Majerovky: Live – Zbraslav 1. 11. 2009 (recenze)

18. listopadu 2010 Alternativní hudba, Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

Tentokrát vám přinášíme recenzi nahrávky, která oficiálně nevyšla, avšak která zachycuje vývoj skupiny Majerovky brzdové tabulky rok a půl po natočení oficiálního koncertního CD Noc ozvěn. V době, která mezi oběma koncertními záznamy uběhla, se zpěvačka Alice Holubová stala plnoprávnou členkou kapely a suverénně si osvojila její repertoár.

Majerovky na festivalu Zahrada 2010Zatím nejnovější oficiální album Majerovek brzdových tabulek se jmenuje Noc ozvěn a obsahuje záznam koncertu z brněnské Staré Pekárny z března 2008. V té době velmi krátce – ještě jako host – zpívala se skupinou Alice Holubová, jinak známá především z desek Hradišťanu. Ve své recenzi na toto živé album jsem psal, že některé písně jsou v jejím podání ještě větším zážitkem než v originálních studiových verzích s původní zpěvačkou Andreou Landovskou. O rok a půl později Majerovky – s Alicí Holubovou už jako stálou členkou – vystoupily ve Zbraslavi u Brna. Nahrávka z tohoto koncertu sice oficiálně nevyšla, avšak my ji máme v rádiu k dispozici díky pořadateli koncertu Luďku Strašákovi a se souhlasem kapely. A podobně jako v případě Boba Dylana a dalších světových hvězd jsou tzv. bootlegy (tedy neoficiální nahrávky) mezi sběrateli ceněné, bereme demo CD Majerovky Live (Zbraslav) jako vzácnost podobné kategorie.

Téměř 80minutový záznam ze Zbraslavi navíc není jen tak obyčejnou koncertní nahrávkou. Jde především o logické pokračování a doplnění Noci ozvěn. Co ta totiž pouze naznačovala, zbraslavské CD křičí naplno. V Alici Holubové pánové našli suverénní sólistku, která vedle jemnějšího repertoáru Hradišťanu zvládá i energičtější tajemné písně Petra Linharta. Zpívá čistě, výrazně a v rámci možností dravě od první písně Rybou ryb až po závěrečnou Gabrétu. I když jsou Majerovky kapela živelná, kultivovaný projev Alice Holubové jí neubližuje. Naopak, tvoří příjemný kontrast k saxofonovým vyhrávkám Víta Kahleho a především k neškoleným hlasům Víta a Petra Linharta. V některých písních se Holubová snaží zpívat opravdu rockově (Eliška a vítr) nebo – podobně jako už na Noci ozvěn – vytváří napětí alespoň efektním vyrážením hlásky „r“ („Večer se vrací“ v Pád listopad). Jinde se naopak její projev oproti Noc ozvěn usadil a zkrotl (Červená tma).

Zatímco u Alice teoreticky prostor k většímu odvázání stále existuje, písně v podání mužských sólistů jsou garážové ažaž a třeba Kahleho Přízrak z Londonderry po uhlazení přímo volá. Tak velký kontrast k projevu dobře intonující holubové totiž tvoří. Ráčkující Petr Linhart,  který mimochodem volí v písních pro Majerovky jiný výrazový rejstřík než na svých sólových albech, za Alicí jako interpret také o několik délek zaostává.

Že jsou písně Majerovek (většinou z dílny Petra Linharta) nosné, sdělné, melodické a kvalitně zaranžované, nemá cenu připomínat, neboť to dobře víme už ze studiových desek. Koncertní záznam ze Zbraslavi obsahuje 20 skladeb, které se ve většině (14) překrývají s Nocí ozvěn. Zvuk je – na neoficiální nahrávku – velmi slušný. V některých skladbách se sice na začátku utápí zpěv (úvodní Ryba ryb a Ústa), avšak jde zpravidla jen o krátké okamžiky. Zvukař v profesionálním studiu by si jistě trochu víc pohrál s jednotlivými nástroji a možná by zvýraznil bicí, které jsou zde spíše nenápadné. K tomu, abychom si udělali představu o tom, jak to Alici Holubové s Majerovkami – a jim s ní – svědčí, však tato nahrávka bohatě postačí. ¨

Rok natočení: 2009
Demonahrávka
Žánr: alternativní folkrock