Hudební mládí na Pražském jaru

Pražské jaro má péči o talenty a mladé hudebníky takříkajíc v genech. Zájem o novou uměleckou generaci vložil do kolébky předního českého festivalu již dirigent Rafael Kubelík.
Už v roce 1946, v prvním roce existence festivalu, přišel s návrhem vypsat na další ročník houslovou soutěž o Cenu Jana Kubelíka. Tak začala v roce 1947 dlouhá tradice pražskojarních soutěží, pokaždé zaměřená na jiný nástroj, která do našeho hlavního města přivedla talenty z celého světa.
Již dříve na festivalu dostávali příležitost mladí dirigenti, především vítězové pražskojarní soutěže. Ale teprve loni byl do programu festivalu zařazen pravidelný dirigentský debut jako novinka.
Letos se představí sedmadvacetiletý dirigent Marek Šedivý společně s laureátem soutěže Pražského jara 2014, francouzským hobojistou Johannesem Grossem a Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu.
S taktovkou v ruce stanul dirigent Marek Šedivý poprvé před orchestrem již za studií na konzervatoři: bylo to na Chopinově festivalu v Mariánských Lázních v roce 2009. O rok později absolvoval Pražskou konzervatoř (u H. Farkače, M. Němcové a M. Košlera) slavnostním uvedením Novosvětské v Rudolfinu ke 200. výročí založení školy. Upozornil na sebe na soutěži v Besançonu. Nyní navštěvuje HAMU. Na doporučení Jiřího Bělohlávka asistoval jako dirigent při nastudování Wagnerovy opery Tristan a Isolda v Canadian Opera Company Toronto. “Samotné nastudování opery v Torontu byl velký zážitek a lekce naprosté profesionality všech složek operního divadla: od dirigenta Johannesa Debuse, přes proslulého režiséra Petera Sellarse, orchestr torontské opery, až po technický personál. Asi nejkrásnější vzpomínku mám na představitele Tristana, kanadského tenoristu Bena Heppnera. Jeho umění bylo pro všechny, kdo jsme se na této produkci podíleli, nedocenitelné,”vzpomíná Šedivý.
Adam Plachetka uvádí mladé pěvce
Čtyřnásobný debut mladých pěvců na Pražském jaru, který se odehraje v jediný festivalový večer, je obohacením letošního ročníku festivalu. S nápadem přišel talentovaný basbarytonista Adam Plachetka, člen Umělecké rady Pražského jara, který nad koncertem převzal uměleckou záštitu a také se čtveřicí talentovaných pěvců sám vystoupí.
Na debutový večer ve Dvořákově síni Rudolfina se SOČR a dirigentem Tomášem Braunerem vybral Plachetka čtyři mladé sólisty: sopranistku Michaelu Kuštekovou, mezzosopranistku Simonu Mrázovou, tenoristu Petra Nekorance a barytonistu Romana Hozu.
“Když jsem se před dvěma lety začal trochu věnovat práci s mladými pěvci, uvědomil jsem si, že i těm perspektivním často chybí příležitost dostat se do povědomí divadel a pořadatelů koncertů. Můj původní nápad byl věnovat jedno z pražskojarních matiné několika začínajícím zpěvákům po škole, aby měli šanci se ukázat u příležitosti, která je dobře vnímaná médii a promotéry. Koncertem jsem chtěl provést jen jako moderátor,” uvedl k tomu Adam Plachetka. “Následně se celý projekt začal rozrůstat a moje role se změnila na spoluúčinkování. Asi to byl krok správným směrem, neboť ve zpěvu jsem rozhodně jistější, než v konferování,” uvažuje basbarytonista s úsměvem.
Sám se podílel také na dramaturgii večera a výběru skladeb. “Chtěl jsem ucelený program, který bude dávat smysl, bude efektní a zároveň vhodný pro mladé hlasy. Proto zazní v první půlce árie, duety a ansámbly z díla Wolfganga Amadea Mozarta a ve druhé pak italské bel canto, tedy Cimarosa, Bellini, Donizetti a Rossini,” uvedl pěvec. A co by Adam Plachetka mladým pěvcům vzkázal? “Doporučil bych jim, aby se řídili především vlastní hlavou a oboru se věnovali naplno. Ještě o kus důležitější pak je neusnout na vavřínech, když se daří. Zpěvák nikdy není tak dobrý, jak mu okolí říká nebo jak si sám myslí. Vždycky to jde líp...”
Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro 2015
Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro vstupuje do připravovaného ročníku s inovacemi, neboť výrazné obměny doznalo personální složení Stálé soutěžní komise. Po dvaceti letech ji opustil její předseda Jiří Hlaváč a spolu s ním další dlouholetí členové Zuzana Růžičková, Václav Riedlbauch a Ivan Klánský. Novým předsedou byl jmenován Michal Kaňka, který jako předseda violoncellové soutěže v roce 2012 ukázal výborné organizační i umělecké schopnosti a byl proto po skončení soutěže jmenován členem stálé komise a od září 2014 pak jejím předsedou. Dalšími novými členy jsou Jiří Gemrot, Martin Kasík a Vlastimil Mareš. Spojovacím článkem “staré” a “nové” komise zůstává Stanislava Střelcová. Na svém prvním zasedání se komise shodla na pokračování dlouholeté tradice pražskojarní soutěže jakožto zakládajícího člena Světové federace mezinárodních hudebních soutěží v Ženevě a na vyprofilování oborového zastoupení s důrazem na pravidelné opakování jednotlivých oborů.
67. soutěž Pražského jara 2015 pokračuje dalšími dvěma dechovými obory – flétnou a klarinetem. Poslední možnost přihlášení je 1. 12. 2014, a ačkoliv počty soutěžících zatím nejsou známy, očekáváme, že v obou oborech bude počet přihlášených významně překračovat hranici jednoho sta soutěžících. Zcela zřejmý je stoupající zájem především mezi kandidáty z Dálného východu.
Ve druhém kole bude, jako již tradičně, povinná skladba napsaná na objednávku Pražského jara: pro flétnu Transflautato od Sylvie Bodorové a pro klarinetisty ClarinoPré od Aleše Pavlorka. V obou případech se jedná o skladby s klavírem.
Zdroj: TZ Pražského jara