Profil Michala Prokopa ve Slyšte, lidé!

20. září 2008 Aktuality Autor: Milan Tesař

V aktuálním vydání hudebního týdeníku Slyšte, lidé! se budeme věnovat zpěvákovi Michalu Prokopovi a především jeho kariéře v letech 1968–89. Právě toto období totiž shrnuje šestidisková kolekce Pořád to platí, která obsahuje šest Prokopových řadových alb (Blues In Soul, Město ER, Holubí Dante, Kolej Yesterday, Nic ve zlým, nic ve zlým a Snad nám naše děti…) a řadu bonusů.

V pořadu Slyšte, lidé! budeme tentokrát mapovat tvorbu Michala Prokopa a skupiny Framus Five od prvního alba v roce 1968 až do roku 1989. První deska se jmenovala Blues In Soul a obsahovala především převzatý jazzový, soulový a bluesový repertoár. Prokop v roce 1968 uvedl v časopisu Československý voják: „Vždycky se snažíme o vlastní pojetí a aranžmá. Nevidíme původnost jenom ve vlastních skladbách. Než vlastní a špatné, to raději cizí, ale ve vlastním pojetí, což vůbec není na úkor originality.“ Skupina Framus Five se v době po natočení svého prvního alba dostala i na západ. Autor knižní monografie o Michalu Prokopovi Jaroslav Císař píše: „Zájezd do Německé spolkové republiky zpěvák později s hořkým humorem označoval jako cvičnou emigraci. Byl to pro něj nakonec na téměř deset let poslední výjezd na Západ.“ Pro zajímavost Císař dodává, že skupina v Německu vystupovala po rockových klubech, kde je prý dlouho všichni považovali za Angličany.

Na všech šesti albech, která obsahuje box Pořád to platí, doprovází Michala Prokopa skupina Framus Five. Její složení se však měnilo. V souboru se vystřídali baskytaristé Ladislav Eliáš, Luboš Nývlt, Michal Bláha, Petr Michalík a Aleš Charvát, klávesisté Ivan Trnka, Petr Hannig a Lubor Šonka, bubeníci Petr KIarfeld, Karel Jahn, Jaroslav Šedivý, Milan Vitoch, Michal Vrbovec a Petr Petrásek, trumpetista Ivan Umáčený, saxofonisté Jiří Burda a Josef Šimon Kučera, trombonisté Vítězslav Müller a Jindřich Dostál, kytaristé Luboš Andršt, Rudolf Chundela, Václav Veselý a Petr Roškaňuk, flétnista Petr Bezpalec, houslista Jan Hrubý a hráč na hoboj Jan Kolář.

Z jednotlivých tvůrčích období stojí za zmínku nejen legendární album Kolej Yesterday s hity Kolej Yesterday, Bitva o Karlův most nebo Blues o spolykaných slovech, ale také například Prokopova spolupráce s Vladimírem Mertou v druhé polovině 80. let. Dvě Mertovy skladby měly například vyjít na albu Nic ve zlým, nic v dobrým. Michal Prokop však říká v rozhovoru s Ondřejem Bezrem: „Jedna z nich, Karyatidy, měl být dokonce otvírák celé desky. Na Pantonu to zatrhli, protože Merta měl zrovna jeden z mnoha svých zákazů. Kupodivu na koncertech jsme obě ty písničky hrát směli, ale to byly typické paradoxy tehdejší cenzury. Asi půl roku na to Mertův zákaz pominul a Ponton tedy svolil hotové nahrávky Karyatid a Kamarádů vydat jako singl.“

Pořad Slyšte, lidé! s písněmi Michala Prokopa z let 1968–89 poslouchejte v sobotu 20. září od 19.15 a v repríze v úterý 23. září v 16.55.

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Regiony

Regiony

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Darujte Proglas!