Proglas na Proglasu

V úterý 5. července 2016 přinese polední Hudební siesta dvě skladby: Proglas od Zdeňka Pololáníka a Glagolskou mši Leoše Janáčka.
Na počátku skladby "Proglas" stála výzva šéfa Makedonské národní opery – českého dirigenta Oldřicha Pipka, který chtěl pro Dny slovanské kultury v Římě skladbu na staroslověnský text. Prof. Radoslav Večerka obratem připravil a z cyrilice foneticky přepsal text. Zdeněk Pololáník pak zhudebnil kompletní Cyrilův úvod k Bibli. Proložil ho dějinným textem, pojednávajícím o pozvání, příchodu, osočení a obhájení svatých bratří, až po uznání slovanského jazyka za liturgicky čtvrtý povolený bohoslužebný jazyk. Kvůli náhlému úmrtí dirigenta Pipka, k premiéře v Římě nedošlo. Proglas poprvé zazněl roku 1984 v Brně, pod taktovkou Petra Altrichtera se smyčcovým orchestrem Bohuslava Martinů a s vybranými hráči Státní filharmonie Brno. Sólový part přednesla paní Anna Bárová - sólistka Janáčkovy opery v Brně. Roku 1985 Pololáníkův “Proglas” zazněl podruhé při koncertě Státní filharmonie v Besedním domě. Koncert řídil tehdejší šéf filharmonie František Jílek, který skladbu po koncertě natočil. A právě tuto nahrávku se sopranistkou Annou Bárovou vám nabídneme k poslechu.
Po ní si můžete vychutnat Glagolskou mši Leoše Janáčka, který ji vytvořil za léčebného pobytu v Luhačovicích během pouhých tří týdnů v létě roku 1927. I ona je napsaná na staroslověnský text. Dílo začíná fanfárami. Následují části: Gospodi pomiluj, Slava, Věruju, Svet (kterou z časových důvodů vynecháme), Agneče Božij, varhanní Postludium a Intráda. Uslyšíme čtyři sólisty, jimiž budou: sopranistka Zdena Kloubová, altistka Karen Cargil, tenorista Pavol Breslik a bas Gustáv Beláček. Dále se na nahrávce podíleli: varhaník David Goode, Český filharmonický sbor Brno, Londýnská filharmonie a v neposlední řadě dirigent Kurt Masur.