Houslové improvizace Daniela Meiera
Houslista Daniel Meier nám do rádia poslal album svých improvizací. Jde o nahrávku náročnou, avšak (nebo možná právě proto) zajímavou. Více se dozvíte v rozhovoru, který vznikl exkluzivně pro tento web.
Rozhovor s houslistou Danielem Meierem o jeho albu improvizací:
Kdy jste se začal učit na housle a proč jste si vybral právě tento nástroj?
Na housle jsem začal hrát, když mi bylo osm. Podnět k tomu přišel od mého otce, který mě velmi podporoval i v dalším hudebním vývoji v podstatě až do konce studia.
Čím vás okouzluje improvizace jako způsob tvorby?
Je toho asi víc, takže bych to řekl jen heslovitě:
- napětí mezi „absolutní“ volnosti a snahou o smysluplný hudební výraz,
- skutečnost, že „skladba“ vzniká v okamžiku hraní a je neopakovatelná,
- možnost prodloužit i zkrátit čas,
- inspirace okamžiku, v souhře pak samozřejmě i vzájemná inspirace,
- rozmanitost a „pohotovost“ hudebního výrazu.
Co tedy najdou posluchači na vašem albu Houslových improvizací?
Jedná se o průřez tím, čím jsem se v posledních měsících a letech zabýval. Je tam určitě slyšet inspirace orientální hudbou. V jiných skladbách zase používám vlastní smyčcové techniky, které vytvářejí různé smíšené zvuky, takže někdy to zní, jako by bylo něco přimícháno nebo jako by hrály dvoje nebo troje housle. Všechno je ale natočeno bez playbacku a bez přeladění nebo jiných technických změn nástroje. Je to asi docela různorodé album, například pomalý úvod druhé skladby (Impro 1) bylo úplně to první, co jsem ve studiu zahrál: Prostě jsem začal improvizovat a v tom okamžiku vzniklo něco úplně nového. Naproti tomu konec téže skladby je poměrně starý, protože alikvotním hraním se zabývám již poměrně dlouho.
Jak se k albu zájemce dostane?
Na mé webové stránce www.meier.cz je kontakt na mě, album dle dohody zasílám poštou nebo v elektronické podobě.
Jedná se pouze o studiovou záležitost, nebo také koncertujete?
Koncertuji zatím bohužel jen velmi málo a rád bych tuto činnost rozšířil, protože zvlášť u improvizace je živé hraní to podstatné. Také se mi živě a zvlášť pro posluchače (kterých nemusí být mnoho) hraje daleko lépe než ve studiu. Avšak práce ve studiu pro mne byla samozřejmě také velmi zajímavá a přínosná.
Jaké jsou vaše další hudební aktivity?
Manželka skládá duchovní hudbu a já se občas podílím na nějaké akci. Jinak současně hledám spoluhráče pro improvizaci, ale zatím se mi podařilo najít jen lidi z Moravy a z Vídně, a tak soustavná spolupráce není dost dobře možná. Největším zázrakem pro mě však je, že po deseti letech, ve kterých jsem v podstatě nehrál vůbec, se mi podařilo hraní na housle znovu oživit. A musím říct, že tak dobře jako v posledních skoro dvou letech se mi ještě nikdy nehrálo.