Kouzla ve world music
Součástí letošního ročníku Folkových prázdnin v Náměšti nad Oslavou byl třetí ročník mezinárodního kolokvia o world music, tentokrát s názvem Kouzla ve world music. Úvodní historický exkurs o počátcích folkloristického bádání s názvem Duše lidu a její objevitelé přednesla Martina Pavlicová z brněnsk...
Součástí letošního ročníku Folkových prázdnin v Náměšti nad Oslavou byl třetí ročník mezinárodního kolokvia o world music, tentokrát s názvem Kouzla ve world music. Úvodní historický exkurs o počátcích folkloristického bádání s názvem Duše lidu a její objevitelé přednesla Martina Pavlicová z brněnské Masarykovy univerzity. Publicistka a pedagožka Irena Přibylová, znalkyně především anglosaské scény, hovořila o Kouzlu slova v hudbě, přičemž si jako příklad nepochopeného textu vybrala bluesový standard Hoochie Coochie Man, inspirovaný kultem voodoo. Jiří Moravčík, jemuž nedávno vyšla kniha V tlamě afrického krokodýla, hovořil o afrických interpretech v Evropě. Slovenský etnolog Bernard Garaj přednesl příspěvek o současné situaci lidové hudby na Slovensku (mj. se zaměřením na tradiční nástroje, jako je fujara nebo gajdy, a na romskou hudbu). Romské hudbě, avšak v českých zemích a současné, byl věnován můj referát. Dvacet let od společného alba Paula Simona a jihoafrického sboru Ladysmith Black Mambazo připomněla ve svém expozé Neočekávaná setkání ve world music brněnská publicistka Helena Bretfeldová. Mýtus o bluesmanech coby ďáblových kumpánech bořil Jan Sobotka v příspěvku Svět chce být klamán. Hudba jako prostředek léčby uštknutí jedovatého pavouka v Itálii byla tématem přednášky Tarantismus Petra Dorůžky. Jednotlivé příspěvky kolokvia budou zaznamenány v česko-anglickém sborníku, který vyjde na začátku příštího roku.