C&K Vocal: Písně pašijové (recenze alba)

Už čtvrté album písní s duchovní tematikou vydala skupina C&K Vocal pod vedením Jiřího Cerhy, která právě letos oslavila 40 let své existence. Písně pašijové přinášejí zhudebněné biblické texty, mystickou poezii i verše současných autorů. * Znáte Písně pašijové od C&K Vocalu z našeho vysílání? Jak se vám líbí? Pište do diskuse.
Vokální skupina C&K Vocal, která letos slaví neuvěřitelné 40. narozeniny, vydala v minulosti už tři kolekce písní na duchovní témata. K albům Vánoce s C&K Vocalem, Veslo a růže (o svatém Vojtěchovi) a Jeremiáš nyní přibyla novinka Písně pašijové.
Autorem hudby i aranží je umělecký vedoucí skupiny Jiří Cerha, který si jednak vypůjčil texty z Bible kralické a z dalších překladů evangelií, dále sáhl po poezii Barbary Ježkové a přidal i vlastní texty. Formu klasických pašijových her mají Poslední večeře Páně, kterou celek začíná, a téměř 12minutová skladba Jak psáno jest, která končí Petrovým zapřením. Vypravěčovy pasáže (zpravidla sbor) se střídají s replikami Ježíše a ostatních aktérů, přičemž důležitou roli hraje nejen melodie, ale i rytmus (vytleskávání) a práce s dynamikou (sbor, zpočátku slyšený zdálky, se přibližuje). Kontrast k jazyku Bible kralické vytváří intermezzo v podobě zhudebněné básně Kámen v dlani, která současnými slovy kreslí paralelu mezi pašijovým příběhem a současností („Ruka je stejná / Doba se mění“). Následuje dramatický a bohatě instrumentovaný Jidášův příběh (Polibek) a po něm – opět podle evangelijních textů – Snímání z kříže a Den třetí, obojí spíše s minimalistickým klavírním doprovodem.
Na první poslech zaujme nejen práce s různými hudebními formami, využití sborového i sólového zpěvu a zapojení jednotlivých nástrojů (vedle klavíru jsou to flétna a violoncello). Vyplatí se sledovat stavbu příběhu, který sice známe v nesčetných variantách, avšak který Jiří Cerha dokázal pojmout originálně. Ve zdánlivě podrobném líčení děje totiž zcela vynechal křížovou cestu a ukřižování. Možná chtěl zdůraznit lidský rozměr pašijí (Jidáš, Petr, Mariina bolest při snímání Ježíšova těla z kříže), možná se snažil ještě více podtrhnout Ježíšovo zmrtvýchvstání jako vyústění příběhu.
Poslední tři skladby alba (Modlitba k Panně Marii s textem Tomáše Vondrovice, Balada horská Jana Nerudy a známá modlitba sv. Tomáše Morea Dej mi radost ze života, upravená jako spirituál) s pašijovým příběhem souvisejí jen volně, nicméně skupina jimi ukazuje trojí možný přesah Ježíšovy smrti a zmrtvýchvstání do současnosti.
Jiří Cerha v bookletu alba píše, že by mu bylo „velkou ctí, kdyby se tomuto modernímu, ale paradoxně přesto zpěvnému zpracování dostalo odměny živých provedení v kostelích a modlitebnách země české“. Písně pašijové od C&K Vocalu by si takovou pozornost opravdu zasloužily.
Rok vydání: 2008
Vydavatel: Indies Happy Trails
Žánr: duchovní písně
Celkový čas: 39:45
(Článek vznikl pro Katolický týdeník)