Quanti minoris: Písně nejen vánoční (recenze CD)

1. ledna 2012 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Jedno z nejzajímavějších vánočních alb roku 2011 natočila brněnská skupina Quanti minoris v čele s milovníkem historických nástrojů a středověké hudby Zdeňkem Němečkem. Z našeho vysílání můžete znát nejen píseň Komteska s textem Jiřího moravského Brabce, ale i některé úpravy koled a středověkých a barokních vánočních písní.

Debutovému albu brněnské „hradrockové“ (tedy „hradně-rockové“) skupiny Quanti minoris s názvem Pijácké mravy (Indies Scope 2007) jsem dlouho nemohl přijít na chuť. V recenzi pro časopis Folk & country jsem popisoval, jak jsem je po několika posleších odložil a vrátil se k němu, až jsem skvěle sehranou kapelu v čele s milovníkem historických nástrojů Zdeňkem Němečkem viděl poprvé naživo. Album jsem si z novu poslechl a pocit z jízdy na módní vlně v mých uších najednou přebila skutečnost, že pánové skvěle hrají na své nástroje a že jejich rockové verze středověkých písní jsou vlastně zábavné.

Genezi vánočního – a v pořadí druhého – alba Němečkovy kapely jsem sledoval pozorněji. Quanti minoris mezitím vyhráli na Mohelnickém dostavníku (v porotě jsem tehdy zasedal), získali Portu a úspěšně si vedli i na Zahradě, jakkoli jim divácký Krtek nakonec unikl. Věděl jsem, že Němeček vánoční desku chystal už předloni a loni, ale pokaždé jeho plány něco přerušilo – okolnosti zdravotní a také výměna na postu baskytaristy v kapele (Pavla Bartu vystřídal David Růžička). Nakonec album s názvem Písně nejen vánoční vyšlo těsně před Vánoci 2011. A tentokrát musím beze vší pochybnosti prohlásit, že mě muzika Quanti minoris baví od začátku až do konce.

Album obsahuje především středověké, ale také barokní a další vánoční skladby. Známá koleda je na něm zařazena pouze jedna (Den přeslavný), nové autorské písně dvě: Nahoře, na hoře od Jany Janové, Němečkovy někdejší spoluhráčky ze skupiny Vaganti (která ji kdysi natáčela ve studiu Proglasu), a Němečkova vlastní Komteska s textem Jiřího Moravského Brabce. Avšak i tyto dvě písně souvisejí se středověkou kulturou – první obsahuje středověký anonymní text, druhá pro změnu šestitaktový hudební motiv. Z vánoční i starodávné tematiky alba vybočuje univerzální duchovní píseň komunity Taizé Laudate Dominum. Jen volně pak s Vánocemi souvisí nejen zmíněná Komteska, ale také závěrečný kánon Zvon.

Na první poslech mohou některé skladby znít jednotvárně. Zdeněk Němeček zpravidla vezme originál a přearanžuje jej do tvaru, ve kterém vedou dialog historické nástroje (sám ovládá vedle kytary a fléten loutnu a různé staré dechové nástroje) s rockovou kapelou – elektrickou kytarou Davida Grosse, baskytarou Davida Růžičky a bicími Romana Goldy. Kapelníkův zpěv sem tam přizdobí hostující vokalistky (svitavská folkařka Stanislava Plívová s dcerami). Všechno se to příjemně poslouchá, ale pouze takové schéma by na ploše celého alba brzy nudilo. Naštěstí se Němeček s jednoduchými úpravami nespokojí. O tom, jak hledá ideální zvuk, jak se pokouší zpracovat podobný motiv několika způsoby, jak se i na ploše pěti minut snaží do písně se známým latinským textem dostat příběh hodný románu, svědčí například jeho trojí verze „největšího středověkého hitu“ (citát z bookletu alba) Puer natus in Betlehem. Za základ posloužily verze z gregoriánského chorálu, od Johanna Sebastiana Bacha a od Michaela Praetoria, které Němeček rozšířil o aranžérské a rytmické finesy. Zatímco Praetoriovu skladbu ponechal „téměř v originále“, z gregoriánského chorálu udělal příběh o „Jeruzalému obklíčeném statisícovým saracénským vojskem“.

V dalších skladbách Quanti minoris pracují se svou oblíbenou gradací, která nemusí být dána jen rostoucí dynamikou (Den přeslavný), ale i „pouhým“ přidáváním a střídáním nástrojů (Zvon). A stejně jako v některých písních působí zajímavě – možná nechtěné – citace „nepatřičných“ stylů (než se rozjede úvodní Alle Psalite, téměř máte pocit, že kapela začne hrát v rytmu reggae), je příjemným osvěžením zakomponování názvu latinské koledy Adeste fideles do skvělého Brabcova českého textu Komtesky. Zajímavé je také „prohození rolí“ nástrojů – bicí, od nichž posluchač v rockové kapele podvědomě čeká rámus, hrají v Nahoře, na hoře zlehka a jemně, zatímco dechové nástroje spustí v „gregoriánském“ Puer natus až freejazzový koncert. Jinde však zazní i pravověrná rocková rytmika podpořená elektrickou kytarou (Ježíš, náš Spasitel) nebo naopak naprosto „konvenční“ středověké flétničky. To vše svědčí nejen o pestrosti alba, ale také o hledačství Zdeňka Němečka, který si dokáže hudební motiv, možná náhodně odchycený na internetu, upravit ke svému – zajímavému – obrazu.

Žánr: vánoční písně/folkrock
Celkový čas: 40:24