ND Brno v dubnu

Informasce o dění v Národním divadle v Brně

Dana Burešová získala Cenu Thálie

Za mimořádný umělecký výkon získala sopranistka Dana Burešová Cenu Thálie 2008.  V inscenaci opery Národního divadla Brno Tannhäuser (R. Wagner, 1813-1883) excelovala v roli Alžběty. Dirigent Jan Zbavitel, režie Ladislav Štros. Dana Burešová je sólistkou Národního divadla (Praha).

 

Výběr z Leoše Janáčka

9. a 16. 4., Divadlo Reduta, 19.00 – Zápisník zmizelého, výběr Po zarostlém chodníčku, Pohádka pro violoncello a klavír a Klavírní sonáta 1. X. 1905 (L. Janáček, 1854-1928). První uvedení v rámci mezinárodního festivalu Janáček Brno 2008. Nyní pouze dvakrát. David Švec – klavír, Josef Klíč – violoncello, Jana Wallingerová – mezzosoprán, Tomáš Kořínek – tenor. T. Kořínek s písňovým cyklem Zápisník zmizelého debutoval v pařížské Opera Bastille.

– (L. Janáček, 1854-1928). První uvedení v rámci mezinárodního festivalu Janáček Brno 2008. Nyní pouze dvakrát. David Švec – klavír, Josef Klíč – violoncello, Jana Wallingerová – mezzosoprán, Tomáš Kořínek – tenor. T. Kořínek s písňovým cyklem Zápisník zmizelého debutoval v pařížské Opera Bastille.

 

Vesmír před divadlem

9. 4., Mahenovo divadlo, 15.00 – vernisáž exteriérové výstavy Vesmír – dobrodružství objevů za přítomnosti primátora statutárního města Brna Romana Onderky. K Mezinárodnímu roku astronomie ve spolupráci s Hvězdárnou a planetáriem M. Koperníka v Brně.

Antonius a Kleopatra

17. 4., Mahenovo divadlo, 19.00 – Antonius a Kleopatra (W. Shakespeare, 1564-1616). Premiéra. Jeden z nejslavnějších starověkých příběhů lásky římského vojevůdce Marca Antonia a egyptské královny Kleopatry VII. Text z let 1606-1607 patří k nejvýznamnějším Shakespearovým dílům. Režie Zdenek Plachý, překlad Jiří Josek, dramaturg Martin Dohnal, úprava textu M. Dohnal a Z. Plachý, scéna Daniel Dvořák, kostýmy Martina Zwyrtek, hudba David Šubík. V hlavních rolích Dita Kaplanová a Petr Halberstadt.

Jeden z nejslavnějších starověkých příběhů lásky římského vojevůdce Marca Antonia a egyptské královny Kleopatry VII. Text z let 1606-1607 patří k nejvýznamnějším Shakespearovým dílům. Režie Zdenek Plachý, překlad Jiří Josek, dramaturg Martin Dohnal, úprava textu M. Dohnal a Z. Plachý, scéna Daniel Dvořák, kostýmy Martina Zwyrtek, hudba David Šubík. V hlavních rolích Dita Kaplanová a Petr Halberstadt.

Reprízy: 18., 20., 28. 4., 5. a 27. 5., 5. 6.

 

Setkání nejen s vojevůdcem Marcem Antoniem

9. 4., Malá scéna Mahenova divadla, 17.00 – předpremiérová beseda s tvůrci výpravné historické inscenace Antonius a Kleopatra. Bezprostřední historky ze zkoušek i zákulisí. Vstup volný. Počet míst omezen.

 

Paničky ve slavnostním

14. 4., Mahenovo divadlo, 19.00 – Veselé paničky Windsorské (W. Shakespeare,1564-1616), slavnostní představení k významnému výročí herce Jaroslava Dufka. Režie Peter Mikulík, premiéra 14. prosince 2001.

Trialog 2009 – Emil Horváth jako Gustáv Husák

19. 4., Mahenovo divadlo, 19.00 – Dr. Gustáv Husák, vězeň prezidentů, prezident vězňů (V. Klimáček,1958), Divadlo Aréna. Režie Martin Čičvák. V hlavních rolích Ján Gallovič, Marián Prevendarčík, Emil Horváth.

Výňatek z rozhovoru Emila Horvátha pro deník SME: Ako sa vám darilo uchopiť kontroverznú postavu, ktorá ešte nebola historicky dôkladne definovaná? Jej stvárnenie som v akomsi druhom pláne vnímal aj ako občiansku povinnost. Je dôležité vedieť, že Husák bol človek, ktorý sedel za Tisa, za Gottwalda, Zápotockého aj Novotného. Jeho osud bol vlastne mimoriadne tragický – desať rokov ho mučili a väznili, rodina sa mu rozpadla, bol odlúčený od detí, degradovaný na najnižšiu priečku. Najviac ho týrali jeho vlastní – komunisti. To bol ich prístup. A tak to robil aj on, keď získal moc. Jeho jediným ospravedlnením bolo, že počas normalizácie to robil menej ako tí pred ním. Spoločnosť prekvapoval – mlčal, prizeral sa a tváril sa, akoby vlastne ani nebol. Podtitul inscenácie ho vystihuje – väzeň prezidentov, prezident väzňov. Dá sa opísať jeho charakter? Svojím spôsobom to musel byť veľmi silný človek. Keď po desiatich rokoch vyšiel z väzenia, jediný nepodpísal svoju vinu. Nevie sa, či ho práve preto neobesili, kým iných áno. To, že prežil na vlastnej koži hrozné komunistické praktiky a predsa sa vrátil do politického života, súviselo zrejme s jeho ctižiadosťou, určitou sebaprojekciou, túžbou byť prvý. Po Dubčekovi bol mužom číslo dva, s tým sa musel konfrontovať. Tak získal vlastnú predstavu o demokracii a plurálnosti. Zároveň prišiel o celý súkromný život. Preto aj budil dojem, že je nepriestrelný, neempatický, chladný, netolerantný. Nevieme, čo z toho mohlo byť, alebo ešte aj je súčasťou našej národnej mentality, keďže nad nami vtedy bdeli sovietski poradcovia.

Výsledky ankety Ceny DIVA za operu a balet

Nejlepší inscenace za rok 2008 – opera Gianni Schicchi a Komedianti (r. O. Havelka), balet Spartakus (ch. J. Kyselák).

Nejlepší sólistka za rok 2008 – Jana Wallingerová (mezzosoprán), Jana Přibylová (primabalerína)

Nejlepší sólista za rok 2008 – Vladimír Chmelo (baryton, stálý host JO), Jan Fousek (tanečník)

Poprvé udělena Cena diváka za celoživotní umění – emeritní sólistce Janáčkovy opery NDB Marii Steinerové.

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Regiony

Regiony

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Darujte Proglas!