Ceny DIVA

Jak dopladla divácká anketa? Kdo z hudebníků Národního divadla Brno získal za rok 2015 ocenění?
Nejlepší pěvecký výkon ženy
Pavla Vykopalová
Sopranistka Pavla Vykopalová je členkou Janáčkovy opery NdB od roku 2009. Její první rolí zde byla Mařenka v Havelkově inscenaci Prodané nevěsty, která jí vynesla nominaci na cenu Thalie za rok 2006. K jejím dalším rolím patří např. Lauretta (Gianni Schicchi), Nedda (Komedianti), Juliette (Juliette), Káťa (Káťa Kabanová), Míla (Osud), Hraběnka (Figarova svatba), Liu (Turandot), Jenůfa (Její pastorkyňa), Vendulka (Hubička). V roce 2003 debutovala jako Karolka (Její pastorkyňa) v pařížském Theatre du Châtelet. Na podzim 2011 nastudovala roli Jenůfy v koprodukční inscenaci tří francouzských divadel (Rennes, Limoges, Reims). Bohatá je i její koncertní činnost doma a v zahraničí. V roce 2012 vystoupila s Českou fi lharmonií v cyklu písní Shéhérazade (M. Ravel) a se sopránovým sólem v symfonii Kaddish (L.Bernstein ) pod vedením Eliahu Inbala. V roce 2012 byla nominována na cenu Thálie za roli Míly v Janáčkově Osudu. Roku 2013 nastudovala Káťu Kabanovou v Dánské národní opeře. V květnu 2014 se zúčastnila s dirigentem Ivánem Fischerem a Budapest Festival Orchestra turné s koncertním provedením Dvořákovy Rusalky. V červnu 2014 reprízovala Bernsteinův Kaddish v Alte Oper ve Frankfurtu.
Nejlepší pěvecký výkon muži
Jiří Sulženko
Basista Jiří Sulženko patří k předním interpretům operní a koncertní hudby u nás. Členem souboru Janáčkovy o ery NdB je od sezóny 2013/14. Profesionální hudební dráhu začal v 80. letech jako kontrabasista v orchestru Národního divadla v Praze. Zde se uplatnil od roku 1990 jako člen opery také pěvecky, po krátkých angažmá v Olomouci a Brně. V roce 2008 se stal sólistou opery Saarlandisches Staatstheater Saarbrücken. V sezoně 2009/10 debutoval v milánské La Scale v Janáčkově Z mrtvého domu. K jeho nejvýraznějším rolím patří Leporello (Don Giovanni), Daland (Bludný Holanďan), Revírník (Příhody lišky Bystroušky), Kecal (Prodaná nevěsta), Vodník (Rusalka), Zachariáš (Nabucco), Scarpia (Tosca) či Bartolo (Lazebník sevilský) a další. S řadou rolí vystupoval na zahraničních scénách evropských (Švédsko, Francie, Španělsko, Holandsko, Rakousko, Německo) 03 i v Japonsku. Neméně významná je i jeho koncertní činnost napříč Evropou, v USA, Japonsku, Brazílii či Austrálii. Četné úspěchy sklízí na významných festivalech, mezi které patří např. Pražské jaro, Brücknerfest v Linzi, Ravenna Festival, Festival v Edinburgu, Le Mans a další. Od sezóny 2012/13 rovněž opět členem opery Národního divadla v Praze.
Síň slávy
Jan Štych
Jan Štych vystudoval Vyšší hudební školu v Praze a pokračoval studiem dirigování na AMU. V letech 1960-64 působil v ostravské opeře. Následovalo angažmá v NdB, kde nastudoval řadu operních inscenací, např. Martinů Julietta, československá premiéra Gershwinovy Porgy a Bess či Burianova Maryša. Vedle oper spolupracoval na řadě baletních inscenací, např. Prokofj evův Romeo a Julie nebo Don Juan Richard Strausse. V roce 1974 odešel do pražského ND, svou spolupráci s brněnskou operou však nepřerušil a brzy se vrátil. V následujících letech stál u zrodu mnoha inscenací – Janáčkovy opery Věc Makropulos, Výlety páně Broučkovy a Příhody lišky Bystroušky, původní premiéra baletu B. Martinů Šach králi ad. Spolupracoval rovněž s Českým rozhlasem, Státní fi lharmonií Brno a Komorním orchestrem B. Martinů. V roce 1985 odešel Jan Štych znovu do ND v Praze, kde zůstal až do roku 1999, ale od roku 1991 působil souběžně v obou divadlech. Brněnskému souboru byl věrný do roku 2010, kdy odešel na odpočinek. Jan Štych se řadu let podílel na na uměleckém utváření souboru opery a zanechal zde nesmazatelnou stopu nejen jako vynikající muzikant, laskavý člověk, ale i autor půvabných glos operního života.
Nejlepší operní představení
Leoš Janáček / Její pastorkyňa
Její pastorkyňa patří k nejslavnějším Janáčkovým dílům a je stálou součástí repertoáru brněnské opery. Na jejím počátku bylo realistické drama G. Preissové, které si skladatel sám upravil do podoby libreta. Marnotratný a nestálý Števa, prudký a přece v jádru laskavý Laca, a především neúprosná Kostelnička, kterou snaha zachovat si postavení a respekt ve vesnické komunitě přivede k vraždě dítěte její schovanky Jenůfy – Janáček zachytil jednotlivé charaktery v mistrné dramatické zkratce, která až mrazí, a zároveň v nás vzbouzí soucit a pochopení. Režisérem nové inscenace je ředitel NdB Martin Glaser. Jeho koncepce vycházela z ideje neschopnosti komunikace mezi jednotlivými postavami a jejich uzavření ve vlastním světě. V momentě, kdy prolomí stěny, které se kolem sebe vystavěly, je už pozdě zabránit tragédii. Hudební nastudování je dílem šéfdirigenta souboru Marko Ivanoviće, který opět prokázal, že se právem řadí k výborným janáčkovským dirigentům. Brněnská opera disponuje vynikajícími představiteli hlavních rolí ať to je Pavla Vykopalová, Maida Hundeling, Szilvia Rálik či Peter Berger a Jaroslav Březina. Scéna je dílem Pavla Boráka a kostýmy Markéty Oslzlé-Sládečkové.