J. Klecker diriguje Stabat Mater

J. Klecker diriguje Stabat Mater

V sobotu 15. srpna 2015 vyvrcholí v Jaroměřicích nad Rokytnou 17. ročník festivalu Petra Dvorského Rossiniho dramatickým oratoriem Stabat Mater. Dirigovat ho bude Jakub Klecker, který říká...

Na festival nepřijíždíte poprvé. V Jaroměřích jste se již představil jako dirigent operních galakoncertů, hlavní sbormistr Kantilény a letos pro festival nastudujete Stabat Mater Gioacchina Rossiniho. Čím je pro vás příprava na tento koncert specifická?

Jsem velmi rád, že již poněkolikáté mohu dirigovat na významném festivalu v Jaroměřicích. Na tento projekt se budu připravovat během letních prázdnin, tudíž se mi dostává více volného času na studium partitury než během divadelní sezony. Na koncertě vystoupí téměř 100 účinkujících, práce s nimi bude jistě velmi tvůrčí a zajímavá.

Jak jste vybíral sólisty pro tento koncert? Přihlížíte k tomu, zda se jedná o operu nebo jiný žánr?

Při výběru sólistického kvartetu jsem se snažil, tak jako vždy, o celkové souznění jednotlivých sólistů v jeden barevný celek. Myslím, že se podařilo sestavit kvartet významných osobností – sopranistka Jana Šrejma Kačírková, mezzosopranistka Václava Krejčí Housková, tenorista Aleš Briscein a basista Martin Gurbal‘.

Na koncertě s vámi vystoupí také Český filharmonický sbor Brno, jeden z nejrenomovanějších evropských sborů vůbec. Jak se vám s ním spolupracuje?

Jako dirigent, ale také sbormistr, si velmi vážím jakékoliv spolupráce s tímto mimořádným tělesem. Pro mě osobně se jedná vždy o sváteční zážitek. Precizní dynamika, výborná artikulace zpívaného textu, výrazová pestrost a kvalitní pěvecká technika každého člena řadí toto těleso mezi nejlepší na světě.

Jako šéfdirigent brněnské Janáčkovy opery jste absolvoval se souborem zájezd do Španělska, na jaře loňského roku pro změnu až do exotického Ománu, podíval jste se opakovaně i do Japonska … Máte tedy širokou možnost srovnání, například pokud jde o přijetí publika. Jaké je to české?

Hudební vnímání publika je jakýmsi odrazem té dané země, jejího kulturního bohatství, tradic, vzdělanosti. Já jsem se zatím nesetkal nikde na světě s chladným publikem. Nejpozoruhodnější a nejspontánnější reakce jsem prožíval asi u japonských posluchačů, kteří například znají naši českou hudbu mnohdy více než my Češi.

Od příští sezóny nastupujete jako nový hudební šéf Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Víte už, co vás tam čeká a na co se můžete těšit?

V nastávající sezoně 2015-2016 připravím s ostravským operním souborem dvě nové premiéry – Martinů operu-film Tři přání a Branibory v Čechách Bedřicha Smetany. Také budu přebírat některé repertoárové tituly (Čertovu stěnu nebo La Traviatu).

Prozradíte váš nesplněný umělecký sen?

Jsem vděčný, že mohu vykonávat ve své dirigentské profesi věci, které mě naplňují a baví a mohu také svoji energii a životní optimismus předávat kolegům. Pokud mám vyslovit své přání do budoucna, je to post šéfdirigenta filharmonie.

Text: Jaroslav Kocurek, zdroj: tisková zpráva festivalu

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Regiony

Regiony

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Darujte Proglas!