Klíč: Vánoční klíčení (recenze CD)

Klíč: Vánoční klíčení (recenze CD)
8. prosince 2009 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Album skupiny Klíč Vánoční klíčení vzniklo před 11 lety. Přesto z něj na Proglasu každý rok o Vánocích (i v adventu) často a rádi hrajeme. Přečtěte si naši recenzi a zapojte se do diskuse: Které je vaše oblíbené vánoční album?

CD Vánoční klíčeníPražská folková skupina Klíč sice už pěkných pár let neexistuje, nicméně k jejím písním se rád vracím. Nejen k hitům ze tří řadových desek Omnia vincit amor, Větrné mlýny a Karneval canzonett, ale i k oběma tematických projektům: k dětskému albu Písničky z Breptánie a ke kolekci Vánoční klíčení z roku 1998. Jsem přesvědčený, že mnoho lepších vánočních desek u nás za posledních 11 let nevyšlo. Proto Klíč rád zařazuji v rádiu do vánočních (i adventních) playlistů a proto se k této desce vracím i nyní v recenzi.

CD Vánoční klíčení je výjimečné dramaturgií i provedením. „Snažili jsme se vybrat a zařadit do něj především takové písně, které nám jsou svojí melodikou i celkovým charakterem co nejbližší a které v nás samotných vyvolávají pocit, že právě takhle nějak bychom skládali vánoční koledy my, kdybychom to uměli,“ píše v bookletu kapelník Jaroslav Marian a pokračuje: „Zaměřili jsme se především na to, abychom z dostupného množství našich i cizokrajných vánočních písní vyhledali a po svém upravili především ty, jež nejsou běžnému posluchači příliš známé.“ Zdůrazňuji slovo „především“, neboť na albu najdeme i dobře známou Michnovu Chtíc, aby spal a několik dalších písní, které alespoň průměrně informovaný posluchač bude znát i odjinud. A citát z bookletu do třetice: Marian hovoří o „značně pestré směsi vánočních písniček s velmi širokým záběrem, ať se již jedná o oblasti či zemi, odkud skladby pocházejí, nebo o historické období, v němž jednotlivé písně vznikly“. Ano, opravdu se jedná o odvážně sestavenou směs písní krkonošských, moravských (ano, zde je pražský přízvuk Pavly Marianové slyšet), slezských, polských či německých, z 15., 16., 17. i 18. století, písní vánočních duchovních, apokryfních, rozverných koledovacích i adventních. Přitom se kapela nesnažila o žádné logické členění, regionální posloupnost či chronologický sled od adventu po období po hlavních vánočních svátcích. Jediným kritériem řazení písní byla nálada, jejich charakter, střídání vážnějších a humornějších momentů, kusů pokorných a laškovných. Vše k sobě výborně ladí, nic nevyčuhuje, celek je kompaktní a přitom pestrý, jak jen vánoční album může být.

Klíč byla především skupina několika výborných zpěváků, což dokazuje i na svém vánočním albu. Alt Pavly Marianové i soprán Jany Slavatové je radost poslouchat zvláště v lyričtějších pasážích, folkově přirozený zpěv Jaroslava Mariana posluchače vtahuje do děje epických písní. Velkým pozitivem jsou dobře zaranžované sbory i střídmé použití nástrojů jako gong (Rosu dejte) nebo krumhorn (Děťátko se narodilo).

Z jednotlivých skladeb považuji za nejzdařilejší adventní ze 16. století Rosu dejte, nicméně dalo by se říct, že co píseň, to klenot. Vánoční klíčení považuji za jednu z mála českých vánočních desek, které ani po mnohokrát opakovaném poslechu nenudí.

Rok vydání: 1998
Vydavatel: Venkow Rec., a.s.
Žánr: koledy