Magnificat

Magnificat

Mariin chvalozpěv Magnificat anima mea Dominum – Velebí má duše Pána – je známý jak v latinské tak také v české podobě. Známe jej i z mnoha zhudebněných podob. Nedělní Koncert duchovní hudby (16. 10. 2016 od 20.30 hodin)  má na programu šest různých zhudebnění tohoto mariánského hymnu, která vytvořili skladatelé od renesance po baroko.

Začneme v Anglii u Thomase Tallise, žijícího v letech 1505 až 1585. Jeho Magnificat přednese soubor Chapelle du Roi, který řídí Alistair Dixon.

Magnificat Primi Toni neboli Magnificat v tónině C dur zhudebnil také Giovanni Pierluigi da Palestrina. Toto Magnificat přednese Ensemble de la Chapelle Royale, který řídí Philippe Herreweghe.

O generaci mladším Palestrinovým současníkem byl Španěl Tomás Luis de Victoria. Tento dominikán byl nejen Palestrinovým nástupcem, ale současně i završitelem takzvané Římské školy. I z jeho díla jsme vybrali Magnificat primi toni. Přednese ho sbor Koleje sv. Jana v Cambridge, jehož sbormistrem je George Guest.

S dalším magnificat se zastavíme u Claudia Monteverdiho – italského hudebního skladatele přelomu 16. a 17. století. Toto magnificat jsme vybrali z Nešpor k blahoslavené Panně Marii, kde tvoří závěrečnou část. Mariánské nešpory zkomponoval Monteverdi ve svých třiadvaceti letech roku 1610 pro šest hlasů a šest nástrojů. Skladbu vydal tiskem (což bylo v té době neobvyklé) a dedikoval ji papeži. Skladba zazní z nahrávky, kterou natočily italské soubory: Concerto Italiano a Schola gregoriana. Řídí Rinaldo Alessandrini.

Předpolední Magnificat, které vám v rámci Koncertu duchovní hudby na Radiu Proglas nabídneme, nás zavede do baroka. Zůstaneme v Itálii, konkrétně v Benátkách, kde v letech 1678 až 1741 s malými přestávkami působil Antonio Vivaldi. O době vzniku jeho Magnificat se vedou spory. Buď bylo dokončeno roku 1717 nebo o dva roky později. Dostalo katalogové číslo 610. U českého publika je velice oblíbené. Proto bylo z latiny přeloženo do českého jazyka. Poprvé ho v této podobě natočily soubory Ensemble Inégal a Pražští barokní sólisté pod vedením Adama Viktory. Jako sólisté se představí: sopranistka Hana Blažíková a Gabriela Eibenová, tenorista Jaroslav Březina a bas Tomáš Král.

Koncert uzavře dílo Johanna Sebastiana Bacha. Pod BWV 243 najdeme Magnificat pro pět sólistů, sbor a orchestr s trubkami a tympány. Zazní z Bachem upravené verze této skladby z roku  1733 vytvořené u příležitosti svátku Navštívení Panny Marie. Původní tóninu Es dur změnil na D dur, pro zvýraznění slavnostního rázu přidal trubky a skladbu rozšířil. Na nahrávce dirigenta Helmutha Rillinga zpívají: sopranistky Christine Schäfer a Ibolya Verebics, altistka Ingeborg Danz, tenorista James Taylor a Thomas Quasthoff bas. Spoluúčinkují soubory Gächinger Kantorei Stuttgart a Bach-Collegium Stuttgart.

Radical Polish Ansambel

radical-polish-ansambel_Filipczuk-maciej_fotoMilanTesarPoslechněte si rozhovor s polskou skupinou Radical Polish Ansambel. 

Regiony

Regiony

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Darujte Proglas!