Česká hudba na Pražském jaru

Česká hudba na Pražském jaru

Česká hudba se již od prvních ročníků festivalu stala pevným pilířem dramaturgie Pražského jara. Letošní ročník nabízí širokou nabídku koncertů, kterými se přihlašuje k Roku české hudby.

Již v prvním festivalovém týdnu zazní šest skladeb českých autorů ve světové premiéře. Ve čtvrtek 15. května v Obecním domě v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod taktovkou Petra Altrichtera uslyšíme premiéru Houslového koncertu, který na objednávku Pražského jara zkomponoval Adam Skoumal. Sólového partu se zhostí vynikající Roman Patočka. I další skladby tohoto večera jsou poctou české hudbě – od Leoše Janáčka zazní Šumařovo dítě, Otče nášPříhody lišky Bystroušky (meziaktní hudba). Koncert uzavře monumentální Te Deum Antonína Dvořáka. Na koncertu 19. května v inspirativních prostorách Anežského kláštera uslyšíme v podání ansámblu Konvergence pět českých skladeb ve světové premiéře. Zaznějí díla Petera Grahama, Tomáše Pálky, Pavla Zemka-Nováka, Ondřeje Štochla a Marka Kopelenta.

Lotyšský houslista Gidon Kremer přijal výzvu festivalu k zařazení skladby Luboše Fišera Crux pro sólové housle, tympány a zvony do programu svého vystoupení. VždyťGidon Kremer se řadí k nejlepším a nejvěrnějším interpretům tohoto díla, které mj. uvedl na svém pražském recitálu v 70. letech i přes zákaz tehdejší ideologické cenzury. Uvedením skladby na letošním ročníku chceme rovněž připomenout patnácté výročí úmrtí tohoto skladatele.

Ryze českou a jiskřivou dramaturgii nabízí koncert Moravské filharmonie Olomouc, s violoncellistou Mischou Maiským. Ve středu 21. května vedle děl českých skladatelských „stálic“ 0037- Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany – zazní rozšafná Serenáda Iši Krejčího a Intermezzo Bohuslava Martinů. Program koncertu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK zase nabídne symfonickou báseň V Tatrách Vítězslava Nováka a Variace na téma a smrt Jana Rychlíka od Otmara Máchy.

V podání Janáčkova tria pak na koncertu 23. května v Anežském klášteře zazní premiéra další skladby napsané na objednávku Pražského jara - Příběhu Jiřího Gemrota. Autor o své skladbě říká: “Na Příběhu pro klarinet, housle, cello a klavír jsem pracoval od konce srpna minulého roku. Ačkoliv skladba má programní název, nemá mimohudební program. Jde o příběh hudebního tématu, které je zdrojem celé skladby a dochází v ní k jeho různým proměnám a návratům. V premiéře ji provedou členové Janáčkova tria, s nimiž mě pojí dlouholetá autorská spolupráce. Spolu s nimi vystoupí Irvin Venyš, kterého dosud znám pouze ze spolupráce ve studiu, takže autorsky se potkáváme rovněž v premiéře.”

Zajímavou dramaturgickou pointu nabízí koncert 2. června, kdy pod taktovkou Vladimíra Válka zaznějí díla Luboše Fišera, Jaroslava Ježka a Bedřicha Smetany. Luboš Fišer je znám spíše jako autor filmové hudby (Smrt krásných srnců, Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou, Adéla ještě nevečeřela či Tajemství hradu v Karpatech). Nicméně i na poli hudby tzv. "vážné" patří jeho díla k naprostým vrcholům české tvorby 2. pol. 20. století. Double pro orchestr z roku 1969 je nádhernou a snad i trochu rozvernou syntézou moderny a hudebních stylů klasických, která ukazuje mistrovství tohoto bohužel předčasně zesnulého skladatele. Stejně tak Jaroslav Ježek je veřejnosti znám spíše jako autor písní Osvobozeného divadla. Klavírní koncert napsal v roce 1927 jako svou absolventskou práci na Pražské konzervatoři. Zkušební komisi jím poněkud šokoval, protože celý koncert zkomponoval v jazzovém rytmu - jak napovídá i název druhé věty "Tango", či náznak charlestonu v první větě. Jedná se o velmi svěží dílo, které odhaluje nesmírnou invenci a talent tohoto skladatele. Bohužel i Jaroslav Ježek umírá velmi mladý ve věku 35 let. Klavírní koncert je jednou z mála koncertních skladeb většího rozsahu, kterou nám stihnul zanechat. Spojení hudby Richarda Wagnera a Bedřicha Smetany ve druhé půli koncertu je pak skutečným dramaturgickým bonbónkem, vždyť Smetana bývá někdy označován za „českého Wagnera“. A Smetanova Triumfální symfonie je v českých hudebních kruzích snad kvůli pohnutým okolnostem vzniku značně opomíjena.

Je-li letošní ročník Pražského jara českou hudbou prostoupen, pak jeho komorní řada na tomto fenoménu stojí. Ba co víc, festival během posledního květnového víkendu nabídne esenci české komorní tvorby výhradně v podání domácích interpretů. Na deseti koncertech se tak představí vedle mladých hudebníků soubory prověřené časem a repertoár rozpjatý od klasicistních děl až po kompozice zcela současné. Víkend české komorní hudby nadto posluchače zavede do míst, která s koncertním provozem nejsou tak často spojována. Diváci budou moci zavítat do nádherných prostor Toskánského paláce či zahrady paláce Černínského.

zdroj: tisková zpráva Pražského jara

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Regiony

Regiony

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Darujte Proglas!