Montserrat Caballé
Jako téměř neznámá vystoupila v roce 1965, ve svých 32 letech, v americké Carnegie Hall v titulní roli Donizettiho opery Lucrezia Borgia. Ohromené newyorské obecenstvo hned po první árii odměnilo zpěvačku dvacetiminutovým potleskem. Tohoto památného večera se zrodila závratná kariéra španělské sopranistky Montserrat Caballé, která 7 srpna potěší svým zpěvem publikum v zámecké zahradě v Jaroměřicích nad Rokytnou.
Sobota 7. srpna 2010, 20.00
Jaroměřice nad Rokytnou – zámecká zahrada
Giuseppe Verdi: Triumfální pochod z opery Aida
Giuseppe Verdi: Předehra k opeře Síla osudu
Giacomo Puccini: Tra voi belle, brune e bionde ... árie Des Grieux z opery Manon Lescaut (Peter Dvorský)
Pietro Mascagni: Intermezzo z opery Sedlák kavalír
Alfredo Catalani: Un'Egizia! Un'Egizia! árie Dejanice ze stejnojmenné opery (Montserrat Caballé)
Giacomo Puccini: E lucevan le stelle ... árie Cavaradossiho z opery Tosca (Peter Dvorský)
Giacomo Puccini: Intermezzo z opery Manon Lescaut
Francesco Cilea: L’anima ho stanca ... árie Maurizia z opery Adriana Lecouvreur (Jaroslav Dvorský)
Francesco Cilea: Del sultano Amuratte ... Io son l’umile ancella ... recitativ a árie Adriany Lecouvreur ze stejnojmenné opery (Montserrat Caballé)
Francesco Cilea: La dolcissima effigie ... duet Adriany a Maurizia z opery Adriana Lecouvreur (Montserrat Caballé, Peter Dvorský)
PŘESTÁVKA
Georges Bizert: Předehra k opeře Carmen
Georges Bizet: Quand je vous aimerai ... L’amour est un oiseau rebelle ... recitativ a habanera Carmen ze stejnojmenné opery (Montserrat Caballé)
Georges Bizet: Le fleur que tu m’avais jetée ... árie Dona José z opery Carmen (Jaroslav Dvorský)
Gerónimo Giménez: Intermezzo ze zarzuely La Boda de Luis Alonso
Ruperto Chapí: Mi tío se figura ... píseň Rosy ze zarzuely El rey que rabió (Montserrat Caballé)
Manuel Fernández Caballero: Yo he nacido muy chiquita ... píseň Antonelli ze zarzuely El dúo de La africana (Montserrat Caballé)
Francisco Asenjo Barbieri: Como nací en la calle de la Paloma ... ppíseň Palomy ze zarzuely El barberillo de Lavapiés (Montserrat Caballé)
Augustin Lara: Granada (Peter Dvorský) Franz Lehár: Lippen Schweigen ... duet Hanny a Danila z operety Veselá vdova (Montserrat Caballé, Peter Dvorský, Jaroslav Dvorský) účinkují: Montserrat Caballé – soprán Peter Dvorský – tenor Jaroslav Dvorský – tenor Filharmonie Bohuslava Martinů dirigent José Collado Operní verismus (z italského “vero” - pravdivý, skutečný) ovládl tvorbu především italských skladatelů na přelomu 19. a 20. století. Tematicky těží z tragických osudů drobných lidí, příběhy jsou často zasazeny do venkovského prostředí, velkou roli hrají vášně, láska a smrt. Díky těmto prvkům se opera historicky dostává na svůj dramatický vrchol. Cileova čtyřaktová opera, uvedená v roce 1902 v Miláně, Adriana Lecouvreur, je typickým příkladem veristické opery. Hrdinkou je slavná herečka Adriana Lecouvreur (1692–1730), členka Comédie Française. Kněžna de Bouillon soupeří s Adrianou o lásku hraběte Maurizia de Saxe. Adriana umírá, když si přivoní k otráveným fialkám, které jí kněžna poslala. Collautiho libreto těží ze skutečného příběhu. Francouzská herečka sice nezemřela na vůni otrávených fialek, avšak kolem její smrti je mnoho dohadů dodnes. Zarzuela je čistě španělský druh opery na lidová témata, v níž se mísí dialog s hudbou. Vznikla v polovině 17. století za vlády krále Filipa IV. v paláci La Zarzuela nedaleko Madridu. Druhá polovina večera představí u nás prakticky neznámé skladatele. “Půjdu pro něj i do pekla. Já, která jsem se vždycky smála, teď pláču,” zpívá o svých pocitech v Chapího El rey que rabío starostova dcera Rosa, když zjišťuje, že miluje jiného. Naopak parodický andaluský popěvek Caballerovy jednoaktovky z divadelního prostředí je typickým příkladem veselé povahy tohoto žánru. Barbieriho tvorba, a zejména jeho El barberillo de Lavapiés, patří do zlatého fondu španělských zarzuel. “Jsem jako hrdlička a hledám svého holoubka,” zpívá švadlena Paloma ve své písni, když se poprvé objevuje na scéně a vstupuje do slavnostního průvodu v Lavapiés, centru Madridu. Díky mimořádné osobnosti Montserrat Caballé se s tímto stále živým odkazem španělské hudební historie pravidelně seznamuje celý svět. Montserrat Caballé Účinkovala v nejvýznamnějších operních domech a koncertních sálech světa včetně La Scaly, Metropolitní opery, Vídeňské státní opery, Covent Garden, Pařížské opery, Gran Teatro del Liceo Barcelona, NHK Hall v Tokiu a Concertgebouw. Operní repertoár Montserrat Caballé zahrnuje bezmála 90 rolí. Na svém kontě má na 80 titulů LP nebo CD nahrávek, z toho jsou polovina kompletní opery. Montserrat Caballé účinkovala ve všech základních dílech operní literatury, od Luisy Millerové (Verdi) po Salome (R. Strauss), od Paminy (Mozart) po Isoldu (Wagner). Nejvíce je však ceněna pro její brilantní bel canto a pro nedostižitelné ztvárnění královen v Donizettiho tragédiích. Proto je v roli Normy (Bellini), ve které dominovala v 70. letech minulého stolení, považována za nástupkyni legendární Marie Callas. Do povědomí nejširšího publika se dostala svojí spoluprací se zpěvákem skupiny Queen, Freddiem Mercurym, díky jejich společnému albu Barcelona a stejnojmenné pilotní písni. Rovněž pak spoluprací s řeckým skladatelem Vangelisem. Montserrat Caballé se angažuje v mnoha mezinárodních dobročinných společnostech. Od roku 1974 je čestnou velvyslankyní OSN a od roku 1991 Mírovým vyslancem, od roku 1994 je dobrovolnou vyslankyní UNESCO pro získávání podpory pro děti v nouzi a oběti války. Zářivá kariéra slovenského tenoristy Petra Dvorského odstartovala v roce 1972 ve Slovenském národním divadle v Bratislavě rolí Lenského v Čajkovského opeře Evžen Oněgin. Od té doby hostoval na více než šedesáti operních scénách pětadvaceti zemí celého světa. Je řazen mezi pět nejlepších světových tenoristů. Peter Dvorský vystupoval v nejprestižnějších operních domech světa (La Scala, Vídeňská státní opera, Covent Garden, Velké divadlo v Ženevě, Metropolitní opera), účinkoval po boku světoznámých pěveckých veličin (Freni, Caballé, Obrazcovová, Valentini Terrani, Popp, Beňačková, Urbanová, Ramey, Nesterenko, Weikl, Blachut, Novák). Ztvárnil nejvýraznější role operního repertoáru, jako jsou Macduff (Macbeth), Rodolfo (Bohéma), Vévoda (Rigoletto), Alfredo (Traviata), Pinkerton (Madame Butterfly), Cavaradossi (Tosca), Des Grieux (Manon Lescaut), Maurizio (Adriana Lecouvreur), Riccardo (Maškarní ples), Alvaro (Síla osudu), Princ (Rusalka), Jeník (Prodaná nevěsta), Laca (Její pastorkyňa), Ondrej (Krútňava) a zpíval pod taktovkami světových dirigentů (Abbado, Sinopoli, Mackerras, Mehta, Solti, Sawallisch, Kleiber, Lenárd, Pešek). Z četných úspěšných vystoupení se zmiňme alespoň o jednom. Po premiéře Pucciniho Manon Lescaut 2. února 1986 ve Vídeňské státní opeře, kde pod taktovkou Giuseppe Sinopoliho ztvárnil postavu rytíře Des Grieuxe, byl Peter Dvorský odměněn třiatřiceti minutovým potleskem a 47 oponami. Kdosi mu v zákulisí po poslední oponě řekl: “Bravo, Peter!” a srdečně ho objal. Byl to poslední velký Des Grieux – Plácido Domingo. Po několika letech soukromého studia zpěvu začal Jaroslav Dvorský, bratr Petra Dvorského, spolupracovat s Komorní operou Vídeň. Poté byl osloven Komorní operou Bratislava a Národním divadlem moravskoslezským. Od roku 1994 je stálým členem Státního divadla Košice a současně hostuje ve Státní opeře Praha, Národním divadle Bratislava, Státní opeře Banská Bystrica a Slezském divadle Opava. Mezi jeho nejvýraznější role patří Don José (Carmen), Riccardo (Maškarní ples), Alfredo (Traviata), Ismael (Nabucco), Rodolfo (Bohéma), Lenský (Evžen Oněgin), Jeník (Prodaná nevěsta) a Princ (Rusalka). Filharmonie Bohuslava Martinů vznikla v roce 1946 z poloprofesionálního orchestru při Baťovských závodech. Postupně z ní vyrostl významný český orchestr, jenž na začátku roku 1989 dostal svůj dnešní název. Orchestr spolupracoval s řadou vynikajících českých i zahraničních dirigentů a kromě domácí koncertní činnosti vystupuje na všech významnějších kulturních akcích České republiky. Od roku 1972 je Filharmonie Bohuslava Martinů pořadatelem ojedinělého Mezinárodního festivalu mladých koncertních umělců Talentinum a rovněž organizuje Mezinárodní hudební festival Harmonia Moraviae. Španělský dirigent José Collado účinkoval na mnoha světových festivalech a v operních domech (Vídeň, New York, Itálie, Velká Británie), dirigoval přední světové orchestry (Vídeňští filharmonikové, Londýnská královská filharmonie, orchestr Velkého divadla v Moskvě, Litevský národní orchestr) a uváděl světové pěvce a instrumentalisty (Caballé, Obrazcovová, Domingo, Maisky, Bronfman, Shaham). Pro label Sony BMG nahrál CD Eternal Caballé, Our Christmas Songs a nejnověji With all my heart.