Hudební pašije a bolestný růženec
Pořad v souvislostech
Hudební siesta
Budeme vysílat
Hudební siesta
Hudební siesta
Hudební siesta
Vysílali jsme
Hudební siesta
Hudební siesta
Hudební siesta
Audioarchiv
Velký pátek bude podobně jako jiné dny Svatého týdne zcela zaměřený na duchovní hudbu a také jí bude více než obvykle.
Polední Hudební siesta Velkého pátku nabídne jedinou skladbu Markovy pašije BWV 247, jak je zhudebnil Johann Sebastian Bach. Na rozdíl od Matoušových a Janových pašijí se tato Bachova skladba provozuje jen výjimečně. To proto, že ve své původní verzi jako celek již neexistují. Víme o nich, že byly poprvé provedeny v Lipsku, na Velký pátek 23. března roku 1731. O jejich rekonstrukci se v minulosti pokusilo mnoho hudebních badatelů. My uslyšíme úpravu, kterou vytvořil Dr Simon Heighes. Realizovali ji soubory: The Ring Ensemble of Finland a Barokní orchestr evropské unie pod taktovkou Roye Goodmana. Sólové party přednesou: tenorista Rogers Covey-Crump, který zpívá roli evangelisty, barytonista Gordon Jones, který ztvárnil Ježíše, altistky Connor Burrowes a Treble David James, tenorista Paul Agnew a barytonista Teppo Tolonen. Z časových důvodů je uvedeme nepatrně zkrácené.
Od 16.00 hodin se přeneseme do roku 1676, kdy vznikly Růžencové sonáty Heinricha Ignaze Franze von Bibera. Jedná se o patnáct krátkých sonát, z nichž každá se váže k jednomu tajemství růžence. My jsme vybrali bolestný růženec, tedy části: Utrpení v olivovém háji (jindy překládané jako Kristus na Olivové hoře), Bičování, Korunování trny, Ježíš nese kříž a Ukřižování. Uslyšíme je v nastudování houslisty Riccarda Minasiho a souboru Bizzarie Armoniche. Tuto čistě instrumentální skladbu, určenou k rozjímání či k soukromé modlitbě bolestného růžence, doplní kantáta Georga PhilippaTelemanna nzavaná "Jesus liegt in letzten Zügen" – česky: „Umírající Ježíš“. Doslovný překlad by byl "Ježíš v posledním tažení".
K rozjímání Velkého pátku vám od 19.45 nabídneme další krásnou duchovní hudbu – „Velké pašije“ Carla Heinricha Grauna (1704 - 1759). Pěvecký sbor Rheinische Kantorei a orchestr Das Kleine Konzert diriguje Hermann Max. Jako sólisté se představí: sopranistky Veronika Vinter a Hilke Andersen, tenorista Markus Schäfer a bas Ekkehard Abele. Tyto téměř dvouhodinové pašije doplní sekvence Stabat Mater dolorosa – „Stála bolestná matka pod křížem“ známá z mnoha zhudebnění. My jsme vybrali to, které pro řádové sestry vytvořil Marc-Antoine Charpentier. Nám je nabídne dirigent Jordi Saval se souborem Le Concert des Nations.
Poslední zastavení Velkého pátku uděláme ve 23 hodin, kdy z našeho vysílání bude znít středověká anglická polyfonie 13. století popisující Mariiny porožitky pod Kristovým křížem. Vychutnáme si ji ve vynikajícím provedení souboru Anonymous 4.