Beňa a Ptaszek objevem roku firmy Hohner
Český hráč na foukací harmoniku Matěj Ptaszek se stal exkluzivním hráčem slavné německé firmy Hohner. Duo Ľuboš Beňa & Matěj Ptaszek získalo pozvání na World Harmonica Fest přímo do sídla firmy v německém Trossingenu (na konci října 2009).
Německá firma Hohner Musikinstrumente, jejíž historie sahá do roku 1857, se specializuje na výrobu foukacích harmonik a akordeonů a vyrábí také zobcové flétny, kazoo, kytary, baskytary a ukulele.
Slovensko-české duo, které tvoří hráč na rezofonickou kytaru Ľuboš Beňa a Matěj Ptaszek, který hraje na foukací harmoniku, se stalo objevem roku firmy Hohner - Hohner Newcomer 2009. Podrobnosti (v němčině) čtěte zde.
Beňa a Ptaszek společně hrají akustické blues, hudbu od řeky Mississippi. V roce 2007 natočili první společné studiové album Sound From The Street, letos vydali koncertní nahrávku natočenou ve věznici Mírov Beňa & Ptaszek v kriminále.
Ľuboš Beňa odpovídá na otázku, jak se dostal k akustické hudbě od Mississippi: "Pocházím sice ze Slovenska, ale moje rodné město Skalica leží na hranicích s Moravou. Velkou část svého mládí jsem tedy strávil u táboráků na Moravě, kde už lidé v té době více než na Slovensku inklinovali ke country nebo trampské hudbě. Chtěl jsem hrát na kytaru a tehdy jsem neznal nic jiného než krylovky, nedvědovky a podobný repertoár hratelný na akustickou kytaru. Až po pádu železné opony jsem se dostal k nahrávkám americké country, ve kterých se už objevují prvky blues, swingu nebo rokenrolu. Začal jsem pátrat po kořenech té hudby a dostal jsem se až k elektrickému blues, které hrají Eric Clapton, John Mayall nebo B. B. King. A odtud už byl jen krůček k tomu, abych objevil autory bluesových standardů, protože všechny ty elektrické kapely čerpaly právě z těchto akustických kořenů. (...) Repertoár jsem čerpal od hudebníků, které jsem sám slyšel nebo s kterými jsem se potkal. Video, tabulatury a různé školy, to pro mne nebylo to pravé ořechové. Takových materiálů bylo v republice jen pár a čerpali z nich všichni, a tím pádem taky všichni hráli stejně. Já jsem nějaký čas studoval klasickou kytaru, ale z not jsem měl jen bolesti hlavy. Ani jsem přesně nevěděl, co hraju. A tak jsem k tomu přistoupil jako primitivní černoch. Přeladil jsem si kytaru, začal jezdit kovovým válečkem po strunách a po roce experimentování mi někdo řekl, že hraju tradiční blues, které se hrávalo v deltě řeky Mississippi. Tak jsem si sehnal nahrávky z této oblasti a svou hru jsem dále zdokonaloval."