Pocta Richardu Wagnerovi

Festivalový koncert Pocta Richardu Wagnerovi ozdobí přítomnost jedné z nejvýznamnějších osobností světové operní scény. Německá sopranistka Angela Denoke je v současné době ideální představitelkou velkých wagnerovských rolí.
25.5. Obecní dům 20.00 Angela Denoke - soprán, FOK – Pocta Richardu Wagnerovi
Místo konání Obecní dům - Smetanova síň
Angela Denoke soprán, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK dirigent Graeme Jenkins, Kühnův smíšený sbor - sbormistr Marek Vorlíček
Árie, orchestrální a sborové části z oper Richarda Wagnera
Festivalový koncert Pocta Richardu Wagnerovi ozdobí Angela Denoke, která je velmi všestrannou umělkyní . Velké úspěchy slavila například i v operách Richarda Strausse, Petra Iljiče Čajkovského, Ericha Wolfganga Korngolda ale v prvé řadě i Leoše Janáčka. Pravidelně hostuje na nevýznamnějších operních scénách planety. V jejím podání zaznějí vesměs významné úseky z Wagnerových oper. Uslyšíme ji jako Elsu (Lohengrin), Sieglindu (Valkýra), Adriana (Rienzi), Alžbětu (Tannhäuser) a celý večer uzavře smrtí Isoldy - závěrem Tristana a Isoldy. Výrazným obohacením večera bude účast Kühnůva smíšeného sboru se sbormistrem Markem Vorlíčkem (v pasážích z oper Mistři pěvci norimberští, Lohengrin a Tannhäuser ) a Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK (samostatně se představí v předehrách k operám Mistři pěvci norimberští, Rienzi, Lohengrin, Valkýra a Tristan a Isolda). Hlavním hudebním garantem večera je významný americký dirigent Graeme Jenkins, který patří v současné době mimo jiné k předním wagnerovským interpretům. Už od roku 1994 stojí v čele opery v Dallasu. Je hostem předních operních scén Ameriky a Evropy.
Celý svět letos slaví 200. výročí narození Richarda Wagnera. Jeho význam je historický a netýká se, jak by se mohlo zdát, pouze dějin světové opery. Wagnerova hudební řeč završila celý dosavadní hudební vývoj a hledáním a úspěšným nacházením novodobých kompozičních prostředků především v oblasti harmonie otevřela nové možnosti do budoucnosti. Nebyla velkým třeskem, který popírá vše “staré”. Ten přišel až s počátkem blížícího se dvacátého století. Avšak už ledacos naznačila a do značné míry jej předpověděla. Wagnerovy opery se staly hudebními dramaty a zásadně překonaly dosavadní tradici.
Program koncertu
Richard Wagner:
Mistři pěvci norimberští - předehra k opeře a úvodní chrámový sbor
Lohengrin - Einsam in trüben Tagen (monolog Elsy z 1. dějství)
Lohengrin - předehra k 3. dějství a svatební sbor
Valkýra - předehra k 1. dějství
Valkýra - Du bist der Lenz (monolog Sieglindy z 1. dějství)
Rienzi - předehra k opeře
Rienzi - Gerechter Gott (árie Adriana z 3. dějství)
Tannhäuser - Dich teure Halle (vstupní árie Alžběty z 2. dějství)
Tannhäuser - Beglückt darf nun dich (sbor poutníků a vstup Wolframa z 3. dějství)
Tannhäuser - Allmächt´ge Jungfrau! (modlitba Alžběty z 3. dějství)
Tristan a Isolda - předehra k opeře
Tristan a Isolda - Mild und leise wie er lächelt (Isoldina smrt z lásky z 3. dějství)