Slyšte, lidé!: Tipy na kvalitní jazz zdarma
V týdeníku Slyšte, lidé! vám v sobotu 13. října 2012 od 19.15 přineseme výběr jazzových alb, která jejich autoři poskytli ke stažení z internetu zdarma nebo za dobrovolný příspěvek. Uslyšíte například mladou kanadskou skupinu Bad Bad Not Good, londýnského baskytaristu Janka Gwizdalu, amerického saxofonistu Boba Reynoldse a další. Reprízu uvedeme v úterý 16. října od 16.55.
V pořadu budeme čerpat z internetového seriálu Jazz sampler aneb Stahujte zdarma jazzová alba, který zveřejňuje na webu Českého rozhlasu Petr Vidomus. Jedná se o přehled nahrávek, které zveřejnily ke stažení zdarma nebo za dobrovolný příspěvek přímo jejich tvůrci.
První, kdo nám bude hrát, je kalifornský basista Jaymie Lewis. Petr Vidomus o něm píše: „Začal s hudbou ve čtyřech letech, když ho matka dovedla k pianu. V sedmi letech začal hrát na basu, ale život mu změnila až deska Stanleyho Clarka, která ho přiměla na své hře soustavně pracovat. Od té doby absolvoval mnoho workshopů, působí jako studiový hráč a producent.“
Jako druhé nám zahraje kanadské jazzové trio Bad Bad Not Good, které tvoří pianista Matthew Tavares, basista Chester Hansen a bubeník Alexander Sowinski. Budeme poslouchat ukázku z jejich druhého alba, které skupina také poskytla na internetu ke stažení zdarma. V popisku alba uvádí, že nahrávání alba se nezúčastnil nikdo starší 21 let a že album natočili během jednoho desetihodinového setkání ve studiu. Bad Bad Not Good hrají jazz ovlivněný hiphopem.
Janek Gwizdala je baskytarista narozený v Anglii, avšak i on působí posledních několik let na newyorské scéně. Spolupracoval například s Patem Methenym, Mikem Sternem nebo Hiramem Bullockem a svou hudbu prý popisuje jako mix Milese Davise a rockových Foo Fighters. I když budeme poslouchat baladickou skladbu, v některých kompozicích na jeho albu It Only Happens Once slyšíme zřetelné vlivy elektronické a taneční scény. Album vzniklo v Brooklynu během dvou dnů, a to úplně bez přípravy. „Jen jsme hráli a to, co slyšíte, se prostě přihodilo,“ píše Gwizdala na webových stránkcáh, kde nahrávku poskytl ke stažení zdarma nebo za dobrovolný příspěvek. Na albu vedle Gwizdaly hrají bubeníci Mark Giuliana a Jojo Mayer, saxofonista John Ellis, kytarista Tim Miller a saxofonista Justin Vasquez.
O saxofonistovi Alexi Fosterovi Petr Vidomus píše, že „se dlouho pohyboval zejména v zábavním průmyslu, například v kapele talkshow Saturday Night Life, nicméně z dřívějších dob ho můžeme znát z alb McCoy Tynera, Jaco Pastoria, nebo Jacka DeJohnetta“. Album Condition, z kterého si poslechneme jednu skladbu, je Fosterovým návratem na jazzovou scénu po více než 20 letech. Alex Foster na albu zúročil své letité zkušenosti, které vtělil do své hry na saxofon – tenorový, sopránový a altový. Ve studiu jej doprovodili Michael Wolff na klavír, Costas Baltazanis na kytaru, James Genus na basu a Jeff Watts na bicí.
Saxofonista Bob Reynolds působil deset let v New Yorku a poté přesídlil do Los Angeles. Je absolventem slavné jazzové školy Berklee v Bostonu a sám sebe charakterizuje jako „architekta melodií“. Na svém kontě má několik prestižních ocenění a díky svému přirozenému charismatu přitahuje i posluchače, kteří se jinak o jazz nezajímají. Bob Reynolds je známý z doprovodné kapely zpěváka Johna Mayera a natočil také čtyři sólová alba. My vybereme ukázku z CD Can’t Wait For Perfect z roku 2006, na kterém Boba Reynoldse doprovázejí Aaron Goldberg na klavír, Reuben Rogers na kontrabas, Eric Harland na bicí, Mike Moreno na kytaru a David Soler na steel kytaru.
Pod názvem 0-58 se skrývá už neexistující jazzová skupina z Polska, která stála na skladbách Macieje Grzywacze a textech Krystyny Stańko. Za své druhé CD Tryby z roku 2003 byla kapela nominována na cenu Frederyk v kategorii Nejlepší jazzové album roku. V současné době už 0-58 nefungují a jejich alba na fyzických nosičích jsou nesehnatelná. I proto nabídli muzikanti právě Tryby ke stažení zdarma na interentu. Vedle zpěvačky Krystyny Stańko a kytaristy Macieje Grzywacze byli členy skupiny akordeonista Cezary Paciorek, na basu hrál Piotr Lemanczyk a na bicí Marcin Jahr.
Předposlední hudební ukázku nám nabídne bubeník a skladatel Mike Cassells, momentálně usazený v kanadském Kingstonu. Půjde o nahrávku z roku 1998 z téhož města, ale svým způsobem je to úplná novinka. Cassells si totiž tehdy jen tak pro radost nahrál s kapelou několik svých skladeb, ale oficiálně je nezveřejnil. Záznam ležel 14 let v archivu, až jej autor letos v květnu oprášil, technicky upravil a digitálně vydal. Album je tedy opět k dispozici k bezplatnému stažení na internetu. S Mikem Cassellsem na něm hrají na saxofony Andrew Rathbun, na basu Artie Roth, na kytaru Dave Barton, na piano Jason Kenemy a na trubku Clyde Forsberg.
Mladý polský bubeník Marcin Błaszczyk, vystupující pod pseudonymem Basstek, začínal v metalové kapele. Poté, co se rozpadla, se začal orientovat právě na moderní jazz a elektronickou taneční hudbu a oba tyto styly začal ve své nové tvorbě propojovat. Na internetu je legálně zdarma k dispozici jeho album z roku 2009 Natural Experience.