Vzpomínka na dvojici muzikantských legend

Vzpomínka na dvojici muzikantských legend
27. listopadu 2012 Folklorní okénko

Ve Folklorním okénku připadajícím na poslední listopadovou středu vám Helena Bretfeldová připomene dvojici výrazných osobností regionální lidové kultury minulého století - horňáckého zpěváka, tanečníka a divadelníka Martina Holého (1902-1985) a valašského zpěváka, muzikanta a učitele Zdeňka Kašpara (1925-2002).

Společnou zálibou obou osobností byla snaha o uchování kulturního dědictví předků: Martin Holý sbíral horňácké lidové písně, Zdeněk Kašpar navíc i lidové tance rodného Valašska. Hlasy obou (Martinův i v doprovodu jeho synů Luboše a Dušana) uslyšíme v hudebních ukázkách podbarvené zvukem jejich domovských kapel - horňácké Muziky Jožky Kubíka a valašské Cimbálové muziky Jasénka.

Martin HOLÝ (11. 11. 1905 Hrubá Vrbka – 30. 4. 1985 Uherské Hradiště) byl výraznou osobností kulturního života na Horňácku už od meziválečného období – vynikající zpěvák, tanečník, divadelník, autor písní, scénických pásem i divadelních kusů, oblíbený organizátor a svatební družba. Prokazatelné studijní nadání nemohl zúročit – otce-dřevorubce zabil v lese padající strom v Martinových dvou letech a matka-vdova nemohla chlapci dopřát vyšší vzdělání než absolutorium hrubovrbecké evangelické jednotřídky. Škola ovšem vzbudila jeho zájem o četbu a celoživotní sebevzdělávání. Byl nejen výborným zpěvákem a deklamátorem, ale též vyhlášeným družbou a řečníkem; v obci nebylo ničeho, u čeho by chyběl. Byl dlouholetým členem mysliveckého sdružení (tato záliba vzbudila v jeho starším synovi Lubošovi zájem o zvířata a inspirovala  pozdější volbu povolání) a také nadšeným cvičencem v místním Sokole – v tomto demokratickém prostředí se seznámil s učitelkou Miroslavou Páčovou, o devět let starší katoličkou. Na tuto událost i na další příhody z otcova pestrého života vzpomínal jeho syn Luboš v našem rozhovoru pro Týdeník Rozhlas:
„Bylo to spokojené manželství – roku 1930 jsem se narodil já, necelé tři roky po mně Dušan. Páčovi, učitelská rodina z matčiny strany, byli vzdělaní a pokrokoví: maminka byla z dvanácti sourozenců,  všichni se vzájemně podporovali na studiích a většina po první světové válce přešla od katolické církve k církvi husitské, jen ti starší, moja matka a teta Dolfinka, u katolíků ostali, ale „zvlažili“. Otec ostal jedináček, dědečka zabil strom při práci v lese, když mu byly dva roky. Babička, otcova matka,  byla ze čtyř sester Mikloškových - tři se vdaly za dobré zpěváky: jedna si vzala Hrbáče, druhá Holého, třetí Tomeška. To byly nositelky tradic, tých muzikantských genů – všecky mají muzikální potomky. Tak jsme třeba já a Dušan s primášem Martinem Hrbáčem přes babičky příbuzní - druzí bratranci.
Otec měl pouhých sedm tříd evangelické měšťanky, maminka – katolička – byla absolventkou učitelského ústavu. Otec byl navíc o celých devět let mladší, když se prvního února roku 1930 brali, bylo mu 27, mamince 36. Ani v jednom kostele to nebylo možné, tak měli svatbu jen v Brně na úřadě – to bylo na tu dobu něco nevídaného, na venkově téměř nemyslitelného.
Otec byl pro nás  vzorem skoro ve všem – byl to výborný zpěvák a tanečník, hrál ochotnické divadlo, dokonce psal i režíroval divadelní kusy; jeden z nich, hru na motivy lidových pověstí o zbojníkovi Janu Drínovském, pro Horňácké slavnosti v roce 2007 rekonstruoval Ondřej Havelka. Zpívával se starým Ňorkem, s Ňorkovú muzikú, pozděj´ též s Jožkou Kubíkem, a jezdíval i na Myjavu za Samkem Dudíkem, ten si ho velice oblíbil. To se o něm ani moc neví, ale zamlada snil o herecké kariéře:   u velických ochotníků exceloval rolí Jánošíka, a když pak Slováci zakládali národní divadlo, s kamarádem Jurgošem se vydali - pěšky! - do Bratislavy ke konkursu. Spolu s velickým kamarádem Jožkou Zemanem dali podnět k Horňáckým slavnostem. Hlas po něm podědil Dušan – silný, pevný a jasný tenor.“
V pořadu si připomeneme Martina Holého rovněž jako autora zlidovělých písní; jeho syn Dušan, etnolog, vzpomíná, že se otec hlásil k autorství písní, které vytvořil na počest někoho, kdo zemřel, nebo k těm, které vytvořil pro divadelní představení – ty,které otextoval na známé či  upravené melodie, nechal potichu „vsáknout“ do hudebního prostředí svého regionu a svůj podíl na jejich vzniku nijak nepřipomínal. Takový byl osud písně Odchod ze Lhoték nebo jeho nejznámější úprava – Chvalabohu, že sem sa narodil.
Malou rodinnou encyklopedii rodu Holých najdeme v bookletu přiloženému k CD nosiči Zpěvákovo rozjímání. Martin Holý z Hrubé Vrbky (Aton, Brno 2000) v zasvěceném sleevenotu z pera Dušana Holého a v produkci jeho vnuka Martina; z tohoto CD vybíráme i písničky k poslechu v tomto malém medailonu.

O generaci mladší Zdeněk KAŠPAR  (29. 5. 1925- 19. 11. 2002,  Vsetín-Jasenka) stál u zrodu valašské cimbálové muziky Jasénka v roce 1944 a jejím primášem a uměleckým vedoucím byl až do své smrti v roce 2002. Muž mnoha profesí a zálib: učitel (1950-1966 ředitel) na základních školách na Vsetínsku, zpěvák, muzikant-primáš, sběratel, upravovatel i komponista, také organizátor. Jen jeho studia by vydala na samostatnou knihu: začal na reálném gymnáziu TGM ve Vsetíně, další maturitu složil na Učitelském ústavu ve Valašském Meziříčí, posléze absolvoval dirigování sboru a orchestru na Lidové konzervatoři v Ostravě a konečně pedagogický institut ve Zlíně, obor (jak jinak) hudební výchova. Učitelská profese byla pro něj posláním, ale stejně tak se mohl stát profesionálním etnologem či choreologem – v jeho pozůstalosti se dochovalo bezmála pět tisíc zápisů lidových písní a 120 záznamů lidových tanců. Jeho životní láskou byla oblast kolem Velkých Karlovic mezi hřebenem Javorníků a Vsetínskou Bečvou – historická hranice mezi Moravou a Uhrami (tzv. Dolina Urgatina), kde načerpal mnoho repertoárových položek. K postu primáše v Jasénce také kontroval a zpíval v souboru Vsacan a vedl dětský pěvecký sbor Jitřenka na škole ve Vsetíně-Luhu. Kromě úprav pro cimbálovku psal i filmovou hudbu (Zbojnická suita, 1959, Povstalci, 1966), hojně publikoval; výjimečný je zpěvník Padesát valašských písní ze Vsetína (Vsetín, 1982). V roce 1979 natočila ostravská televize filmový dokument Život jako housle o jeho životě a práci. Z diskografie Zdeňka Kašpara je významná řada alb s Jasénkou - např. CD Jasénka: Trvalky, LM Music 1998, CD Valaské pěsničky, Gnosis 2000 (z kterého jsme vybrali závěrečné tři písničky našeho Okénka) nebo profilové album písní a tanců z Velkých Karlovic Přes Javorník chodník (Gnosis 2000), z něhož čerpáme dokonce pětkrát. Po náhlé smrti Zdeňka Kašpara se jeho zápisů  valašských tanců s nápěvy (některé pocházely už ze 40. let minulého století) ujala jeho vnučka, tehdy studentka etnologie Klára Kašparová-Císaríková (*1982); její péčí vyšla publikace Zahraj ně, hudečku – kniha valašských tanců (OS Jasénka Vsetín, 2006).
Přejeme vám příjemný a ničím nerušený poslech.

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Regiony

Regiony

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Darujte Proglas!