Stará hudba pro moderní věk

Stará hudba pro moderní věk

 19. září bude v Besedním domě zahájena 2. abonentní řada oblíbeného cyklu barokní a klasicistní hudby Bacha na Mozarta! Soubor Czech Ensemble Baroque s dirigentem Romanem Válkem uvede šest abonentních a dva mimořádné koncerty, na kterých se představí špičkoví sólisté z celé Evropy.

V rámci koncertní sezóny zazní stěžejní tituly barokní a klasicistní literatury, ale i české premiéry děl v souladu s moderními světovými interpretačními trendy, tedy stylově na dobové nástroje.

19. září v 19:30 zazní v Besedním domě úvodní koncert a to ve velkém lesku: „Pro zahájení jsme vybrali díla z pera Claudia Monteverdiho, který stál u zrodu barokního slohu, a proto stojí také symbolicky u zrodu druhé sezóny. Zazní madrigaly Válečné a milostné ve špičkovém mezinárodním obsazení: Joel Frederiksen, Markéta Cukrová, Jaroslav Březina a další. Chceme se držet našeho nového kréda Stará hudba pro moderní věk a dnešního náročného diváka není možné zaujmout ničím jiným, než naprostou kvalitou“ říká o cílech a ambicích cyklu jeho dramaturg a dirigent pořádajícího souboru Czech Ensemble Baroque Roman Válek. „Náš slogan vyjadřuje nový trend – renesanci hudebního myšlení nastupující generace, vzdělanost a reflexi na interpretační proudy ze zahraničí, respekt k původním záměrům skladatelů ruku v ruce s virtuozitou a kreativním přístupem interpreta 21. století.“vysvětluje Válek nové heslo cyklu.

„Nečekaný úspěch prvního ročníku cyklu nás přesvědčil, že jsme se vydali správným směrem a že po tomto žánru je veliký hlad. To konečně dokazuje i naše nová spolupráce s Filharmonií Brno, za kterou jsme velmi vděčni.“ Komentuje organizační novinky manažerka cyklu Tereza Málková.

V rámci cyklu Bacha na Mozarta už si posluchači zvykli setkávat se s předními interprety našimi i zahraničními. V letošním roce se mohou těšit například na Jakuba Burzynského, Romana Janála či patronku cyklu Barbaru Marii Willi, zazní díla známá, jako Česká mše Vánoční (se souborem Hradišťan), Bachovy kantáty aj., ale i české premiéry: C. P. E. Bach: Die Auferstehung und Himmelsfahrt Jesu nebo koncertní premiéra Myslivečkovy opery Montezuma. V projektu “La folia” - Autentické versus moderní - doprovodí orchestr dobových nástrojů “moderního” houslového virtuóza Pavla Šporcla.

„Snažíme se přinést nový, svěží pohled na starou hudbu a její interpretaci. Stejně, jako loni, bude každý koncert okořeněn sklenkou vína Stanislava Mádla – ke každému koncertu specielně zvolená, „tématická“ odrůda a ve spolupráci s brněnskými muzikology budou koncerty opět glosovat sami pánové Bach a Mozart.“ slibuje hlavní organizátorka cyklu Tereza Málková. Vstupenky jsou za velmi příznivé ceny se slevami pro děti, studety i důchodce. „Na zahajovacím koncertě bude poslední možnost zakoupení celoroční abonentky, která je cenově velice výhodná.“ dodává Málková. Prodej: Filharmonie Brno, TIC Brno - Běhounská 17, Dům Pánů z Lipé, TICKETPORTAL a Navečer.cz

Více informací: Tereza Málková, manažerka cyklu, produkce.t@ebcz.eu, 606 117 094, www.ebcz.eu

PROGRAM KONCERTNÍ SEZÓNY 2013/2014

Čt 19. 9. | 19:30 | Besední dům

Zahajovací koncert - Combattimento

Program: C. Monteverdi: Madrigaly Milostné a válečné, Prologo - Il ritorno d'Ulisse in patria

Účinkují: Czech Ensemble Baroque Orchestra, dirigent: R. Válek

Soli: S. Mihalcová, M. Ptáček, M. Cukrová, J. Březina, T. Kořínek, M. Vacula, J. Frederiksen

Dirigent: Roman Válek


Čt 17. 10. | 19:30 | Besední dům

Mozart a Salieri

Program: W. A. Mozart: Koncert pro hammerklavier KV456, A. Salieri: Piccolo requiem c moll (1804)

Účinkují: Czech Enseble Baroque Orchestra & Choir, dirigent: R. Válek

Solo: B. M. Willi – hammerklavier

Dirigent: Roman Válek


Ne 8. 12. | Dělnický dům, Židenice

Vánoční koncert - Česká mše Vánoční

Program: J. J. Ryba – Missa solemnis Festis Nativitatis D. J. Ch (scénické provedení)

Účinkují: Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir, Taneční soubor Hradišťan, dirigent: R. Válek

Soli: M. Šrůmová/soprán,B. Polášková/alt, T. Kořínek/tenor, J. Škarka/bas

Dirigent: Roman Válek


St 12. 3. | 19:30 | Besední dům

La Folia“ Recitál Pavla Šporcla | Autentické versus moderní

Program: A. Corelli, A. Vivaldi, F. Geminiani, M. Marais, J. B. Lully, J. M. Leclair, P. A. Locatelli

Účinkují: Czech Ensemble Baroque Orchestra, řídí Peter Zajíček

Solo: Pavel Šporcl – housle

Dirigent: Roman Válek


So 26. 4. | 19:30 | kostel sv. Janů

Vzkříšení a nanebevstoupení Ježíše

Program: C. P. E. Bach: Die Auferstehung und Himmelfahrt Jesu, (H.777)

Účinkují: Czech Ensemble Baroque, dirigent: R. Válek

Soli: S. Mihalcová, T. Kořínek, R. Janál

Dirigent: Roman Válek


19. 6. | 19:30 | Besední dům

J. Mysliveček: Montezuma

Program: J. Mysliveček: Montezuma, (česká novodobá koncertní premiéra)

Účinkují: Czech Ensemble Baroque, dirigent: R. Válek

Soli: M. Fajtová, J. Březina, J. Burzynski, M. Krejčík, T. Kořínek, M. Šrůmová

Dirigent: Roman Válek


Mimořádné koncerty – mimo abonmá

4. 2. 2014 - J. S. Bach: Kantáty

21. 5. 2014 - G. P. da Palestrina: Missa Papae Marcelli


CENY VSTUPENEK:


VIP sektor

A sektor

B sektor

Abonentní vstupenka (6 koncertů)

1 500,- Kč

1 100,-/800,- Kč

800,-/520,- Kč

Jednotlivé koncerty

400,- Kč

300,-/200,- Kč

200,-/130,- Kč

Mimořádné koncerty pro abonenty

300,- Kč

200,-/130,- Kč

130,-/80,- Kč


* sleva se vztahuje na děti do 12 let, studenty (po předložení průkazu ISIC) a důchodce.

CENY

ROMAN VÁLEK

Roman Válek, úspěšný Český dirigent, který se specializuje na velké vokálně-instrumentální tituly. Je zakladatelem a šéfdirigentem tělesa Czech Ensemble Baroque, který se zabývá hudbou 17. až 19. století v duchu stylové interpretace. Jeho uměleckým krédem je dostat na česká pódia stěžejní díla renesanční, barokní a klasicistní literatury v dobové interpretaci. O velké šíři repertoáru Roman Válka svědčí i spolupráce s dalšími významnými soudobými tělesy (Orchestry - Pražská komorní filharmonie, Filharmonie Brno, Janáčkova filharmonie Ostrava, Komorní orchestr FOK, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín a další., Operní domy: Opera Národního divadla v Praze, Národní divadlo Moravskoslezské Ostrava aj. Sbory: Pražský filharmonický sbor, Pražský komorní sbor, Ars Brunensis Chorus, Brněnský akademický sbor, Madrigal quintet Brno aj.). Jako sbormistr spolupracoval do roku 2000 s významnými dirigenty, jako G. Rožděstvěnský, J. Bělohlávek, G. Albrecht, G. Delogu, N. Moldoveanu aj. Je zván na významné hudební festivaly (Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Janáčkův Máj, Europäische Kirche musik Schwäbish Gmünd (D), NDR Musik festival Hamburg (D), WDR Musik festival (D), Festival Radovljica (SLO). Je šéfdirigentem operní staggiony Hudebního festivalu Znojmo, zakladatelem Letní školy barokní hudby, zaměřené na oratoria 18. století a Třebíčského operního festivalu. V oblasti autentické interpretace pracoval jako dirigent s orchestry Musica Aeterna Bratislava, Musica Florea, Solamente Naturali Bratislava a významnými sólisty z tohoto oboru: M. Kožená, R. Tyson, G. Farkas, D. James, A. Plachetka, B. M. Willi, F. Brüggen, A. di Marchi, J. Griffith, M. Brown, Ch. Genz, J. F. Lombard, A. Mikolajczik, J. Frederiksen, M. Knoblochová, P. Zajíček, M. Štryncl, L. Peterková a jiní. Od roku 2005 uvedl několik českých premiér významných operní děl: A. Vivaldi - Dorilla in Tempe, H. Purcell - King Arthur, J. Mysliveček - Montezuma. Pořídil nahrávky pro WDR, NDR, Radio France, Český Rozhlas, Česká televize a téměř 30 CD titulů pro Pickwick Allegro London, Wienna Modern Masters, Marimba Classic DE, Supraphon, Panton a další. Získal řadu ocenění, např. Cena A. Radoka za realizaci melodramu Z. Fibicha Smrt Hippodamie, Cena časopisu Diapason za nahrávku kompletních madrigalů B. Martinů. www.romanvalek.cz

CZECH ENSEMBLE BAROQUE

Profesionální ansámbl, zabývající se stylovou interpretací děl starších slohových období založil dirigent Roman Válek roku 1998, jako komorní orchestr pro provozování renesančních a barokních vokálně - instrumentálních děl. V současné době má ansámbl čtyři složky: orchestr, sbor, sólisty, vokální quintet a dramaturgicky již zasahuje do všech žánrů zejména baroka a klasicismu. Členy jsou profesionální zpěváci a instrumentalisté z České republiky, Slovenska, Maďarska, Polska a Německa, zabývající se autentickou interpretací. Šéfdirigentem tělesa je od počátku Roman Válek. Funkci koncertního mistra zastává Peter Zajíček, sbormistrem sboru a vokálního quintetu je Tereza Válková. Mezi kooperující umělce patří například: Monika Knoblochová, Barbara Maria Willi, Adam Plachetka, Roman Janál, Jaroslav Březina, Anna Mikolajczyk, Marie Fajtová, László Borsódy, Pavel Šporcl, Gyorgyi Farkas, Joel Frederiksen, Ludmila Peterková, Marek Štryncl a další. Na scénických projektech spolupracuje ansámbl s řadou režisérů, choreografů a j.: Jana Janěková, Jiří Nekvasil, Michael Tarant, Hana Litterová, Ladislava Košíková, Štefan Capko a jiní. Dramaturgii tělesa tvoří kantáty a oratoria, opery a koncerty převážně z období baroka a klasicismu. Od roku 2005 je soubor rezidenčním ansámblem dnes již prestižního Hudebního festivalu Znojmo, kde uvedl řadu českých i světových operních premiér, komorních i kantátových koncertů. Pěvci Marie Fajtová a Jaroslav Březina, představitelé hlavních rolí v Myslivečkově opeře Montezuma byli za výkony v rámci HF Znojmo nominováni na ceny Thálie 2011. Soubor je zván na prestižní festivaly (Smetanova Litomyšl, Janáčkův Máj, Dni starej hudby Bratislava, MOF Muzika Baltycka, Harmonia Moraviae, Musica Holešov aj.) a od roku 2006 spolupořádá Třebíčský operní festival. Czech Ensemble Baroque pravidelně zahajuje abonentní řadu Stará hudba koncertního jednatelství FOK v Praze (pro rok 2013 koncertní uvedení Purcellovy semi-opery King Arthur) Dalším významným počinem ansámblu je pořadatelství workshopu Letní škola barokní hudby (na zámku Holešov), který je určen mladým hudebním profesionálům v oboru stará hudba. Workshop je jediný svého druhu v ČR - jeho specialitou je společný nácvik a koncertní provádění nejvýznamnějších děl světové barokní literatury za účasti předních interpretů - lektorů z celé Evropy, USA, Mexika atd. Od roku 2010 byla navázána pravidelná spolupráce ansámblu s Národním divadlem Moravskoslezským v Ostravě, kde soubor ve dvou sezónách uváděl scénické ztvárnění České mše vánoční Jakuba Jana Ryby v autentické verzi, ve spolupráci s tanečním souborem Hradišťan. Významný projekt uplynulé sezóny "Händel Oratorio Arias" - koncertní turné souboru s barytonistou Adamem Plachetkou, sólistou Vídeňské opery a Covent Garden - byl natočen na CD pro Supraphon.


BARBARA MARIA WILLI

Barbara Maria Willi studovala cembalo ve Freiburgu a Štrasburku (Aline Zylberajch). Obory hra na cembalo a kladívkový klavír (u Kennetha Gilberta) a provozovací praxe staré hudby (u Nikolause Harnoncourta) na Mozarteu v Salcburku absolvovala s vyznamenáním v roce 1995. Ve stejném roce získala cenu „Prix d’encouragement - special mention” v cembalové soutěži v Bruggách. V současné době je docentkou na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. S podporou DAAD založila a vede na této škole cembalovou třídu. Jako cembalistka a interpretka na historický kladívkový klavír spolupracuje se Sergiem Azzolinim, Romanem Janálem, Martinou Jankovou, Janou Bouškovou, Annegret Siedel, Erichem Höbarthem, Ericem Hoeprichem, Erichem Höbarthem, Josem van Immerseelem a Jiřím Bártou. Spolu s Johnem Hollowayem, Jaapem ter Lindenem a Nigelem Northem natočila nově objevené sonáty J. H. Schmelzera z kroměřížské hudební sbírky. Tato nahrávka se stala CD měsíce v německém odborném časopise „Klassik heute” a získala mimořádný ohlas americké hudební kritiky (Fanfare a American Record Guide 2001). V roce 2000 spolupracovala s mezzosopranistkou Magdalenou Koženou a Thierry Grégoirem na projektu Händlovských kantát v rámci festivalu Concentus Moraviae. Televizní přenos z tohoto projektu byl oceněn prestižní cenou na televizním festivalu Zlatá Praha 2000. Spolupráce s Magdalenou Koženou pokračovala CD nahrávkou s Pražskou komorní filharmonií a dirigentem Michelem Swierczewskim pro renomovanou nahrávací společnost Deutsche Grammophon. V roce 2005 vyšlo profilové CD Barbary Marie Willi „Dekonstrukce“ (2005) s barokními a moderními skladbami. Společně se Scholou Gregorianou Pragensis a belgickou Capillou Flamencou nahrála Barbara Maria Willi CD ,,Salve Mater“ pro vydavatelství Etcetera, které získalo v roce 2007 nejvyšší francouzskou cenu ,,Choc de musique“. Poslední nahrávka Feuer und Bravour se souborem Musicke & Mirth (Irene Klein, Jane Achtman) a Rebekou Rusó s hudbou od dvora Beřicha Velikého získalo v lednu 2009 francouzskou cenu "Découvertes" časopisu Diapason. Barbara Maria Willi byla v roce 2005 členkou komise Mezinárodní cembalové soutěže v rámci Pražského jara, na kterém v témže roce vystoupila. Spolu s hudební agenturou C.E.M.A. založila v roce 2004 úspěšný cyklus koncertů staré hudby v Brně a je jako dramaturgyně spolupracuje s renomovaným festivalem CONCENTUS MORAVIAE. V jeho rámci vznikl pod uměleckých vedení B. M. Willi projektový orchestr Visegrad Baroque Orchestra, který s úspěchem vystoupil také v Německu, Maďarsku a na Slovensku.


 

Radical Polish Ansambel

radical-polish-ansambel_Filipczuk-maciej_fotoMilanTesarPoslechněte si rozhovor s polskou skupinou Radical Polish Ansambel. 

Regiony

Regiony

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Darujte Proglas!