Hromosvod: Zimní čas (recenze)

Hromosvod: Zimní čas (recenze)
25. března 2011 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Ondřej Fencl založil skupinu Hromosvod na základní škole. Za více než 15 let existence se z Hromosvodu stala suverénní folkrocková kapela, kterou by bylo škoda přehlédnout. Přečtěte si recenzi jejího třetího alba Zimní čas.

Hromosvod: Zimní časPo zkušenosti s minulým, docela povedeným albem Svitavy jsem od Hromosvodu čekal spíše pochmurné až pesimistické písně v pestrých folkrockových aranžích. Mohl jsem se obávat základních chyb v přízvucích a obecné češtiny v neúnosné míře a naopak jsem se těšil na zajímavé obrazy a obraty a na typický rukopis kapelníka Ondřeje Fencla, na který si posluchač velmi rychle zvykne.

Album Zimní čas mě však překvapilo především tím, jak je dobré. Nejzásadnější chyby z předchozích dvou desek se neopakují, nestandardních gramatických tvarů („všema směry“) je jak šafránu, kostrbatých a jinak nedotažených pasáží v textech („Čas běžel dopředu a já zas dozadu“) jen několik. O mnoho lepší než dřív je Fenclův zpěv (Ryby) a aranže vlasatého folkaře také zrají ke spokojenosti jistě nejen mé. Kapela nasadí laťku pěkně vysoko hned v první písni (Špatný časy) a pokračuje přes „skočné irské reggae“ Tanečnice, tvrdší folkrock à la Jethro Tull Ztracenej, melodii Františka Nedvěda zpracovanou jako od AG Fleku (Spolu) až po závěrečné něžné Nebe nad Berounem, příhodně označené jako Plíhalovka. Písně Hromosvodu se často po několika nenápadných taktech rozvinou do bohatě propracované podoby (Ztracenej), avšak právě v „Plíhalovce“ je slyšet, že Fencl přes zkušenosti z rockové muziky nezapomíná ani na jiskřivou akustickou kytaru. Mimochodem rockovou Hudbu Praha, v jejímž revivalu Fencl hraje, připomínají dívčí vokály v Tanečnici. Na druhou stranu melodie Zákazu vjezdu mi v několika momentech připomněla Dalibora Jandu – a to teď opravdu nemyslím pejorativně, neboť navzdory kýčovitým textům a zploštělým aranžím uměl Janda napsat hit.

Pokud jde o obsah textů, pochvalu zaslouží především titulní píseň Zimní čas s téměř geniálně zpracovaným tématem časové pasti, která nastane při přechodu na zimní čas. Co dělat s tou hodinou navíc? A není taková prázdná – a opět temná – vlastně celá zima, jak můžete číst v druhém plánu? A co chce kapela říct tím, že v zimní – jen na pár taktů – zdůrazní houpavý letní rytmus reggae a vzápětí přidá ještě rozdováděnější funkovou figuru?

Témata ostatních písní už bohužel tak originální nejsou. Fencl řeší vztahy s dívkami (místy zajímavě a dojemně, jen těch princezen a vil je už v jeho písních příliš), případně alkohol – doslova (Tanečnice) i obrazně (Pochyby – „Léto si vlezlo do sklepa, zřejmě se uchlastalo“).

Hromosvod se samozřejmě má v čem zlepšovat, avšak za své třetí album se v žádném případě nemusí stydět. Je pestré, dobře zahrané, přesvědčivě zazpívané, obsahuje několik velmi dobrých písní… Nevadí ani to, že autorem nejvýraznější melodie (Ryby) je George Harrison. A že se Ondřej Fencl ve svých textech i aranžích občas opakuje? Ani to není tragédie a navíc věřím, že příště nás překvapí ještě příjemněji než tentokrát.

Vydavatel: OF Records
Celkový čas: 51:39