Epos o Gilgamešovi
Koncert vážné hudby v neděli 9. 11. 2014 od 20.30 hodin má na programu dvě skladby. První – rozsáhlá vokální – je z tvorby Bohulsva Martinů, po ní bude následovat baletní suita Igora Stravinského.
Epos o Gilgamešovi z počátku babylonské historie, líčí hledání věčného života a smyslu lidské existence. Pět tisíc let od dob, kdy legendární král Gilgameš žil, se k této základní myšlence vrátil i Bohuslav Martinů. Roku 1954 napsal své nejrozsáhlejší vokální dílo – kantátu s názvem Gilgameš. Než se dal do čtení překladu novoasyrské verze tohoto eposu, věnoval několik let studiu filosofické podstaty díla. Z obšírného textu zpracoval však jen několik částí. Paradoxem je, že ač byl nejprve silně zaujat potopou světa, kvůli které se do čtení eposu pustil, nakonec tuto část vůbec nezhudebnil.
Svou Kantátu pro sóla, komentátora, smíšený sbor a orchestr, katalogové číslo 351 rozdělil Martinů do tří hlavních částí. První nazval Gilgameš, druhou Smrt Enkiduova a třetí Zaklínání. Poprvé zazněla 24. ledna roku 1958 v Basileji. Její úspěch byl okamžitý. Obecenstvo propuklo v bouřlivé ovace a autor se musel několikrát uklánět publiku.
Z našeho vysílání si ji můžete poslechnout celou. Zazní z nahrávky českých umělců, jak se na ni podíleli: sopranistka Marcela Machotková, tenoristé Jiří Zahradníček a Václav Zítek a Karel Průša bas. Mluvené části recituje Otakar Brousek, spoluúčinkuje Pražský filharmonický sbor se sbormistrem Josefem Veselkou a Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK. Řídí Jiří Bělohlávek. Snímek pochází z roku 1976.
Skladby Igora Stravinského dnes vnímáme už jako klasiku, avšak za svého života mnohokrát šokoval obecenstvo markantní změnou svého kompozičního stylu. Jeho balet Apollón Musagetes, který Martinů Gilgameše doplní, má komorní obsazení. Je napsaný pouze pro smyčcové nástroje. Premiéru měl v roce 1928. Představuje takzvané neoklasické období, v němž se Stravinský ohlížel za kompozičními styly dávných skladatelů, žijících v baroku či klasicismu. V tomto bodě se Stravinského skladba protne s kantátou Gilgameš, ve které Martinů také využil forem raného baroka. My si ze Stravinského baletu Apollon Musagetes poslechneme orchestrální variační suitu. Přednese ji Stuttgarter Kammerorchester, který řídí Denis Russel Davies.