Finále soutěže Pražského jara

Finále soutěže Pražského jara

I v roce 2014 Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro  vyvrcholí dvěma orchestrálními finálovými koly, která se odehrají na samotném počátku třítýdenního koncertního svátku - festivalu Pražské jaro.

Dechové obory se vždy těší velkému zájmu hráčů a nejinak tomu je i letos.

V obou oborech padl rekord v počtu přihlášených kandidátů. V oboru hoboj se přihlásilo 184 kandidátů z 36 zemí. Jsou mezi nimi, kromě zástupců mnoha evropských zemí, i uchazeči z tak vzdálených států jako jsou Austrálie, Ekvádor, Mexiko nebo Singapur. Velký zájem o naši soutěž v posledních letech potvrzují Korejci, kterých se přihlásilo 24. Anonymním poslechem nahrávek přijala komise k účasti celkem 62 soutěžících pro I. kolo.

V oboru fagot došlo do sekretariátu 111 přihlášek z 22 zemí. Shodou okolností i zde komise vybrala 62 účastníků do I. kola.

Soutěž je tradičně tříkolová. Hobojisté budou mít svá úvodní dvě kola od 8. května v Sále Martinů v budově Hudební fakulty Akademie múzických umění. V rámci II. kola bude i letos premiérována skladba napsaná pro kandidáty naší soutěže. Tentokrát ji zkomponoval Lukáš Sommer a nazval ji “Impromtu”. Soutěžící musí tyto skladby nastudovat během dvou měsíců, protože sekretariát jim je posílá současně s oznámením o přijetí do soutěže. Finále oboru proběhne jako obvykle již v rámci festivalu Pražské jaro ve Dvořákově síni Rudolfina 13. května. Soutěžící budou doprovázeni Pražským komorním orchestrem řízeným Petrem Louženským.

Fagotisté budou soutěžit od 9. května v Národním domě na Vinohradech, se kterým jsme navázali dlouhodobější spolupráci a počítáme, že se stane druhým tradičním místem konání soutěže na dalších několik let. Pro fagotisty zkomponoval novou skladbu “Commedia” pro II. kolo Jiří Teml. Finálové klání bude také v Rudolfinu za spolupráce Komorní filharmonie Pardubice pod vedením Marka Ivanoviće.

Finále oboru hoboj

Dne 13. května 2014 si na své přijdou milovníci hoboje. Celkem čtyři finalisté (dva od 16.00 a dva od 20.00 hod.) rozezní ve dvou povinných koncertech tento opravdu velmi náročný nástroj, jehož název pochází z francouzského hautbois, v překladu "vysoké dřevo". Pokud se necháte zlákat a stanete se diváky tohoto jistě strhujícího klání, nebudete litovat. Velmi pravděpodobně budete svědky počátku kariéry umělce, který jednou bude hvězdou světových koncertních pódií!

Petr Louženský se řadí k výrazným představitelům naší nejmladší dirigentské generace. Na Pražské konzervatoři absolvoval ve třídě Jana Riedlbaucha hru na flétnu a u Miroslava Košlera a Miriam Němcové dirigování. Mimo to vystudoval hebrejštinu a arabštinu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, kde v současné době dokončuje doktorandské studium. Je posluchačem katedry dirigování na Hudební fakultě AMU v Praze ve třídě Tomáše Koutníka, sborové dirigování zde studoval u Jiřího Chvály. Pravidelně spolupracuje s Pardubickou komorní filharmonií, Pražskou komorní filharmonií, Filharmonií Bohuslava Martinů ve Zlíně, Jihočeskou komorní filharmonií a dalšími. Pod jeho vedením získal v září 2010 Kühnův dětský sbor první cenu v kategorii dětských sborů na mezinárodní sborové soutěži v italském Arezzu. Petr Louženský zde zároveň obdržel zvláštní cenu za nejlepší dirigentský výkon soutěže.


Pražský komorní orchestr

vystoupil poprvé na Pražském jaru již v roce 1952, pouhý rok po svém založení. Od svého počátku je koncipován jako orchestr bez dirigenta, což představuje především zcela odlišnou kvalitu orchestrální sounáležitosti. Jeho stěžejní repertoár je v hudbě klasicismu, odpovídající nástrojové obsazení se ovšem vyskytuje i v dílech raného romantismu a v hudbě 20. století. PKO koncertuje nejen v ČR, ale osmkrát hostoval v Jižní Americe, čtrnáctkrát v USA a Kanadě, šestkrát v Japonsku. V poslední době se výrazněji prosadil v Korejské republice, Malajsii a Singapuru. Za padesát let své existence orchestr nahrál bezpočet titulů pro Supraphon, Denon, BMG, Decca, Telarc a další značky. V jeho rozsáhlé diskografii nechybí řada významných ocenění, jako je „Zlatá deska Supraphonu“, „Wiener Flötenuhr“ či „Grand Prix du Disque“ od Académie Charles Cros.

Finále oboru fagot

Zatímco 13. května svedou svůj finálový souboj hobojisté, 14. května rozezní pražské Rudolfinum fagot. Málokdo by při pohledu na tento nástroj tipoval, že jeho název znamená v překladu svazek či otep (z italského fagotto)! Čtyři finalisté přednesou dva povinné klasicistní koncerty. Připomeňme, že posledním vítězem fagotové soutěže Pražského jara byl český fagotista Václav Vonášek. Zdalipak bude mít v roce 2014 svého českého následovníka?



Marko Ivanović je v současné době šéfdirigentem Komorní filharmonie Pardubice. Patří k předním dirigentům své generace a řadí se k všestranným hudebním osobnostem naší současné hudební i divadelní scény. Na pražské AMU vystudoval obory dirigování a skladba. Jako dirigent spolupracoval s předními českými a zahraničními orchestry. Vedle tradičního repertoáru se zajímá o novou tvorbu, kterou často také uvádí v premiérovém nastudování. Jako dirigent opery Národního divadla se podílel na uvedení Březinovy opery Zítra se bude…, nové verze Šlitrovy Dobře placené procházky a Války s mloky Vladimíra Franze. Nedávno nastudoval a uvedl původní verzi Janáčkovy Její pastorkyně s operním souborem ve švédském Malmö. Prosazuje se také jako skladatel – v roce 2012 byla v Národním divadle v Praze s velkým úspěchem uvedena jeho opera Čarokraj. Komponuje hudbu filmovou i scénickou a je vyhledávaným aranžérem. Pedagogicky působí na AMU Praha a je oblíbeným hudebním popularizátorem na koncertech koncipovaných speciálně pro děti a mládež.


Komorní filharmonie Pardubice je oceňována pro stylovost interpretace a mimořádnou kvalitu orchestrálního zvuku. Právě proto je pravidelným hostem hudebních festivalů nejen v České republice, ale i v zahraničí. Vystupovala v Concertgebouw Amsterdam, Großes Festspielhaus v Salzburku, Herkulessaal a Gasteig v Mnichově, Musikverein ve Vídni. Mimo Evropu jsou její hlavní doménou Japonsko a USA. Prvním šéfdirigentem KFP se stal v roce 1969 Libor Pešek. Od té doby spolupracoval orchestr s řadou dalších špičkových dirigentů - Jiřím Bělohlávkem, Marco Armiliatem, Marrisem Jansonsem a plejádou vynikajících sólistů - Lazarem Bermanem, Ivanem Moravcem, Eugenem Indjicem, Vladimirem Spivakovem, Isabelle van Keulen, Angelem Romerem, Dagmar Peckovou ad. Bohatá diskografie orchestru zahrnuje úspěšné nahrávky pro domácí i zahraniční hudební vydavatelství (Supraphon, ArcoDiva, Classico a Naxos).

Zdroj: tisková zpráva Pražského jara

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Regiony

Regiony

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Darujte Proglas!