Shirim Ashirim (recenze CD)

Shirim Ashirim (recenze CD)
19. prosince 2014 World music, Recenze Autor: Milan Tesař

Pražská skupina Shirim Ashirim hraje zhudebněné biblické, především starozákonní, texty v hebrejském jazyce. Nejde však jen o hru na efekt a na exotiku. Shirim Ashirim je jedním z nejvýraznějších objevů na naší křesťanské hudební scéně.

Exotické nástroje, starozákonní texty v hebrejštině a profesionální hudební produkce. Díky kombinaci těchto prvků je první album tria Shirim Ashirim na české křesťanské scéně výjimečné.

Skutečnost, že úplně nová skupina se špatně zapamatovatelným jménem vyhrála týden po nasazení posluchačskou hitparádu Radia Proglas, není pochopitelně objektivním měřítkem kvality. Přesto doporučuji pražské trio vaší pozornosti. Shirim Ashirim vznikli před dvěma roky, ale členové skupiny mají bohaté hudební zkušenosti. Hráče na strunné i dechové nástroje (mj. brač, šalmaj, niněra) Tomáše Najbrta, sbormistra a odborníka na barokní hudbu, si mnozí pamatujeme i z jeho autorského alba svěžích a vtipných křesťanských písní Kdekdo čeká na zázraky (1996). Baskytarista Daniel Matulík prošel několika rockovými kapelami (mj. Reserve, Flattus). A zpěvačka a houslistka Renáta Ulmannová měla zkušenosti se zpěvem v hebrejštině už ve folkové skupině Simeon.

Album Shirim Ashirim obsahuje deset skladeb. Téměř výhradně jde o zhudebněné úryvky z žalmů a proroků, avšak text úvodní skladby Ne’eman va’Amiti vychází z knihy Zjevení. Díky tomuto detailu skupina přesahuje oblíbený koncept hebrejských písní coby reminiscence na židovský folklor a plně se hlásí ke křesťanské víře, pevně však zakořeněné ve starozákonní tradici. S těmito kořeny souvisí volba hebrejského jazyka, který neplní pouze funkci odkazu k minulosti. Kapela plně těží z jeho exotického zvuku a libozvučnosti. To vše ve spojení s přínosem producenta Aleše Hyvnara povyšuje album na jednu z nejvýraznějších současných nahrávek na české křesťanské scéně. Hyvnar stojí v čele skupiny Al-Yaman, která kombinuje arabskou lidovou hudbu s elektronickými nástroji, byl členem elektropopové skupiny Cartonnage a jako producent se výraznou měrou podílel na albech dua Tara Fuki, vokální skupiny Yellow Sisters a řady popových interpretů. Právě jeho umění nenásilně okořenit zvuk akustických nástrojů špetkou syntezátorové elektroniky a výraznou a netuctovou rytmikou posunulo hudbu tria o úroveň výš.

Moderní křesťanská hudba u nás už léta trpí nedostatkem opravdu originálních projektů. Po Nových měších Jaromíra Navrátila, skupině Tehilim Jany Peřtové, po stále svěžích albech Oborohu nebo loňském objevu, skupině Melodive, je však akustické trio Shirim Ashirim dalším závanem svěžího ducha.

Vydavatel: Rosa
Žánr: world music
Celkový čas: 30:35