Hudební pašije a bolestný růženec

Hudební pašije a bolestný růženec

Velký pátek bude podobně jako jiné dny Svatého týdne zcela zaměřený na duchovní hudbu a také jí bude více než obvykle.

Polední Hudební siesta Velkého pátku nabídne jedinou skladbu Markovy pašije BWV 247, jak je zhudebnil Johann Sebastian Bach. Na rozdíl od Matoušových a Janových pašijí se tato Bachova skladba provozuje jen výjimečně. To proto, že ve své původní verzi jako celek již neexistují. Víme o nich, že byly poprvé provedeny v Lipsku, na Velký pátek 23. března roku 1731. O jejich rekonstrukci se v minulosti pokusilo mnoho hudebních badatelů. My uslyšíme úpravu, kterou vytvořil Dr Simon Heighes. Realizovali ji soubory: The Ring Ensemble of Finland a Barokní orchestr evropské unie pod taktovkou Roye Goodmana. Sólové party přednesou: tenorista Rogers Covey-Crump, který zpívá roli evangelisty, barytonista Gordon Jones, který ztvárnil Ježíše, altistky Connor Burrowes a Treble David James, tenorista Paul Agnew a barytonista Teppo Tolonen. Z časových důvodů je uvedeme nepatrně zkrácené.

Od 16.00 hodin se přeneseme do roku 1676, kdy vznikly Růžencové sonáty Heinricha Ignaze Franze von Bibera. Jedná se o patnáct krátkých sonát, z nichž každá se váže k jednomu tajemství růžence. My jsme vybrali bolestný růženec, tedy části: Utrpení v olivovém háji (jindy překládané jako Kristus na Olivové hoře), Bičování, Korunování trny, Ježíš nese kříž a Ukřižování. Uslyšíme je v nastudování houslisty Riccarda Minasiho a souboru Bizzarie Armoniche. Tuto čistě instrumentální skladbu, určenou k rozjímání či k soukromé modlitbě bolestného růžence, doplní kantáta Georga PhilippaTelemanna nzavaná "Jesus liegt in letzten Zügen" – česky: „Umírající Ježíš“. Doslovný překlad by byl "Ježíš v posledním tažení".

K rozjímání Velkého pátku vám od 19.45 nabídneme další krásnou duchovní hudbu – „Velké pašije“ Carla Heinricha Grauna (1704 - 1759). Pěvecký sbor Rheinische Kantorei a orchestr Das Kleine Konzert diriguje Hermann Max. Jako sólisté se představí: sopranistky Veronika Vinter a Hilke Andersen, tenorista Markus Schäfer a bas Ekkehard Abele. Tyto téměř dvouhodinové pašije doplní sekvence Stabat Mater dolorosa – „Stála bolestná matka pod křížem“ známá z mnoha zhudebnění. My jsme vybrali to, které pro řádové sestry vytvořil Marc-Antoine Charpentier. Nám je nabídne dirigent Jordi Saval se souborem Le Concert des Nations.

Poslední zastavení Velkého pátku uděláme ve 23 hodin, kdy z našeho vysílání bude znít středověká anglická polyfonie 13. století popisující Mariiny porožitky pod Kristovým křížem. Vychutnáme si ji ve vynikajícím provedení souboru Anonymous 4.

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Regiony

Regiony

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Darujte Proglas!