Má vlast jako gesto smíření

Má vlast jako gesto smíření

Pražské jaro letos zahájí německý orchestr.

Pražské jaro považuji nesporně za jeden z nejvýznamnějších evropských festivalů a pro nás jako německý orchestr je velkou ctí, že můžeme tento festival zahajovat. Jsem si také dobře vědom historického významu této události. Vždyť zrod Pražského jara spadá do doby, kdy uplynul teprve rok od konce tragického německého záboru vaší země v podobě Protektorátu Čechy a Morava. Jsem dojat, že od té doby jsme od vás svědky tolika smířlivých gest, letos zviditelněných tím nejvýmluvnějším způsobem – německý dirigent s německým orchestrem hraje na Pražském jaru Smetanovu Mou vlast,“ uvedl Thomas Hengelbrock, dirigent zahajovacího koncertu jubilejního 70. ročníku festivalu Pražské jaro.

 

Když Thomas Hengelbrock v roce 2011 stanul v čele NDR Sinfonieorchestr Hamburk, přicházel s velmi konkrétní představou, čeho chce s orchestrem dosáhnout – moderního a flexibilního tělesa, a to jak po stránce interpretační, tak repertoárové. Nyní je orchestr schopen s velkým úspěchem prezentovat programy se širokým dramaturgickým rozpětím od raného baroka až po soudobou hudbu.

V přípravách zahajovacího koncertu Hengelbrock nenechává nic náhodě. „Snažím se postihnout co nejvíce momentů, které genezi díla obklopují. Samozřejmě danou hudbu nejprve analyzuji, ale současně pátrám po biografických informacích o jejím tvůrci, snažím se dopátrat historických souvislostí a s tím souvisejícího životního prostředí, v jakém tato hudba vznikala, což je zvláště u takového titulu jako Má vlast klíčově důležité. Jen tak se mi daří proniknout do politické atmosféry vzniku díla a odpovědět si na otázku, co pro váš národ Smetanův cyklus znamenal a o čem vypovídaly jednotlivé legendy,“ poodhaluje Hengelbrock, který před pražskojarním zahájením Smetanův cyklus symfonických básní uvede na třech koncertech v Hamburku a okolí. Důkladně se také obeznámil s interpretační tradicí, jak byl tento cyklus uváděn například za Václava Talicha a jak se interpretace těchto symfonických básní vyvíjela. „Pokud se mi podaří všechny tyto poznatky vstřebat, neměl by můj jiný národností původ hrát žádnou roli. Velmi dobře si uvědomuji, že Smetanova Má vlast je geniální dílo, že autorovo vyjadřování bytostně vyvěrá z kulturního povědomí a dějin vlastního národa, aniž by v něm byly stopy jakýchkoli mechanicky povrchních transformací folklorních intonací. Pokud vás na mém pojetí něco překvapí, ujišťuji vás, že v žádném případě nepůjde o překvapení samotné, ale o pokus o dosud nepoznané rozkrytí něčeho, co je v hudbě obsaženo,“ dodává Thomas Hengelbrock.

zdroj: TZ Pražského jara

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Regiony

Regiony

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Darujte Proglas!