Profil Dee Dee Bridgewater ve Slyšte, lidé!
V aktuálním vydání týdeníku Slyšte, lidé! si podrobně představíme americkou jazzovou zpěvačku Dee Dee Bridgewater, trojnásobnou držitelku ceny Grammy. Pozveme vás na její dubnový pražský koncert, budeme si hrát z jejího nového alba i z několia starších desek včetně raných nahrávek z doby, kdy se věnovala stylu disco. Poslouchejte v sobotu 26. března od 19.15 nebo v úterý 29. března v 16.55.
Dee Dee Bridgewater, mnohými označovaná jako současná první dáma amerického jazzu, je držitelkou tří cen Gammy – z toho dvou za album věnované odkazu Elly Fitzgerald a jedné za novinkové CD, na kterém pro změnu znějí písně z repertoáru Billie Holliday. Kromě toho je Bridgewater známá jako muzikálová herečka, držitelka prestižní ceny Tony, která vedle Broadwaye účinkovala v divadlech v Los Angeles, Tokiu, Londýně nebo Paříži.
Její kariéra nebyla po celou dobu strmá. Začala sice velmi nadějně; na počátku 70. let zpívala se slavným jazzovým orchestrem Thada Jonese a Mela Lewise a tehdy tedy začala její kariéra, v jejíchž počátcích stála na pódiu s takovými hvězdami, jako byli Sonny Rollins, Dizzy Gillespie, Dexter Gordon a další. V roce 1974 natočila své první sólové album Afro Blue, psalo se o ní jako o perspektivní jazzové zpěvačce a také muzikálové herečce. V téže době se totiž také objevila na Broadwayi v muzikálu The Wiz. Za roli dobré čarodějnice Glindy tehdy získala už zmíněnou cenu Tony. A právě muzikálu a také tehdy módnímu stylu disco dala v 80. let přednost před jazzem, ke kterému se potom určitými oklikami vracela. V jisté době musela brát za vděk účinkováním v reklamách, ale nakonec všechny problémy překonala a dnes je opět na výsluní – a zdá se, že ne na přechodnou dobu.
Vedle jazzu se dotkla i dalších žánrů jako například francouzského šansonu. A v roce 2007 natočila CD Red Earth, které se nese ve znamení spolupráce se západoafrickými hudebníky. Petru Dorůžkovi zpěvačka řekla v rozhovoru: „Poslouchala jsem hudbu z různých zemí západní Afriky, odkud pocházeli severoameričtí otroci, a tedy i mí předkové, a nejvíc mě oslovila hudba z Mali. Abych otestovala terén, odletěla jsem tam v srpnu 2004 a hned na letišti v Bamaku, hlavním městě Mali, se ukázalo, že ta spřízněnost je oboustranná. Doprovázel mě Cheik Tidiane Seck, který se o dva roky později stal producentem a koordinátorem alba. Brzy po přistání, když jsme čekali na svá zavazadla, se ke mně přihrnul starší muž, vzal mě do náručí a začal mě líbat na tváře. Mluvil na mě v jazyce bambara a oslovoval mě jménem Tereta Diallo. Považoval mě za svoji neteř, která odjela studovat na univerzitu do Evropy a měla se vrátit.“
Nejnovější album Dee Dee Bridgewater je poctou předčasně zesnulé americké zpěvačce Billie Holliday. Publicista Tomáš Polívka píše: „Notoricky známé skladby jsou zde od základů nově přearanžovány pro malou sestavu, reflektují výboje současného komorního i latin-jazzu, nechybí řada dravých improvizací.“ Nejvýraznějšími hráči jsou podle Polívky portorický pianista Edsel Gomez a James Carter se saxofony a basklarinetem.