Reportáž z Folkových prázdnin 2008

Reportáž z Folkových prázdnin 2008
13. srpna 2008 Aktuality, World music, Folk Autor: Milan Tesař

Ohlédněte se s námi za letošním ročníkem Folkových prázdnin v Náměšti nad Oslavou. Na Proglasu připravujeme 60minutový pořad o skvěle obsazeném festivalu na sobotu 30. srpna od 19.15. Nyní si můžete přečíst krátkou reportáž a připojit svůj názor v diskusi.

Zkrácená verze reportáže, která vyjde v plné verzi po prázdninách v měsíčníku Folk & country:

Folkové prázdniny, 23. ročník, Náměšť nad Oslavou 19.–26. července 2008

Skupina Waterson:Carthy na kolokviu v rámci Folkových prázdnin v NáměštiMůj anglický švagr Chris chodíval kdysi v Liverpoolu na klubové koncerty tehdy začínající skupiny Beatles. O téměř čtyři dekády později jej osud zavedl do Prahy, kde nyní žije a kde stále poslouchá dobrou hudbu. A přestože je v hlavním městě kulturní nabídka výborná, nedávno si posteskl. Legendární kapela Waterson:Carthy, která předepisovala dějiny anglického folku a která téměř neopouští britské ostrovy, totiž přijala pozvání nikoli do metropole, nýbrž do malého městečka nad řekou Oslavou. A i když se Náměšť nachází pouhých deset kilometrů od původního bydliště jeho ženy, Chrisovi bohužel pracovní povinnosti nedovolily na koncert snů uprostřed týdne přijet.

Manželé Martin Carthy a Norma Waterson nebyli jedinými hvězdami světové úrovně, které na Folkových prázdninách letos vystoupily. Pro mne byl největším zážitkem koncert americké nadžánrové kapely Hazmat Modine, jejíž coververze hitu Micka Jaggera I’ve Been Lonely For So Long byla možná ještě lepší než originál. Po roce se do Náměště vrátila také rodilá Angličanka s českými kořeny Zuzana Novak; loni objev festivalu, letos přesvědčivá interpretka exotických písní vystoupila nejen se svou mbirou (hudební nástroj jihoafrických Šonů), ale také se dvěma spoluhráči. V pestré nabídce se v žádném případě neztratil „profesor blues“ David Evans ani Tim Eriksen, Američan nonkonformního vzhledu, který se zhlédl v několik set let starých zpěvnících a v u nás neznámém zpěvu podle „tvarových not“, primitivního způsobu notace z dob osidlování Ameriky. K dalším vrcholům festivalu patřili anglická písničkářka Lisa Knapp, kapverdský zpěvák Tcheka, rakouské undergroundově folkové duo Son Of The Velvet Rat nebo Kolumbijka Lucía Pulido.

I letos bylo součástí festivalu odborné kolokvium na téma Hledání kořenů (Nepřerušená cesta) a já ze všech zajímavých příspěvků zmíním alespoň poutavou postmoderní práci Jana Sobotky T jako Texas (nejen) o texaských Češích a českých Texasanech.

K tomu všemu přidejme vtipného moderátora Ďoubala, právem unaveného dramaturga Michala Schmidta, přítomná esa české hudební publicistiky (Dorůžka, Opekar…) nebo pestrý program o přestávkách (divadla, kapely v parku, hry pro děti) a opět nám vyjde osm dní festivalové pohody téměř bez vad. Ne zcela dokonalé počasí a (ve srovnání s jinými festivaly) slabší nabídka stánkového občerstvení (co třeba příště nějaká exotická kuchyně namísto klobás?) mi zážitky nemohly zkazit.

Byli jste na některém dni Folkových prázdnin 2008? Kdo se vám na festivalu líbil nejvíc? Zapojte se do diskuse.