Gipsy Kings a Goran Bregović v Třikrát z Proglasu
Gipsy Kings a Goran Bregović patří k hlavním hvězdám letošního ročníku festivalu Colours Of Ostrava. Profily nejslavnější romské kapely na světě a neméně slavného srbského skladatele a hudebníka vám nabídneme 9. a 10. července v rubrice Třikrát z Proglasu.
Gipsy Kings: Třikrát z Proglasu 9. července v 7.45
Gipsy Kings, nejpopulárnější francouzská kapela, hraje směs flamenca, latinských rytmů a jemně odměřených dávek reggae a arabských vlivů. Na svém nejnovějším albu Pasajeros spolupracovala s producentem Philippem Eidelem, který se podílel na klíčových nahrávkách alžírského hudebníka Khaleda.
Skupinu Gipsy Kings, která pochází z kraje ústí řeky Rhôny, zvaného La Camargue, tvoří potomci dvou slavných muzikantských klanů – jejich otcové jsou kytarista Jose Reyes a Ricardo Baliardo, známý pod pseudonymem Manitas de Plata. Oba rody žijí v městě Arles, které je tradičním cílem umělců i bohémů. Manitas se pyšnil kytarou s dekoracemi od Picassa, k jeho dalším fanouškům patřili John Steinbeck, Charlie Chaplin, Miles Davis, Salvador Dalí a ovšem Pablo Picasso. Muzikanti i místo se stali favority celebrit – když měla slavná herečka Brigitte Bardot narozeniny, pozvala si právě Gipsy Kings. Své první hity Djobi Djoba a Bamboleo vydali Gipsy Kings v roce 1987, kdy byla romská hudba pro běžného Evropana ještě čímsi krajně exotickým. Ale ostře rytmické skladby a syrový španělský zpěv u publika zabraly. Na vyprodaný koncert v londýnské Albert Hall tehdy přišli Elton John i Eric Clapton. Generace odchovaná drsným blues a černošským funkem se s touhle hudbou okamžitě ztotožnila.
Jejich debutové album se pak drželo 40 týdnů v americkém žebříčku, získalo zlatou desku, na což navázala dodnes trvající éra hitů a světových turné. Přelomové album Roots znamenalo návrat k domácímu muzicírování: elektrickou rytmiku nahradil kontrabas, akustické perkuse i rytmické vytleskávání dlaněmi.
Gipsy Kings vystoupí v Ostravě v sobotu 14. července od 20.00.
Goran Bregović: Třikrát z Proglasu 10. července ve 14.30
Goran Bregović, srbský hudebník a skladatel, který se proslavil především jako autor hudby k filmům režiséra Emira Kusturici Underground, Time of the Gypsies či Arizona Dream, se na Colours of Ostrava vrací po čtyřech letech. Tentokrát přijede se svým dvanáctičlenným Wedding and Funeral Bandem složeným z balkánské dechovky a bulharských zpěvaček. Můžete se tak těšit na minimálně dvouhodinový koncert, na kterém určitě zazní kromě dalších skladeb i Kalašnikov, Mesecina či Ederlezi.
Goran Bregović začal jako kytarista sarajevské skupiny Bijelo Dugme a proslavil se soundtrackem k Undergroundu režiséra Emira Kusturici. Mistrovsky ovládá rytmy, nástrojové barvy a pikantní stylové příchutě z jihovýchodní Evropy. V 60. letech elektrické kytary natrvalo změnily hudbu východní Evropy. Goran Bregović o 30 let později dokázal, že to funguje i naopak a že východoevropskou hudbu lze exportovat do celého světa. Namísto elektrických kytar mu sloužily dechové nástroje venkovských kapel ze srbského venkova.
Goran Bregović se narodil 22. března 1950 v Sarajevu, jako 16letý hrál v místní kapele Bestije, roku 1974 založil Bijelo Dugme (Bílý knoflík), což byla až do svého rozpadu o 14 let později jedna z nejvlivnějších jugoslávských skupin. S filmovými projekty začal už koncem 70. let, jeho prvotinou byla hudba k filmu Nije Nego (režie: Mica Milosević). Roku 1989 složil hudbu k Domu za vešanje (Dům k pověšení), romské epopeji režiséra Emira Kusturici. Soundtrack zachycuje například úchvatnou verzi "romské hymny" Ederlezi v podání téměř neznámé zpěvačky ze Skopje. Bregovićův nejslavnější soundtrack doprovází Kusturicův film „Underground“, ironický pohled na balkánskou válku. Tři roky trvající spolupráce na filmu ovšem partnerství obou tvůrců vyčerpala a k dalšímu společnému projektu od té doby nedošlo.
Goran Bregović v Ostravě hraje už ve čtvrtek 12. července v 19.45.
(Texty podle www.colours.cz)