Anketa: Filmová hudba
V dubnovém čísle časopisu Folk & country budou osobnosti naší hudební scény a publicisté odpovídat na otázku, jakou mají oblíbenou filmovou hudbu. Přečtěte si některé z odpovědí a napište do diskuse, která je ta vaše oblíbená hudba z filmu…
Osobnosti (nejen) naší folkové scény budou na otázku, která je jejich oblíbená filmová hudba, odpovídat v rubrice Ruku na srdce v dubnovém čísle měsíčníku Folk & country. Tři vybrané odpovědi vám přinášíme už nyní. A zajímá nás i váš názor: Která je ta nejlepší filmová hudba?
Jan Budař (písničkář, herec): Mou oblíbenou filmovou hudbou je hudba k filmu Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště. Shodou okolností jsem ji dělal já a oblíbená je proto, protože jsem se s ní velmi natrápil, dlouho byla neoblíbená, skoro vyděšená a teď s odstupem (když připravujeme verzi filmu Hrubeš a Mareš Reloaded 2009) jsem zjistil, že jsem se bál úplně zbytečně. Pro mě je nejhezčí pocit, když člověk zjistí, že se bál a že už se nebojí, protože pochopil, že není čeho. Přeju mnoho takových pocitů.
Vladimír Merta: Oblíbených filmových melodií mám více. Největším filmovým hitem je doufám pro několik generací Rozvíjej se poupátko z Pyšné princezny, snad první folková píseň v českém filmu. Pravzor všech dalších dojáků. I u trampských ohňů se dodnes hraje Chodili spolu z čisté lásky, což je hudebně víc než důstojná odpověď na West Side Story. Prodat chuligánům s pionýrskými šátky otrockou práci na chmelnici jako vzor romantiky, to bylo opravdové mistrovství. Dále je důležitý Georges Brassens a jeho šansony. Buď se mnou navždy, lásko sladká – široce rozkročená melodie s opravdovou změnou tématu v refrénu, spojení otevřeného srdce s mužnou odhodlaností, které umí jen kovbojové z hollywoodských kanceláří. Kupodivu mi neutkvělo nic z Felliniho, ale ani z Klarinetů. Suchého a Šlitrova poetika patří šantánu. Sluší jí autorský projev a český film se k oběma zachoval macešsky.
Filip Nebřenský (Hm…): Filmovou hudbu mám velice rád a sbírám ji. Na první místo bych dal hudbu Henriho Manciniho k filmům s Růžovým panterem. Mancini je brilantní skladatel a v těchto filmech se ukazuje v nejlepší formě. Rovněž jeho orchestr a sbor podává vynikající výkon. V těsném závěsu za ním by se umístil Michel Magne se svojí hudbou k trilogii s Fantomasem – pro neobyčejnou schopnost doprovodit děj na plátně odpovídající hudbou. Zrychlená automobilová honička se střídáním témat hlavních postav podle toho, kdo je zrovna v záběru, je jedna z nejlepších ukázek pravé programní hudby. Třetí příčku bych přisoudil ústřední melodii z televizního seriálu Tajuplný ostrov. Je to asi jen moje osobní záležitost, ale jednou bych chtěl napsat tak povedenou melodii jako Gianni Ferio.