Nová sezona BCO

Nová sezona BCO

Svou novou sezonu 2015/2016 začíná Brno Contemporary Orchestra opět 21. června a opět na Den hudby; ve vile Tugendhat odstartuje svou již 4. koncertní řadu, tentokrát inspirovanou rytmy jihoamerického tanga.

Do nové sezony vstupujeme s ambicí nabídnout prokomponované a tematicky uzavřené celky a oslovit tak co nejširší publikum. Nemáme v úmyslu jakkoliv se podbízet širokému vkusu. Myslím si, že ne vše, co je obecně uznávané, je dobré a kvalitní, ale zároveň ne vše, co je neznámé, musí být nezajímavé a nudné,” vysvětluje svůj záměr umělecký vedoucí a šéfdirigent BCO Pavel Šnajdr a pokračuje:

Je třeba zdůraznit, že program vznikl ve spolupráci s mimořádnou osobností brněnského kulturního života – muzikologem a dramaturgem Viktorem Pantůčkem. Jedná se o pestrou paletu hudebních barev a tónů. Vedle klasiků 20. století zazní skladby také současných žijících autorů. A to jak světových, tak českých. Každý koncert je tematicky vymezen, nehledejme ovšem žádnou doslovnost nebo popisnost. Jedná se o volná spojení různých druhů umění, která mohou poskytnout možnost vzniku další, následné kvality – významu”.

Nová sezona s názvem “CYKLUS “A”

Abstrakce – koncert pro umění a téma formy, od Schönberga přes nestora brněnské kompoziční školy Aloise Piňose, který by mimochodem v říjnu 2015, kdy se koncert uskuteční, oslavil 90. narozeniny, dále Wolfganga Rihma – klasika 20. století – až k současnému kanadskému skladateli Trevoru Grahlovi, který se k hudební formě a kompozici vůbec staví značně postmoderně. Není vyloučeno, že bude sám při provedení své skladby osobně přítomen.

a téma formy, od Schönberga přes nestora brněnské kompoziční školy Aloise Piňose, který by mimochodem v říjnu 2015, kdy se koncert uskuteční, oslavil 90. narozeniny, dále Wolfganga Rihma – klasika 20. století – až k současnému kanadskému skladateli Trevoru Grahlovi, který se k hudební formě a kompozici vůbec staví značně postmoderně. Není vyloučeno, že bude sám při provedení své skladby osobně přítomen.

Angažovanost – koncert pro přírodu aekologické trendy v odívání pomohou obzvláště té hezčí polovině lidstva k angažování se pro ně tou nejpříjemnější formou – totiž oblékáním. Nabídneme spojení soudobé hudby inspirované přírodou s přehlídkou modelů, které mimo jiné akcentují šetrnost k naší planetě.

aekologické trendy v odívání pomohou obzvláště té hezčí polovině lidstva k angažování se pro ně tou nejpříjemnější formou – totiž oblékáním. Nabídneme spojení soudobé hudby inspirované přírodou s přehlídkou modelů, které mimo jiné akcentují šetrnost k naší planetě.

Asimilace – koncert pro lidi – výstava “Elektrický design” a jeho fenomén v hudbě, a také světová premiéra skladby současného českého autora Ondřeje Štochla, zkomponované pro vynikajícího sólistu na marimbu, Martina Opršála, a BCO (v podání BCO zazněla velmi úspěšně světová premiéra Štochlovy skladby Vlídnost, světlo duše společně s Reichovým Tehillim na Velikonočním festivalu duchovní hudby v roce 2013 v červeném kostele).

výstava “Elektrický design” a jeho fenomén v hudbě, a také světová premiéra skladby současného českého autora Ondřeje Štochla, zkomponované pro vynikajícího sólistu na marimbu, Martina Opršála, a BCO (v podání BCO zazněla velmi úspěšně světová premiéra Štochlovy skladby společně s Reichovým na Velikonočním festivalu duchovní hudby v roce 2013 v červeném kostele).

Aglomerace – koncert pro pavilon (“A”brněnského výstaviště) – soudobá tvorba ve spojení se stále moderním areálem BVV; skladby Deserts od Edgara Varèse, průkopníka mnoha stylů a modernisty, a De Staat Louise Andriessena, dílo zkomponované na úryvky textů z Platónova stěžejního spisu Republika.

(“A”brněnského výstaviště) – soudobá tvorba ve spojení se stále moderním areálem BVV; skladby od Edgara Varèse, průkopníka mnoha stylů a modernisty, a Louise Andriessena, dílo zkomponované na úryvky textů z Platónova stěžejního spisu .

“Koncertní” prostory

Protože se BCO rádo vydává do netradičních prostor, oživuje a propojuje různé druhy umění. Od doků na brněnské přehradě přes koncertní a divadelní sály, se můžete tentokrát společně podívat nově také do výstavních prostor v Moravské galerii a na brněnské výstaviště.

Přijďte na náš koncert a zkuste najít souvislosti a vztahy, které vás třeba nikdy nenapadly. Možná v sobě objevíte netušené obzory a začnete pohlížet na soudobé umění jako na něco naprosto přirozeného, nebo naopak jako na koření, které je třeba dávkovat obezřetně. Záleží jen na vás…,” doplňuje Pavel Šnajdr.

Nová sezona se pojí také s novým vizuálem, jehož první náznaky se objevily již při posledních koncertech BCO v Besedním domě. Orchestr za něj vděčí přednímu českému interiérovému architektovi a grafickému designérovi Martinu Hrdinovi, který v posledních letech vytvořil řadu krásných interiérů brněnských kaváren (mj. Tungsraum, Bistro Franz, Morgal, Alfa…).

Jsem na spolupráci s Brno Contemporary Orchestra velmi hrdý

S orchestrem BCO jsem se poprvé setkal při návštěvě koncertu ve vile Tugendhat. Od samého začátku jsem nemohl odolat nadšení z dokonalého zážitku pro všechny smysly. Jako architekt miluji tento dům a sedět v salónu, za tmy a za zvuků dokonale zahrané živé hudby z období výstavby domu, byl opravdu nevšední a krásný moment v čase. Hrál se Pavel Haas, Leo Fall a další. Jako naturalizovaný Brňan jsem okamžitě začal být velmi hrdý, že máme ve městě tak skvělé hudební těleso, a rozhodl jsem se, že je třeba vyjádřit mu podporu,” říká Martin Hrdina.

Příběh nového vizuálu

Orchestr hraje soudobou vážnou hudbu, často interpretuje skladatele z 20. a 30. let 20. století a pochází z Brna. Inspirací pro fotografie byly mechanické fotografické experimenty a fotogramy, které vytvářeli umělci jako Man Ray, dadaisté a surrealisté na začátku 20. století. Chtěl jsem se vyhnout klasickým fotografickým hudebním klišé, jako jsou detaily hudebních nástrojů, noty a fotografie hudebníků. Rozhodl jsem se vytvářet abstraktní podklady plakátů mechanicky na běžném skeneru z materiálů, které se mohou použít k výrobě hudebních nástrojů nebo které se vztahují k místu nebo budově, kde se bude koncert konat. BCO totiž hraje v Brně v ikonických budovách, jako je například zmíněná vila Tugendhat, Besední dům nebo Dům umění. Černobílá fotografie je doplněna červenými pruhy ze znaku města Brna v různých výsecích a soudobou striktní typografií, která dělí plakát horizontálně na pruhy připomínající osnovu notových záznamů,” doplňuje architekt a designér Martin Hrdina.

doplňuje architekt a designér .

zdroj: tisková zpráva BCO

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!