Zahraniční orchestry na Pražském jaru

Mezinárodní festival pozval do Prahy také světově proslulá mezinárodní hudební tělesa.
Na festivalovém pódiu ve Smetanově síni Obecního domu vystoupí 22. května 2014 Vídeňští filharmonici, které festivalové puiblikum zná již z minulých ročníků. Orchestr a s ním úzce spolupracující dirigent Christoph Eschenbach, který zanechal naposledy na Pražském jaru impozantní dojem svým provedením Mahlerovy monstrózní Symfonie tisíců, pojednali svůj koncert jako poctu jiné velké osobnosti německé hudby Richardu Straussovi u příležitosti 150. výročí narození. Z jeho bohatého skladatelského odkazu zazní na večeru zvukomalebné symfonické básně Don Juan a Enšpíglova šibalství, pozdní Metamorfózy, z koncertantních skladeb naopak efektní mladistvá Burleska tehdy teprve jednadvacetiletého autora. Jejího obtížného partu se ujme jedna z nejvyhledávanějších hvězd současného pianistického nebe, jednatřicetiletý Lang Lang, kterého na Pražském jaru přivítáme poprvé.
Straussovskému jubilejnímu roku (v září též uplyne 65 let od umělcova úmrtí) je věnována rovněž další festivalová návštěva Bamberger Symphoniker. S českým hudebním životem dlouhodobými vazbami propojený orchestr vznikl v roce 1946 jako nástupnické těleso z odsunutých členů bývalého pražského Deutsches Philharmoniesches Orchester a dalších nově příchozích hudebníků z Karlových Varů a ze Slezska. Jeho šéf z doby pražského působení Joseph Keilberth se po předchodném angažmá v čele drážďanské Staatskapelle k němu znovu vrátil v roce 1950 a setrval ve funkci šéfdirigenta Bamberských symfoniků až do své smrti v roce 1968 (jeho jméno dosud nese Joseph-Keilberth-Saal v novém koncertním domu v Bambergu). Keilberth si v Praze osvojil klasický český repertoár (Smetanu, Dvořáka i další skladatele), jehož zasvěcené propagaci se poté věnoval po zbytek života (v Drážďanech s pěvci tamní opery pořídil vůbec první kompletní nahrávku Rusalky, která vyšla v roce 1948 na značce Urania). Na tento vklad navázali také oba Keilberthovi nástupci v šéfovské funkci Horst Stein i Jonathan Jott, který bude řídit orchestr při jeho nynějším koncertu 24. května. Jeho náplň bude tvořit výběr z písní Richarda Strausse v podání sopranistky Violety Urmany a Mahlerova první symfonie „Titan“.
Po takřka neuvěřitelných jednatřiceti letech se na Pražské jaro vrátí Polský národní rozhlasový symfonický orchestr z Katovic. Jedno ze světově nejrespektovanějších těles specializovaných na provozování soudobé hudby k nám přijíždí se svým novým německým šéfdirigentem Alexandrem Liebreichem. Na večeru v úterý 27. května přednese kromě Šostakovičovy Šesté a Janáčkovy Sinfonietty v české premiéřejednovětý koncert pro lesní roh a orchestr Krzysztofa Pendereckého Winterreise z roku 2008 (název není asociací na známý Schubertův vokální cyklus, nýbrž odkazuje na vznik díla během skladatelových zimních cest do Číny a Jižní Ameriky o rok dříve). Sólistkou večera bude teprve dvaadvacetiletá členka PKF - Prague Philharmonia a absolutní vítězka mezinárodní interpretační soutěže Pražské jaro 2013 Kateřina Javůrková.
Rovněž s rozhlasem je spjata existence Radio-Sinfonie-Orchester Frankfurt, kterému připadne o týden později 3. června čestný úkol 69. mezinárodní hudební festival Pražské jaro ukončit. Od svého vzniku v roce 1924 až do přítomné doby pracuje ve svazku se stanicí Hessenského rozhlasu ve Frankfurtu nad Mohanem. Pražské vystoupení připadá na konec dlouhodobého působení estonského dirigenta Paavo Järviho, který souběžně vykonává od roku 2010 funkci hudebního ředitele známého Orchestre de Paris. Společně s Frankfurtskými rozhlasovými symfoniky se vrátí na Pražské jaro také americká houslistka Hilary Hahn, kterou uslyšíme v Brahmsově Houslovém koncertu D dur. Festivalové tóny uzavře provedení Symfonie č. 8 G dur Antonína Dvořáka.
Zdroj: tisková zpráva Pražského jara