Tři velkopáteční díla

Hudební siesta Velkého pátku nabídne křížovou cestu, lamentace a pašije.
V pátek 25. března 2016 budeme i v rámci polední Hudební siesty poslouchat rozjímavé skladby korespondující s událestmi, které si církev připomíná.
V první části dáme slovo Křížové cestě na text Františka Lazeckého pro recitátora, soprán, baryton, smíšený sbor a varhany od českého skladatele Jana Bernátka. Meditace čtrnácti zastavení bude recitovat Radovan Lukavský. Dále uslyšíme: sopranistku Martinu Bauerovou, barytonistu Daniela Hůlku a členy Pražského filharmonického sboru. Na varhany zahraje Jan Bernátek, nastudoval a řídí Jaroslav Brych.
Následující Lamentace neboli nářek bývají v postní době a zvláště na Velký pátek recitovány či zpívány v mnoha chrámech. Jedním z nejvýznamnějších skladatelů 16. století, který jim dal hudební podobu, byl Orlando di Lasso žijící v letech 1532 až 1594. Vraťme se tedy časem o přibližně 450 let zpět a poslechněme si tři Lassovy lamentace. Zazní v podání souboru Huelgeas-Ensemble, který řídí Paul Van Nevel.
Velkopáteční Hudební siestu uzavřou Janovy pašije, které, rozdělené do tří dílů, zkomponoval Lassův následovník Christoph Demantius. Tento pro nás dnes již téměř neznámý německý skladatel žil v letech 1567 až 1643. Byl tedy současníkem známého renesančního skladatele Claudia Monteverdiho a o generaci mladší než Orlando di Lasso. Narodil se v Liberci (tenkrát to byl Reichenberg), ale životní cesty jej zavedly do Lipska a Freibergu, kde byl kantorem v katedrále. V jeho díle již nacházíme přechod mezi renesancí a barokem. Šestihlasé Janovy pašije Christopha Demantia přednese KammerChor Saarbrücken, jehož sbormistrem je Georg Grün.