Ó radost má...
Pořad v souvislostech
Ó radost má... Pořad k nedožitým devadesátinám Vladimíra Baiera (1932-2010)
Budeme vysílat
Zeleňaj sa, bučku
Zelinka malá, kebych ťa znala. Svatojánské čarování s devaterem kvítí
Zelinka malá, kebych ťa znala. Svatojánské čarování s devaterem kvítí
Vysílali jsme
Zeleňaj sa, bučku
60 let Varmužovy cimbálové muziky
60 let Varmužovy cimbálové muziky
Audioarchiv
18. března si připomeneme bohužel nedožité kulaté jubileum Vladimíra Baiera. Ohlédnutí za jedním naplněným muzikantským životem ve Folklorním okénku na vlnách Proglasu ve středu 9. března v 16.55 připravil a uvádí Zdeněk Vejvoda.
Vynikající muzikant a skladatel, někdejší dvorní autor hudebních úprav slavné Konrádyho dudácké muziky, etnograf, dlouholetý ředitel Muzea Chodska v Domažlicích a sběratel lidových písní odešel do muzikantského nebe už v roce 2010. Jeho stopa v regionální historii a národopisu Chodska a západních Čech je velmi hluboká.
Vyznání Vladimíra Baiera lidovým muzikantům, konkrétně dudákům:
Kdy a kde vznikly dudy, je jistě pro milovníky tohoto zvláštního hudebního nástroje zajímavým poznáním. Zda to bylo opravdu 3 000 let před naším letopočtem na území dnešního Iráku, však pro mne není až tak důležité. Mě především udivuje, jak a proč vznikly. Proto se v duchu skláním před jakýmsi neznámým pasteveckým koumákem žijícím v dávných časech a představuji si, jak při hlídání stáda koz sebral ze země kousek větrem ulomeného rákosu a dumal, zda by se nedal příhodně využít. Vžívám se do toho, jak zkoušel do té chatrné trubičky i fouknout, a protože byla na jednom konci naštípnutá, podložil tam prst, čímž změnil proud dechu na onen odštěpek a ozvalo se zafrčení. To asi byla ta chvíle, kdy vznikla píšťala s plátkem, kterou bylo možno využít při zrození rozličných foukacích hudebních nástrojů včetně dud.
Jak to v následujících staletích s jejich proměňováním probíhalo, už popsalo několik badatelů, a tak to nechám schované v jejich moudrých knihách. Sám jsem si všímal horlivců, kteří v časech blízkých mému žití po Domažlicku na tento zapeklitý hudební nástroj, připomínající svým vzhledem i zvukem kozla, čili pukla, hráli, či dosud hrají. Chci vyjádřit svůj obdiv k těm, kteří pro nás uchovali a udržují muziku zrozenou z duchovních potřeb prostých lidí. A vyjevit tím protest proti jiným, kteří ji pro zisk a slávu znásilňují ze všech stran.