Maxime Bender: Jazzová scéna v Lucembursku neexistuje

22. února 2013 Aktuality, Jazz Autor: Milan Tesař

Rozhovor s lucemburským saxofonistou Maximem Benderem a s členy jsho mezinárodního (z větší části německého) 4tetu jsme natáčeli v roce 2012 na festivalu United Islands v Praze. Pořad v premiéře uvedeme v pondělí 25. února 2013 v 19.15. Část rozhovoru si můžete přečíst zde.

Maxime Bender na festivalu United Islands 2012Rozhovor s lucemburským saxofonistou Maximem Benderem

Můžete popsat, jak vypadá jazzová scéna v Lucembursku?

Jazzová scéna v Lucembursku je docela malá. Je to zhruba dvacet profesionálních hudebníků a toto číslo roste jen velmi pomalu. Jsme malá země, takže skutečná jazzová scéna u nás neexistuje. Musíme jezdit do zahraničí, do Kolína nad Rýnem, do Paříže, do Bruselu a do dalších velkých měst v okolních zemích, pokud chceme patřit ke skutečné jazzové scéně.

To byl myslím i váš případ, že?

Já jsem šel studovat do Kolína nad Rýnem, což je z Lucemburku necelých 200 kilometrů. Studoval jsem tedy v Německu.

Během studií v Německu vznikla vaše současná kapela. Jak v ní tvoříte novou hudbu?

Spoluhráči: Maxime většinou přinese nějaké nápady nebo celé skladby a my všichni potom s tímto materiálem pracujeme a snažíme se najít různé cesty, kterými bychom se mohli ubírat, různé barvy, struktury… 

Maxime: Máme dva způsoby práce. Jednak hrajeme opravdu písně, tedy pevně dané melodie. Druhý způsob je, že tvoříme úplně svobodně, pouze s nějakým konkrétním materiálem coby základem. Třeba že máme dopředu dané krátké motivy. Oba tyto způsoby tvorby tedy v kvartetu používáme.

Podle čeho se rozhodujete, co budete hrát na tom kterém koncertě?

Každý koncert je jiný, záleží na konkrétní situaci, kde koncertujeme, protože konkrétní prostor ovlivňuje způsob, jakým hrajeme. Souvisí to například také s tím, jak dlouhou cestu máme za sebou… Všechno může podobu koncertu ovlivnit. Mimochodem dva z nás na dnešní koncert přijeli rovnou z letiště, což může být svým způsobem stresová situace. Nakonec to dopadlo přesně naopak, hrálo se nám velmi příjemně, což je možná dáno i tímto prostředím. Nemůžete tedy nikdy dopředu odhadnout, jak to dopadne. A právě to je na koncertování a na improvizaci dobrodružné a vzrušující.

Jak se díváte na současnou krizi nahrávacího průmyslu. Přežije cédéčko jako médium další roky?

Myslím, že cédéčka budou existovat dál. Vracejí se také vinyly, hudbu můžeme samozřejmě také stahovat na internetu. Ale cédéčko je přece jen něco konkrétního, co můžete držet v ruce, co může mít pěkný obal. Pro opravdové milovníky hudby je to něco jako kniha. Existují sice i elektronické knihy, ale papírová knížka také nikdy nezmizí. S cédéčky to bude podobné.

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!