Janet Robin nejen o spolupráci s Johnem Carterem Cashem
Kalifornská kytaristka a písničkářka Janet Robin se v posledních letech pravidelně vrací do Česka. V rozhovoru v pořadu Jak se vám líbí bude hovořit nejen o své lásce k Praze a k naší zemi, ale také o spolupráci se synem Johnnyho Cashe nebo o svých začátcích v dívčí hardrockové kapele. Dvě písně Janet Robin zahraje přímo v našem studiu. Poslouchejte v pátek 4. ledna 2013 od 19.15.
Rozhovor s americkou písničkářkou a kytaristkou Janet Robin
Janet, dnes vás známe jako vynikající sólovou kytaristku a písničkářku. Ale četl jsem, že jste začínala v hardrockové skupině Precious Metal. Jak jste se k ní dostala?
Já jsem původně hrála hardrock. Na kytaru mě učil Randy Rhoads ze skupiny Ozzyho Osbourna. Precious Metal byla čistě dívčí kapela a já jsem ji objevila přes inzerát v novinách. Přidal jsem se k nim a bylo to skvělé. Tím vlastně začala moje kariéra.
Pod vaším nejnovějším albem Everything Has Changed je jako producent podepsaný John Carter Cash, syn Johnnyho Cashe. Jak jste se s ním seznámila?
Naše spolupráce vznikla za zvláštních okolností. Dívala jsem se na film Walk The Line o Johnu Cashovi a jeho ženě June Carter. Viděla jsem jej už podruhé a říkala jsem si: Takový skvělý vztah! Měli spolu vůbec nějaké děti? A zjistila jsem, že spolu měli jednoho syna. Pátrala jsem na internetu a zjistila jsem, že je zhruba stejně starý jako já a že pracuje v Nashvillu jako producent. Podívala jsem se na Youtube na video, kde mluvil o tom, že produkuje akustické písničkářské desky, ale že sám vyrostl na Led Zeppelin, AC/DC a podobné hudbě. Na tom videu mi imponovala jeho energie, a tak jsem si řekla, že by bylo skvělé, kdyby právě on produkoval mou hudbu. Má zkušenosti s velkými hudebníky, pracuje s písničkáři a zároveň pochází – stejně jako já – z hardrockového prostředí. Napsala jsem mu tedy e-mail do studia a několik týdnů se nic nedělo. Až mi konečně odepsal, že se podíval na mé webové stránky, poslechl si několik mých nahrávek a řekl si, že by do toho projektu se mnou rád šel. Byla jsem nadšená.
Jak ta spolupráce probíhala? Nakolik vám producent do už hotových písní mluvil?
Ten projekt se vyvíjel. Měla jsem původně asi patnáct až dvacet demonahrávek svých písní a ty jsem mu poslala. On mi je vracel s tím, že tahle se mu líbí, tato ne a podobně. Tak jsme společně vybrali deset skladeb. Když jsem pak šla do studia, příliš jsme už neměnili aranže. Johnovi se moje aranže líbily, pouze k nim vybral v Nashvillu ty nejlepší muzikanty. Já totiž v Los Angeles nemám jednu stálou kapelu, spolupracuji s více muzikanty, a na toto natáčení jsem je nezvala. John seděl ve studiu a podobně jako slavný producent Rick Rubin říkal: „Tohle bereme, tohle zkus ještě jednou, toto zahraj silněji, toto znovu.“ Prostě jen takové detaily, ale uměl vytvořit úžasnou atmosféru. Když jsem měla zpívat a hlavně hrát na kytaru, John jenom spustil nahrávání a řekl: „Hraj!“ Jiný producent by mě zastavil třeba proto, že je kytarové sólo příliš dlouhé. On mě nechal hrát pořád dál, což bylo skvělé, protože dokázal zachytit energii mé hry a já jsem v tom cítila svobodu.
Dokázala byste popsat obecně, v jakém rozpoložení nebo v jakém prostředí vás nejčastěji napadají nové písně?
To je pro mne zajímavé téma, protože jsem se na to sama snažila dávat pozor. A uvědomila jsem si, že někdy mám přímo nutkání něco napsat. Pro ty, kdo neskládají písně, bych to přirovnala k hladu, k situaci, kdy opravdu musíte něco sníst. To je podobné. Taky mám stav, kdy prostě musím tvořit. Někdy si jen tak hraju na kytaru, přehrávám skladby, které jsem už dřív nahrála, pak je znovu poslouchám a ještě jednou je zahraju, a přitom si zaznamenám nějaký nový nápad… Píseň někdy přijde jen tak sama od sebe a jindy na ni čekám několik dnů.
Album Everything Has Changed, jste natočila už v roce 2010. Máte od té doby něco nového?
Ano, mám pár nových písní, které hraju naživo. Letos v březnu jsem byla na turné po Polsku, České republice a ve Francii A právě tam jsme některé koncerty nahráli s profesionální aparaturou a já bych ráda na začátku roku 2013 vydala kompilaci z těchto francouzských vystoupení. Bude tam určitě i několik nových písní. Mezitím pracuji na své další studiové desce, kterou možná vydám v roce 2014. Ráda bych natočila ještě jednou album s Johnem Carterem Cashem, ale mým snem je natáčet s Johnem Paulem Jonesem z Led Zeppelin. Nevím, jestli se mi to splní, ale oba pánové jsou skvělí lidé. Teď se především snažím dokončit nové písně. Pokud je totiž hudba dobrá, není až tak důležité, kdo ji produkuje.
(Celý rozhovor poslouchejte v pořadu Jak se vám líbí 5. ledna 2013 od 19.15)