s Ocenem Jamesem – ugandským hráčem na tradiční jednostrunné housle rigi rigi. Na festivalu FAUN představí Rian Treanor hudebně-tanečně-vokální performanci, která částečně vznikne v rámci rezidenčního pobytu na Fakultě výtvarných umění v Brně. https://riantreanor.bandcamp.com/album/file-under-uk-metaplasm 

Širom: Trio slovinských hudebních samouků, Iztok Koren, Ana Kravanja a Samo Kutin svůj vlastní hudební styl označuje jako imaginární folk – hudbu, která čerpá z lidových tradic, ale není geograficky ukotvená (i když ji mnozí zahraniční publicisté mylně spojují se slovinskou lidovou hudbou). Zaškatulkovat hudbu Širom jako folk je ale příliš zjednodušující. V široké paletě zvuků slovinského tria jsou stejně jako vlivy lidové hudby patrné i stopy psychedelického rocku, hudební improvizace, dronů, ale třeba i akustického transu. Tato žánrová neukotvenost vychází z hudební historie členů Širom – zatímco Kravanja a Kutin hráli na kalimbu v komorním duu Najoua, Koren byl dlouhá léta členem post-rockových a industriálně-noisových kapel. Pokud bychom měli hudbu Širom nějak charakterizovat, nabízejí se přívlastky jako hypnotická, exotická nebo obskurní. Širom pracují se sadou preparovaných a podomácky vyrobených akustických nástrojů, často z nalezených věcí. Zapojení nástrojů vlastní výroby není ale samoúčelný koncept, ale přirozený proces hledání optimálního zvuku k zachycení konkrétní situace. Na festivalu zahrají Širom hudbu ze svého čtvrtého, mezinárodní hudební komunitou nadšeně přijatého alba The Liquified Throne of Simplicity (2022, tak:till), které prestižní a vlivný hudební server Quietus zařadil mezi desítku nejlepších nahrávek roku 2022.        https://sirom.bandcamp.com/album/the-liquified-throne-of-simplicity

Ulrich Krieger: Radikální umělec, jehož kompoziční i interpretační záběr zahrnuje hudbu komorní, elektronickou, soudobou, noise, silent, heavy metal, ambient, rock, pop, mikrotonalitu. Spolupracoval jak s Berlínskými filharmoniky, tak i s umělci jako La Monte Young, Phill Niblock, Merzbow, Christian Marclay. S Lou Reedem a Sarth Calhounem tvořil legendární experimentální rockový projekt Metal Machine Trio.  Na festivalu FAUN se saxofonista Krieger představí se svým projektem RAW. Základem je originální styl hry na saxofon, který Krieger nazývá  „akustická elektronika“. Nástroj využívá jako analogový sampler, akustické zvuky saxofonu dále zpracovává, zesiluje a mění jejich identitu. Krieger je profesor kompozice na California Institute of the Arts v Los Angeles. https://ulrichkrieger3.bandcamp.com/album/new-series-framework-02-fathom

Juliana Venter & Erik-Rolf Nystrøm: Juliana Venter se narodila v Jihoafrické republice a zde také vystudovala operní zpěv a hru na klavír. Její umělecký záběr zahrnuje notovanou i improvizovanou hudbu, klasické i rozšířené vokální techniky, soudobou hudbu, noise, jazz, barokní hudbu, lidovou hudbu z Norska, jižní a západní Afriky a střední Asie, arabskou, japonskou a čínskou tradiční hudbu, rock i pop. Je také herečkou, která působí jak ve filmu, tak v divadle. Erik-Rolf Nystrøm je jedinečný saxofonista, objevitel nových technických a zvukových možností hry na  saxofon. Premiéroval více než 150 děl pro saxofon, stal se sólistou řady předních světových orchestrů, podílel se na více než 120 albech. Skládá hudbu pro orchestry, tanec, film, divadlo, spolupracuje s předními mezinárodními interprety lidové hudby. V roce 2011 byl nominován na Nordic Council Music Prize a získal 10letý grant Norské umělecké rady.    https://open.spotify.com/album/4h8LHNkmQBztHunX7Ig4Z9

ABACAXI (Julien Desprez – kytara, Jean Francois Riffaud – basa, Francesco Pastacaldi – bicí, syntezátor): Zdánlivě klasická rocková sestava kytara/baskytara/bicí se pod vedením fenomenálního francouzského kytaristy Juliena Despreze pohybuje mezi hlukem, funkrockem a sound artem a vytváří zcela novou vysoce energickou a nabroušenou hudbu doplněnou vlastní světelnou choreografií. ABACAXI má sladké srdce a ostnatou kůži. https://open.spotify.com/artist/3QximU0LcxI5K6Z2En80K

M. A. D. (Michael Fischer – tenor saxofon, feedback saxofon, Alessandro Vicard – kontrabas, Didi Kern – bicí: Rakousko-italské elektroakustické trio M. A. D. vás exkluzivně provede známými i neznámými hudebními světy zahrnující zvukové erupce i meditace. Zakladatel a dirigent Vienna Improvisers Orchestra a unikátní „feedback-saxofonista“ Michael Fischer patří k průkopníkům rakouské improvizační a experimentální hudební scény. Sicilský kontrabasista Alessandro Vicard se pohybuje v soudobé vážné hudbě, jazzu a skládá hudbu pro divadlo a film. Didi Kern je jeden z nejvytíženějších rakouských bubeníků. Proslavil se jako člen techno skupin Fuckhead a Bulbul a spolupracuje  s hvězdami  avantgardního jazzu jako jsou Peter Brötzmann, Ken Vandermark a Mats Gustafsson.

Christian Wallumrød Ensemble: Skladatel a hráč na harmonium a piano Christian Wallumrød patří k nejrespektovanějším hudebníkům norské jazzové scény. Jeho mnohaletá spolupráce s producentem Manfredem Eicherem přinesla pět alb u prestižního německého labelu ECM, který je pověstný u všech jazzových znalců svým dokonalým zvukem a výjimečnými a originálními hudebními počiny. Poslední album Many, které bude páteří koncertu na festivalu FAUN, bylo nominováno na Norwegian Grammy. Zvuk ansámblu obsahuje prvky minimalismu, krásné, čisté a vynalézavé harmonie střídá zvuková abstrakce a jemná elektronika. https://christianwallumrod.bandcamp.com/album/many-2

 

NyníHudební siesta
Skladba: Koncert D dur pro housle, smyčce a basso continuo - Largo; Autor: Benda František; Sóla: Ženatý Ivan - housle
13:00Zprávy ČRo Plus
13:05Odpolední proud
14:00Hudební kompas
14:30Odpolední proud
15:00Zprávy ČRo Plus
15:05Odpolední proud

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!