Nidi d´Arac v Náměšti a v Třikrát z Proglasu
V rámci programu Z jihu na sever vystoupí v úterý 24. července na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina Nidi d´Arac z Itálie. V rubrice Třikrát z Proglasu si ji představíme v tentýž den odpoledne.
Známý hudební publicista Petr Dorůžka přednesl loni v rámci odborného kolokvia v Náměšti nad Oslavou přednášku o takzvaném tarantismu. Více se o tomto zvyku, existujícím v Itálii až do nedávné doby, dozvíte, přečtete-li si medailonek kapely Nidi d’Arac, která letos v Náměšti vystupuje. Na stránkách festivalu stojí:
„Na počátku byl tanec spojený s rytmem“, parafrázoval kdysi úvod Bible francouzský tanečník Serge Lifar. Dávno před vznikem křesťanství, v éře Říma, byl filosof Cicero jiného názoru: „Ve stavu střízlivém nikdo netančí, leda by se snad pominul rozumem.“ Narážel tak na odvázané oslavy boha Dionýsa v sousedním antickém Řecku, při nichž se ovínění tanečníci dostávali do extáze, ženy bušící do tamburín se svíjely v rytmických křečích a „z jejich těla vystupoval duch“. Ačkoliv středověký řecký křesťanský řeholník Basileios tvrdil, že tanec provozují i andělé, svatý Augustin později tanec odsoudil a Karel Veliký jej rovnou zakázal. Staré taneční zvyky v pozdním středověku z Evropy díky církevním honům na čarodějnice proto vymizely nebo se ve vzdálené formě udržely pouze v odlehlých regionech. Například na jihu Itálie, tedy nejblíž Řecku, kde lze hledat původ extatických tradičních neapolských a salentských tanců pizzica, tarantella nebo montemarramo zbavujícím nežádoucích účinků při uštknutí tarantulí. V Salentu proto, když vás kousne tarantule, nevoláte lékaře, ale muzikanty. Ti spustí divoký léčivý tanec pizzica a nebezpečí je zažehnáno.
Vášnivostí a extatickou divokostí přetéká i hudba salentské skupiny Nidi d´Arac. Zachovává sice kontinuitu s dávnou tradicí, zároveň je však promísena vlivy z Balkánu a Albánie a hypnotický rytmus tamburín je zdůrazněn elektronikou. Tance pizzica a taranta tak v podání Nidi d´Arac dostávají moderní sofistikovanou podobu, nebránící se ani hiphopu. Minulost se tu tak setkává s aktuální přítomností a míří do budoucnosti. Šestice Nidi d´Arac se i přes přítomnost elektroniky nadále však spoléhá na vášnivé hlasy zpěváků a zpěvaček, flétny, akordeon a housle.
„Hrajeme starodávnou pizzicu způsobem, aby zaujala mladou generaci, která si k tradiční hudbě hledá cestu stále obtížněji. Hodláme ji dát velkoměstskou perspektivu“, říká etnomuzikolog a vedoucí kapely Alessandro Coppola.
Skupinu Nidi d’Arac si představíme v rubrice Třikrát z Proglasu v úterý 24. července od 14.30. Téhož dne večer kapela zahraje v Náměšti nad Oslavou.