Velikonoce s klasikou

Nejen, ale především v průběhu Svatého týdne můžete zaznamenat ve vysílání několik krásných renesančních a barokních duchovních skladeb z nichž mnohé zazní na Radiu Proglas poprvé.

Květnou nedělí jsme vstoupili do Svatého týdne ve kterém více než kdy jindy budeme vysílat duchovní hudbu. Jistě v přehledu každý den najdete skladby, které z našeho vysílání znáte. Budou tam i oblíbené “hity”, ale připravila jsem také mnoho proglasových premiér. Ze všech skladeb, které zazní bych Vás zvláště chtěla upozornit na tyto:

Květná neděle

12.05 G. F. Händel: Janovy pašije – poprvé na Radiu Proglas

Vznikly v době, kdy byl teprve devatenáctiletý Händel druhým houslistou hamburského orchestru. Händel zde navázal styky s básníkem a libretistou Christianem Postelem, který mu k Pašijím podle svatého Jana vytvořil text opírající se o 18. a 19. kapitolu Janova evangelia. Poprvé byly provedeny na Velikonoce roku 1704.

 

20.30 J. S. Bach: Pašije Pána našeho Ježíše Krista podle Matouše – první část

Jedná se o nejdelší vokální skladbu Johanna Sebastiana Bacha. Co do rozsahu ji lze přiřadit k Velké mši h moll, co do krásy k Janovým pašijím a k Velikonočnímu a Vánočnímu oratoriu. Matoušovy pašije komponoval Bach v Lipsku pro Květnou neděli roku 1729, kdy byly také poprvé provedeny. Jsou určeny pro dva smíšené sbory, sólisty, orchestr a varhany. Radio Proglas vám nabídne celé toto nádherné dílo. Pro jeho délku (170 minut) jsme je však museli rozdělit do dvou vysílacích časů. Druhý díl pašijí zazní v rámci polední Hudební siesty na Velký pátek (29. 3. 2013 ve 12,05).

Zelený čtvrtek

23.00 Orlando di Lasso: Slzy svatého Petra

Po obřadech Zeleného čtvrtku budeme k rozjímání o událostech zatčení a uvěznění Krista vysílat krásnou renesanční sbírku madrigalů na církevní texty z roku 1594 nazvanou “Lagrime di San Pietro”, která je posledním velkým dílem Orlanda di Lassa.

Velký pátek

1.00 Anonymus: Pašije ruské pravoslavné církve “Utrpení Krista” – poprvé na Radiu Proglas

Těm, kdo chtějí rozjímat v Getsemanské zahradě i v noci, nabízím sedmdesát minut pravoslavné duchovní hudby, jak je natočil mužský sbor kláštera svatého Danilova v Moskvě.

12.05 J. S. Bach: Pašije Pána našeho Ježíše Krista podle Matouše – druhá část

15.00 Záznam koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby

V pondělí 25. 3. 2013 se v kostele sv. Augustina v Brně poprvé českému publiku představil šestičlenný čistě vokální soubor Singer Pur z Mnichova, trojnásobný držitel ceny ECHO Klassik. Na programu byla postní moteta, kající žalmy a responsoria, které napsali renesanční skladatelé Orlando di Lasso a jeho současníci Simon Bar Jona Madelka, Jacobus Handl Gallus a díla soudobých skladatelů Wolfganga Rihma a Salvatora Sciarrina. Tyto úžasné rozjímavé postní skvosty budeme vysílat z nahrávky, kterou pro vás natočil Roman Lang.16.55 Oktáva: Pašije

Do velkopáteční Oktávy jsem pozvala dirigenta Romana Válka. Protože se dvakrát ve Svatém týdnu v liturgii čtou nebo zpívají pašije, zaměříme se na ně. Povídat budeme nejprve o zhudebněných pašijích obecně a pak přiblížíme troje pašije Johanna Sebastiana Bacha. V závěru nahlédneme také do Velké mše h moll.

23.00 C. G. da Venosa: Sabbato sancto – poprvé na Radiu Proglas

Carlo Gesualdo da Venosa byl italský renesanční šlechtic, hudebník a skladatel, který se věnoval výhradně kompozici vokální hudby – duchovní i světské. Věřím, že tato sbírka postních duchovních responsorií specielně určených pro Svatá týden, vhodně doplní vaše rozjímání po velkopátečních obřadech.

 

Bílá sobota

12.05 J. D. Zelenka: Bronzový had – poprvé na Radiu Proglas

Chrámová kantáta Jana Dismase Zelenky Bronzový had vznikla roku 1730, kdy byla na Velký pátek uvedena v Drážďanech. Libreto vytvořil drážďanský dvorní básník Stefano Benedetto Pallavicini podle 21. kapitoly Čtvrté knihy Mojžíšovy, ve které je popsáno jak Mojžíš vztyčil na poušti hada. Než se dílo uzavře, poukáže Mojžíš na Kristův vykupitelský kříž, jehož předobrazem je pozvednutí hada na poušti.

 

 

18.40 G. P. Telemann: Dvě kantáty k Božímu hrobu

V čase před očekávaným večerním vzkříšením se ještě rozeznějí dvě postní kantáty Georga Philippa Telemanna: "Meine Rede bleibt betrübt" a "Ach Herr! Lehr uns Bedenken wohl", jejichž český překlad by mohl znít: “Milovaný a ztracený Ježíš” a “Ach Pane! Nauč nás pamatovat, že jednoho dne zemřeme”.

Hod Boží velikonoční

8.00 J.S. Bach: Oster-Oratorium

Mezi stálice křesťanských velikonoc se jistě právem řadí Velikonoční oratorium Johanna Sebastiana Bacha. Vzniklo pravděpodobně roku 1736 v Lipsku přepracováním Bachovy starší kantáty, což v té době nebylo nic neobvyklého. Text pochází od neznámého básníka. Někteří badatelé se však domnívají, že jím byl stejně jako v případě několika Bachových kantát a Matoušových pašijí Christian Fridrich Henrici zvaný Picander.

12.30 W. A. Mozart: Exsultate, jubilate a Regina caeli letare

Tyto dvě velmi jásavé skladby pro sólový soprán, sbor a orchestr s krásným a radostným koloraturním aleluja uvedeme po skončení přímého přenosu požehnání Urbi et orbi. Čas vysílání proto bude podle délky přenosu upraven.

20.55 H. Isaac: Missa paschalis

Období renesance navštívíme i v poněkud zkráceném nedělním Koncertu duchovní hudby. Mezi hlavní představitele druhé generace takzvané franko-vlámské polyfonie řadíme vedle Jeana Ockeghema a Jacoba Obrechta Němce Heinricha Isaaca. A právě u Isaackovy tvorby se zastavíme, abychom si poslechli šestihlasou Missu paschalis k zmrtvýchvstání Páně.

Červené pondělí

12.05: G. F. Händel: Mesiáš

Bez slavného “Alelluia” z oratoria Mesiáš Georga Friedricha Händela si asi málokdo z hudbymilovných posluchačů dovede představit Velikonoce. Proto jsem ho spolu s dalšími áriemi, recitativy a sbory, vybranými z tohoto slavného oratoria, zařadila do pondělní Hudební siesty.

Neděle Božího milosrdenství

8.00 J. D. Zelenka: Missa Sancti Josephi a Barbara dira effera! – poprvé na Radiu Proglas

Přeskočím-li další týden, ve kterém budeme v úterý, středu i ve čtvrtek vysílat premiérově koncertní díla T. Albinoniho, J. J. I. Brentnera a J. Ch. Bacha, ráda bych vás upozornila na premiéru dvou Zelenkových skladeb. Tou první bude velmi slavnostní Mše k svatému Josefu na latinský liturgický text, která pro své jásavé Gloria nemohla být vysílána v postní době. Druhou bude moteto “Barbara dira effera!”. Moteto otevírají slova: “Barbarská, tvrdá a divoká židovského národa zuřivost jež svaté dřevo za kříže zločinců zaměnila! Jak pole trním zarostlé, kruté a zdivočelé je barbarství těch řezníků.” Tento latinský text z roku 1738 vyústí v závěru skladby ve vítězné aleluja.

Vybírat samozřejmě můžete i z dalších připravených skladeb, jejichž podrobný program najdete na adrese:

http://hudba.proglas.cz/planovany-program.html

 

Radical Polish Ansambel

radical-polish-ansambel_Filipczuk-maciej_fotoMilanTesarPoslechněte si rozhovor s polskou skupinou Radical Polish Ansambel. 

Regiony

Regiony

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Darujte Proglas!