J. S. Bach: Janovy pašije
Gigantickou skladbu Johanna Sebastiana Bacha jsme nezkrátili, ale rozdělili do dvou nedělních rán.
Pašije bývaly od nejstarších dob součástí liturgie Svatého týdne. Zněly jak na Květnou neděli, tak na Velký pátek. Jejich text je rozdělen mezi Krista, evangelistu a ostatní hlasy. První hudební ztvárnění pašijí se objevuje ve čtrnáctém století. Bylo takzvané „responsoriální“, kdy text evangelisty byl zpíván jednohlasně a projevy lidu vícehlasně. Vedle toho stojí prokomponované pašije, které byly celé vícehlasé – tedy sborové. Třetím druhem jsou oratorní pašije, jak je známe v době baroka. Skládají se z recitativů tvořených biblickým textem Evangelisty, který provází celé dílo vyprávěním děje. Recitativy doplňují árie (tedy přímé řeči jednotlivých biblických postav) a sbory, nebo chorály, k nimž se někdy připojovali i věřící. Texty jsou brány ze čtyř evangelií.
Pašije, jak je zaznamenal apoštol Jan, zhudebnil geniálním způsobem Johann Sebastian Bach. Bylo to v roce 1723 – tedy v prvním roce jeho působení u svatého Tomáše v Lipsku. Text vycházel z duchovní poesie hamburského radního Heinricha Brockese, kterou zhudebňovali i jiní tehdejší skladatelé - například Telemann. Text evangelisty Bach použil přímo z bible, podobně jako některé árie, které sám podle biblických textů upravoval. Janovo evangelium začíná zatčením Ježíše. U Bacha sborem Pane náš Vládče. Tím začne naše první poslouchání v neděli 5. března 2017 od 8 hodin ráno. Druhou část skladby si budete moci poslechnout o týden později v neděli 12. března rovněž od osmé hodiny ranní. Vysílat budeme z nahrávky, kterou natočili: Ruth Holton a Nancy Argenta soprán, Michael Chance kontratenor, Neil Archer a Rufus Müller tenor a Cornelius Hauptmann bas. Dále pěvecký sbor The Monteverdi Choir a souborr The English Baroque Soloists. Nastudování řídí John Eliot Gardiner.