Bachovy gigantické Janovy pašije
Koncert vážné a duchovní hudby má tuto neděli na programu velmi rozměrné dílo – Janovy pašije Johanna Sebastiana Bacha, které na koncertních pódiích málokdy zazní celé. My je v zkracovat nebudeme. V závěru je doplní Bachova duchovní kantáta a houslová sonáta.
Pašije bývaly od nejstarších dob součástí liturgie Svatého týdne. Zněly jak na Květnou neděli, tak na Velký pátek. Jejich text je rozdělen mezi tři osoby: Krista, evangelistu a ostatní hlasy.Od čtrnáctého stoéletí až do dnešních dní se na jejich struktuře nic nezměnilo. Zcela různá jsou ale hudební pojetí a mírně rozdílný bývá i text, který je braný z evanhelií. Pašije, tak jak je zaznamenal apoštol Jan, zhudebnil Bach v prvním roce svého působení u svatého Tomáše v Lipsku. Text vycházel z duchovní poesie hamburského radního Heinricha Brockese, kterou zhudebňovali i jiní tehdejší skladatelé – například Telemann. Text evangelisty však Bach vzal přímo z bible. Stejně tak i některé árie, které sám podle biblických textů upravil. Pro vysílání jsme vybrali nahrávku, kterou natočili tito umělci: Ruth Holton a Nancy Argenta soprán, Michael Chance kontratenor, Neil Archer a Rufus Müller tenor a Cornelius Hauptmann bas. Dále účinkuje pěvecký sbor The Monteverdi Choir, doprovází soubor The English Baroque Soloists. Nastudoval a provedení řídí John Eliot Gardiner.
Pašije jistě vhodně doplní Bachova duchovní kantáta „Rád ponesu kříž“ – v originále: „Ich will den Kreuzstab gerne tragen“ BWV 56 a Sonáta číslo jedna, g moll pro housle BWV 1001.