Christian Bacheley v Brně
Ve středu 14. června vystoupí na Brněnském varhanním festivalu (od 19.30 hodin v kostele svatého Augustina) francouzský varhaník Christian Bacheley. Partnerem mu bude česká flétnistka Hana Hána.
Koncert nazvaný „Ze zemí německých a české do země galského kohouta“ je sestaven z těchto skladeb:
Nicolaus Bruhns (1665–1697) Preludium e moll
Georg Friedrich Händel (1685–1759) Sonáta a moll pro flétnu a varhany
Larghetto
Allegro
Adagio
Allegro
Georg Böhm (1661–1733) Variace na chorál
Wer nur den lieben Gott lässt walten
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847) Allegretto ze 4. Sonáty op.65
Allegretto ze Sonáty č. 4 op. 65
Rudolf Růžička (1941) Nomos II. "Psilé aulésis" pro sólovou flétnu
Zdeněk Zouhar (1927–2011) Air a Toccata z Partity pro varhany
Claude Debussy (1862–1918) Syrinx pro sólovou flétnu
Louis Vierne (1870–1937) Berceuse op. 31 č. 19
Alexandre Guilmant (1837–1911) Scherzo z 5. Sonáty op.80
Scherzo ze Sonáty č. 5 op.80
Christian Bacheley pochází z východní Francie, kde také získal umělecké vzdělání. Vystudoval hru na varhany v Besançonu u Jeanne Marguillardové, žačky Louise Vierna, a poté na lyonské konzervatoři u Louise Robilliarda. Svou erudici rozvíjel v mistrovských kurzech pod vedením Marie-Clarie Alain. Získal řadu ocenění na uměleckých soutěžích. Roku 1983 se stal ředitelem hudební školy v městě Arbois a brzy nato titulárním varhaníkem v tamějším kostele Saint-Just. V letech 1985–1989 působil v Besançonu jako sbormistr a roku 1991 založil v Arbois sbor Opus 39, s nímž provedl skladby Poulencovy, Purcellovy, Rossiniho, Händelovy, Gounodovy, Duruflého atd. Uskutečnil množství varhanních recitálů nejen ve Francii, ale také v USA, Kanadě, Německu, Švýcarsku, Belgii, Lucembursku, Polsku, České republice, Anglii, Itálii, Španělsku, Alžíru a na Baleárských ostrovech. S oblibou se věnuje barokní hudbě, tvorbě francouzských symfoniků a kompozicím 20. století. Uplatňuje se rovněž jako pianista; spolupracuje se zpěváky, instrumentalisty a pěveckými sbory. Je uměleckým ředitelem Mezinárodního varhaního festivalu v Arbois. Na tamních historických varhanách, které postavil roku 1728 Marin Carouge, nahrál tři CD s díly francouzských barokních mistrů a J. S. Bacha. Natočil snímky pro francouzský a polský rozhlas.
Hana Hána zastupuje nejmladší generaci interpretů. Absolvovala obor hra na flétnu na brněnské konzervatoři pod vedením Boženy Růžičkové a v současné době pokračuje ve studiu na Janáčkově akademii múzických umění ve třídě Václava Kunta. Pravidelně účinkuje s Orchestrální akademií Filharmonie Brno, účinkovala např. v netradičním koncertním cyklu Mladá krev. Je flétnistkou orchestru Národního divadla v Brně a členkou Symfonického orchetru Sokola Brna I, kde zastává pozici první flétny. Sólově vystoupila s Moravským komorním orchestrem a Mladými brněnskými symfoniky. V roce 2015 získala třetí cenu na Mezinárodní soutěži Flautiada v Bratislavě. Absolvovala interpretační kurzy u Jánose Bálinta, Roberta Winna, Petera Verhoyena, Ivy Bittové, Idy Kellarové a dalších umělců. S oblibou se věnuje interpretaci současné hudby, zpěvu i sprechgesangu a hudební improvizaci ve vlastních performancích. Připravuje koncertní turné do Provence, v podmanivé atmosféře tamních románských kostelů představí své improvizační umění.
Rudolf Růžička ke skladbě NOMOS II. "Psilé Aulésis"
Virtuózní hra na aulos pro sólový anglický roh s alternativní možností interpretace na flétnu, hoboj nebo saxofon, vznikla na základě hudebně kompozičních postupů používaných ve starořecké hudbě a formové výstavby pythického nomu, který ve starověkém Řecku oslavoval vítězství boha Apollóna nad symbolem temných mocí - drakem Pythonem. Po úvodní předehře znázorňuje programní formou přípravu a výzvu k boji, vítězný boj, výsměch a potupu poraženého, děkovné hymny na počest bohů a závěrečný oslavný tanec.