Ježkárny Miroslava Palečka
Patnáct let prý nosil písničkář Miroslav Paleček v hlavně nápad natočit známé písně z Osvobozeného divadla. Album s názvem Ježkárny právě vychází. Najdete na něm skladby jako Strejček hlad, Život je jen náhoda, Svítá, Tmavomodrý svět a mnoho dalších.
Koncept svých Ježkáren promýšlel Miroslav Paleček dlouho: „Zatímco jiní šli cestou velkého zvuku, velkého hlasu a velkých aranžmá, já jsem hledal cestu prostší a šel jsem rovnou za písničkou. Skromné výrazové prostředky a silné sdělení je návrat k jednoduchosti. Stejně jako při živém hraní zůstává stěžejní kytara i hlas a naštěstí mi víc než vydatnou podporu ve všech směrech a ve všech nahrávkách dodal kamarád, všestranný, citlivý muzikant plný nápadů, supervisor, občas i nutný dráb, ale hlavně mistr všech strunných nástrojů – Pavel Fořt.“ Kromě Pavla Fořta (akustická kytara, elektrická kytara a baskytara) na albu učinkují Štěpán Kojan (akordeon), Petr Dopita (pila) a Karel Fořt (akustická baskytara a bezpražcová baskytara).
Album Ježkárny obsahuje 15 písní ze všech stěženích her Osvobozeného divadla: Osel a stín, Těžká Barbora, Caesar, Rub a líc, Balada z hadrů, Kat a blázen, Ostrov dynamit, V domě straší duch, Civilizace…
Láska Miroslava Palečka k těmto dnes již zlidovělým písním se datuje od roku 1954, kdy „ježkárny“ poprvé objevil ve zpěvníčku své staršího bratra Václava… Vzpomíná: „Byl to tenkrát pro mě šok, něco jako blesk z čistého nebe, a okamžitě jsem propadl kouzlu jejich neotřelých slov, humoru, melodické rozkošatosti a hravosti.“ A dodává: „Snažil jsem se přístupem, zpracováním a interpretací zachovat písničkám jejich pel, hravost i přirozenost, a představit je tak v současnější písničkářské podobě.“
(Zdroj: vydavatelství Supraphon)