Cæcilie Norby & Lars Danielsson: Just The Two Of Us (recenze)

1. prosince 2015 Jazz, Recenze Autor: Milan Tesař

Dánská zpěvačka Cæcilie Norby a švédský kontrabasista a violoncellista Lars Danielsson jsou manželé. Své nové album Just The Two Of Us natočili pouze ve dvou.

Jednu ze základních dramaturgických linií německého vydavatelství ACT předsatvují nahrávky severských zpěvaček. Vedle Švédek Viktorie Tolstoy, Idy Sand nebo Rigmor Gustafsson mezi nimi zaujímá čelné místo Dánka Cæcilie Norby, dcera operní pěvkyně a již zesnulého skladatele Erika Norbyho. Sama Cæcilie má zkušenosti z rockové hudby – v polovině 80. let zpívala v kapele Frontline – a první jazzové album vydala až o deset let později. Podobná byla ostatně i cesta švédského basisty a violoncellisty Larse Danielssona. Hru na cello studoval na konzervatoři a k jazzu (je mimo jiné členem zajímavého tria  s pianistou Leszkem Możdżerem a s bubeníkem Zoharem Freskem) se také dostal až po zkušenostech s rockovou hudbou.

Že právě Norby a Danielsson natočili album pouze ve dvou, není žádné překvapení. V minulosti se potkali na mnoha nahrávkách: Danielsson hraje důležitou roli na zpěvaččiných deskách Silent Ways a Arabesque, ona mu pro změnu produkovala jeho nedávný výrazný počin Liberetto II. A protože vydavatelství ACT v poslední době zdůrazňuje linii komorních nahrávek, dalo se čekat, že dlouhodobá spolupráce Cæcilie a jejího o šest let staršího kolegy vyvrcholí v nejintimnějším možném hudebním tvaru. Že se oba protagonisté důvěrně znají a že si věří v otázce rytmu i intonace, si ostatně můžeme přečíst v krátkém dialogu na obalu alba. „To tam ani nemůžeme otisknout… Lidé si budou myslet, že jsme do sebe zamilovaní,“ uzavírá zpěvačka neformální a vtipně pojatý odstavec. Vtipný o to víc, že jde o pár nejen hudební, ale řadu let i manželský. A že tedy lze předpokládat, že ti dva i doma sdílejí nápady a zkoušejí společně – bez dalších spoluhráčů – nejrůznější repertoár.

I když se tedy na albu Just The Two Of Us podílejí pouze dva interpreti a i když převažují pomalá tempa, nahrávka je dostatečně pestrá. Může za to nejen hráčské umění Larse Danielssona, který střídá baskytaru, kontrabas, cello, kytaru, perkuse a marimbu, ale i drobná překvapení v rukou zpěvaččiných. Píseň Wholly Earth, ve které hraje na buben udu, patří k nejvýraznějším na albu a zajímavá je rozhodně i křehká Wondrous Story, zhudebněný text dánského filosofa a učitele z 19. století Nikolaje Grundtviga, podbarvený hrou na sansulu (nástroj podobný u nás známější kalimbě nebo mbiře).

Avšak důležitější než epizodní role perkusivních nástrojů – i ve zmíněné Wondrous Story nakonec dojem z exotického zvonivého zvuku překryje Danielssonovo basové sólo – je samotný zpěv Cæcilie Norby. Její hlas je jasný, tvárný, bez zbytečných ozdob, a především krásně ladí k Danielssonovým basovým tónům. Hned v první písni, Both Sides Now od Joni MItchell, jsme svědky zajímavého paradoxu. Ve spojení se zpěvaččiným altem jako by zvuk basy zněl ještě melodičtěji a „sametověji“, než jsme zvyklí z Danielssonových instrumentálních nahrávek. Mimochodem tato balada patří k dlouhodobě oblíbeným melodiím švédského basisty, který ji natočil už v roce 2004 s doprovodem Dánského rozhlasového orchestru.

Album obsahuje z větší části autorský repertoár manželského dua. Můžeme tím pádem brát jako malou provokaci, že je rámují písně notoricky známé, obě zpracovávané častěji, než je zdrávo. Vedle Both Sides Now to je Hallelujah Leonarda Cohena, tedy skladba, na které si už mnozí vylámali zuby. Ano, mnohovýznamový Cohenův text nedokáže snad nikdo další interpretovat bez zploštění, ale úprava dánské zpěvačky a jejího švédského partnera patří k nejlepším, které v poslední době vznikly. Důvodem je oproštění se od patosu a minimalistický basový doprovod, díky němuž vynikne jasné poselství písně. A možná je důvodem i podobná mentalita evropských Seveřanů a Kanaďanů, na což nedávno v souvislosti se svým albem Young At Heart (s coververzemi skladeb jiného Kanaďana, Neila Younga), upozornila švédská zpěvačka Ida Sand.

Ve zmíněném dialogu na obalu alba manželé Lars a Cæcilie zdůrazňují, že nejde o nahrávku dua, ale tria – ona, on a TICHO. To je skutečně důležité, zvlášť v Danielssonových basových sólech, kdy akustický prostor nevyplňuje žádný harmonický nástroj nebo dozvuky bicích. Album Just The Two Of Us není velkým překvapením a navíc dopadlo přesně tak dobře, jak se dalo čekat. I proto bude v diskografiích obou protagonistů zaujímat důležité místo. To ticho je totiž nepřeslechnutelné.

Vydavatel: ACT
Žánr: jazz
Celkový čas: 51:04