Spirituál kvintet: Čerstvý vítr (recenze CD)

1. srpna 2012 Recenze, Folk, Blues Autor: Milan Tesař

Nová zpěvačka, nový kontrabasista, nové skladatelské ambice některých členů… To je nový Spirituál kvintet. Přečtěte si naši recenzi nového alba Spirituál kvintetu a případně napište do diskuse pod článkem svůj názor.

Lepší název si nejstarší česká folková skupina pro své nové album nemohla vymyslet. I když by Spirituál kvintet po více než padesáti letech existence mohl hrát osvědčené hity, natáčí nové a nové písničky. Tři roky po povedeném albu Zatím dobrý vydal ještě lepší novinku Čerstvý vítr. Z jejího obalu se nás usmívá sedm mužů a žen, zástupců několika generací – od zakladatele skupiny Jiřího Tichoty (75) až po služebně i věkem nejmladšího Pavla Peroutku (35).

Právě zkušený kontrabasista Peroutka je oním pomyslným čerstvým větrem č. 1. Není až tak důležité, že díky němu se Dušan Vančura nemusí soustředit na kontrabas a o to plněji může zpívat. Basa v rukou mladšího muzikanta zní průrazněji a přitom písním neubližuje. Výborně se nový člen uvedl například ve vlastní úpravě tradicionálu Krásný rána.

Neméně důležitým čerstvým větrem je nová zpěvačka Veronika Součková. Jestliže Irena Budweiserová vynikala (a dál ve vlastní kapele vyniká) jako sólistka, Veroničin hlas svou barvou příjemně zapadá do celku. I díky ní vyznívá vokální úprava spirituálu Řeky babylonské tak silně. Ve známé melodii All My Trials (zde s českým textem Dušana Vančury Pláč) pak Součková předvádí také intonačně i dynamicky suverénní sólový výkon.

Čerstvým větrem č. 3 je autorská tvorba Dušana Vančury, který donedávna pouze upravoval lidové melodie a psal české texty. Jeho Do ráje nevede most je skvěle napsaný umělý spirituál, který má šanci stát se pevnou součástí koncertního repertoáru skupiny. Jako autor se tentokrát představuje i Jiří Holoubek, jehož píseň V tichu je standardní písničkářský folk, obohacený o klenutou melodii v refrénu. A už tradičně album obsahuje také autorskou píseň Jiřího Cerhy. Jeho Zlatá s textem Františka Novotného v sobě snoubí bluesové napětí, jazzovou volnost a dramaticky podaný příběh o šelmě ve skoku a o „naději pro život, který je dosud v nás“.

Právě verše z textu Zlaté „Možná jsi proto u dna, aby ses odrazil“, patří k nejsilnějším momentům alba. Jenže podobně silné jsou i vtipné momenty, jako je rozverný text Houser tety Ródy nebo nenápadný odkaz na Trh ve Scarborough v Tichotově textu Krásný rána. Když pak v závěrečné titulní písni zpívá se Zdenou Tichotovou publikum, jak „pod lípou Bůh tiše stál“, víme jistě, že Spirituál kvintet i po 52 letech existence přináší na scénu čerstvý vítr.

Vydavatel: Universal Music
Celkový čas: 40:16