Stereofonietta v Roce české hudby

27. a 28. února uslyší ostravští posluchači českou a polskou hudbu.
Další z koncertů zaměřených na Rok české hudby se uskuteční v Ostravě 27. a 28. 2. 2014 od 19 hodin ve Společenském sále DKMO. Na Programu filharmonického koncewrtu je Stereofonietta pro soprán, baryton, bicí nástroje, varhany a dva orchestry Milana Báchorka, Koncertantní symfonie pro klavír a orchestr č. 4 Karla Szymanowskiého a pátá symfonie Antonína Dvořáka. Účinkují: klavírista Matej Arendárik, sopranistka Eva Dřízgová-Jirušová, barytonista Jakub Tolaš, varhaník Drahoslav Gric a Janáčkova filharmonie Ostrava
s dirigentem Lukaszem Borowiczem.
Vstupné: 220, 230 a 240 Kč
Ostravský skladatel, organizátor hudebního života, dlouholetý ředitel Janáčkovy konzervatoře v Ostravě, předseda skladatelské soutěže Generace a dramaturg ostravského festivalu Hudební současnost Milan Báchorek je jedním z autorů, jejichž skladba byla vybrána do dramaturgie 60. sezóny Janáčkovy filharmonie u příležitosti Roku české hudby 2014. Konkrétně to je jeho Stereofonietta, která se vyznačuje smyslem pro barevnost, výraznou melodiku a účinnou stavbu celku. Jeho vokálně-instrumentální kompozice jako Lidice, Stereofonietta a Hukvaldská poéma patří k tomu nejlepšímu, co u nás v 70. až 80. letech vzniklo. Všechny tři skladby volně spojuje dramatický obsah a lyrická předloha.
A jak odpověděl Milan Báchorek na otázku Jak probíhá váš tvůrčí proces při zhudebňování poezie, kterou mu položil Milan Bátor v rozhovoru uveřejněném v Internetovém deníku pro kulturu a umění Ostravan.cz? „Než začnu zhudebňovat básnické slovo, většinou už dávno u mne zraje určitý hudební záměr, pro který hledám vyhovující textovou podobu, případně spolupráci. Neznamená to ovšem, že bych byl necitlivý k celkové poetice verše, rytmu slova apod. Ještě se mi nestalo, abych hotovou hudbu dodatečně otextovával, nebo obráceně daný text přizpůsoboval hotové hudbě. Držím se tu pevných zásad, že tvůrčí proces by měl probíhat plynule, jednotně a obě složky by se měly vzájemně obohacovat až do chvíle dosažení nové kvality. Přiznám se, že nemám zrovna v lásce slovo zhudebňovat, protože takzvaně jde zhudebnit jakýkoliv text, třeba i telefonní seznam. Výsledkem takového postupu je obvykle až komicky vyhlížející dílo, které můžeme často vidět a slyšet v reklamě,“ prozradil Báchorek.